27 Μαΐου 2015

Φόροι αυτοκινήτων: Στη σωστή κατεύθυνση τα νέα μέτρα


Του Σπύρου Ρέκκα 
Θετικές είναι οι πρώτες αντιδράσεις από τους εισαγωγείς αυτοκινήτων, σχετικά με τις αλλαγές που σχεδιάζει το υπουργείο Οικονομικών στη φορολογία των αυτοκινήτων. Από το ρεπορτάζ και τις συνομιλίες με ανώτατα στελέχη της αγοράς προκύπτει ότι, ‘’οι αλλαγές είναι ευπρόσδεκτες γιατί θα απαλείψουν μια σειρά από αδικίες που υπάρχουν εδώ και δεκαετίες στον πολύπαθο κλάδο του αυτοκινήτου’’. Μάλιστα μερικά στελέχη δεν δίστασαν να δηλώσουν ότι πρόκειται για το πρώτο σωστό μέτρο που άκουσαν από επίσημα χείλη εδώ και πολλά χρόνια. Πιστώνουν αυτή την στροφή στην αντιμετώπιση της φορολογίας στην γνώση και στην οξυδέρκεια του νέου οικονομικού επιτελείου. Επίσης, θεωρούν δίκαιες τις αλλαγές γιατί αντιμετωπίζουν τα φαινόμενα υπερβολικής φορολόγησης των αυτοκινήτων με ρεαλιστικό τρόπο. 
Ειδικότερα, θεωρούν την κατάργηση της φορολόγησης των ΙΧ με βάση τα κυβικά, σαν μια νίκη του καταναλωτή που εδώ και πολλά χρόνια αισθάνεται αδικημένος αφού ανάλογη πρακτική δεν υπάρχει σε κανένα ανεπτυγμένο ευρωπαϊκό κράτος. Ο υπολογισμός της φορολογίας με βάση την εργοστασιακή αξία και η αναλογική διαβάθμιση των συντελεστών του τέλους ταξινόμησης είναι ευρωπαϊκές πρακτικές και βρίσκουν σύμφωνους αρκετούς εισαγωγείς. 
‘’Με τη νέα οργάνωση των τελωνείων και την μηχανογραφική διαδικασία θα περιορισθούν στο ελάχιστο οι πιθανότητες να μειωθεί η φορολογία των εισαγόμενων μεταχειρισμένων αυτοκινήτων’’, τόνισε γνωστό στέλεχος της αγοράς. Τα νέα αντικίνητρα στη κυκλοφορία παλαιών και ρυπογόνων οχημάτων (π.χ. για οχήματα άνω της 20ετίας) τα οποία όπως ανακοινώθηκε θα περιλαμβάνουν ένα τέλος περιβάλλοντος, θεωρείται ένα μέτρο που θα τονώσει την αγορά των καινούργιων αυτοκινήτων. 
Ωστόσο η κυβέρνηση θα πρέπει να σκεφθεί και αυτούς που αδυνατούν να ξοδέψουν τουλάχιστον 10.000 ευρώ για την αγορά ενός καινούργιου αυτοκίνητου νέας τεχνολογίας. Το τέλος περιβάλλοντος δεν θα είναι μια εύκολη άσκηση, εκτιμούν έμπειρα στελέχη. Ανησυχίες έχουν οι εισαγωγείς για την κατάργηση της απόσυρσης και την αντικατάσταση του οικονομικού οφέλους από ένα δικαιότερο σύστημα φορολόγησης το οποίο θα επιδοτεί τα οχήματα χαμηλής τιμής αγοράς. 
Εκτιμούν ότι ίσως να γίνουν αδικίες και να βγουν από την αγορά αξιόλογα αυτοκίνητα με κυβισμό άνω των 1.600 κ.εκ. τα οποία τώρα πωλούνται σε καλές τιμές. Δυσκολίες θα υπάρξουν στη προσαρμογή των τεκμηρίων διαβίωσης, στον έλεγχο των ανασφάλιστων και ανέλεγκτων από ΚΤΕΟ οχημάτων, εκτιμούν παράγοντες της αγοράς που γνωρίζουν τις αδυναμίες της κρατικής μηχανής και των ελεγκτικών αρχών. Η προσωπική μου εκτίμηση είναι ότι ξημερώνει μια νέα ημέρα για το αυτοκίνητο στην Ελλάδα και πως το νέο σύστημα θα είναι η πλέον σοβαρή προσπάθεια για να πλησιάσουμε τα ευρωπαϊκά δεδομένα στον τομέα του αυτοκινήτου. 

Δεν υπάρχουν σχόλια: