H Ιθώμη και η γύρω από αυτήν περιοχή κατοικήθηκε από τους προϊστορικούς χρόνους.Στον διάβα των αιώνων έπαιξε τον δικό της σημαντικό ρόλο στην Ελληνική ιστορία και τον πολιτισμό.Υπήρξε τόπος λατρείας στην αρχαιότητα με επίκεντροτην κορυφή της Ιθώμης όπου εδέσποζε ο ναός του Ιθωμάτα Δία και το μαντείο.Στην μετά Χριστό εποχή γίνεται κέντρο λατρείας της ορθόδοξης Χριστιανικής Θρησκείας.Ο πρωτοχριστιανικός ναός που ανακαλύφθηκε εντός του αρχαιολογικού χώρου,το εικονολατρικό μοναστήρι στην απέναντι κορυφή Εύα,το καθολικό του Βουλκάνου,το Ανδρονικομονάστηρο και η νέα μονή Βουλκάνου,αποδεικνύουν του λόγου το αληθές.Η συνύπαρξη των προϊστορικών και κλασσικών αρχαιοτήτων με τα Βυζαντινά μνημεία και σε συνδυασμό με την απείρου κάλλους φυσική ομορφιά του τοπίου,αποτελούν πολύ σημαντικό κεφάλαιο ανάπτυξης για την περιοχή,την Μεσσηνία και για την Ελλάδα γενικότερα.Πρίν 26 χρόνια ξεκινήσαμε την καμπάνια για την διενέργεια των ανασκαφών και ταυτόχρονα σχεδόν προχωρήσαμε στην αναβίωση των Ιθωμαίων.Σήμερα νοιώθουμε ευτυχείς για την μεγάλη πρόοδο των ανασκαφών που δημιουργούν πλέον ευνοϊκές συνθήκες για την τέλεση των Ιθωμαίων εκδηλώσεων αποκλειστικά στην Αρχαία Μεσσήνη,αρχής γενομένης από το εφετινό Καλοκαίρι υπό την αιγίδα του Δήμου καιτην συμμετοχή των τοπικών πολιτιστικών συλλόγων.Φιλοδοξούμε να καταστήσουμε να καταστήσουμε τα Ιθωμαία πανελλαδική γιορτή,όπως ήταν στην αρχαιότητα και να τους δώσουμε ακόμα, παγκόσμια εμβέλεια.Για το σκοπό αυτό θα προχωρήσουμε στην δημιουργία ειδικού φορέα στα πρότυπα της Ε.Ο.Α.που θα τελεί κάθε χρόνο τα Ιθωμαία.Στον φορέα αυτό που θα δίνεται η δυνατότητα συμμετοχής και διεθνών προσωπικοτήτων,θα απευθύνουμε γενικότερο κάλεσμα προς όλους σας και ειδικότερα στους πολιτικούς μας όλων των παρατάξεων.
ΟΙ ΔΡΟΜΟΙ ΤΗΣ ΙΘΩΜΗΣ:Είναι μια ιδέα του Θόδωρου Λ.Λάγιου,υπεύθυνου πολιτισμού του Δήμου Ιθώμης που έγιναν πράξη στις εφετινές εκδηλώσεις και φιλοδοξούν να δημιουργήσουν έναν θεσμό που μεταξύ των άλλων θα έχει βασικό σκοπό την προβολή και την ανάπτυξη της ευρύτερης περιοχής της Ιθώμης.Αναβιώνουμε το έθιμο της αναχώρησης των Μεσσηνίων για τις νέες πατρίδες ύστερα από τους καταστροφικούς πολέμους.Φεύγοντας έπαιρναν από τις εστίες τους αναμμένα κάρβουνα μεταλαμπαδεύοντας το Ελληνικό πνεύμα και τον πολιτισμό και ταυτόχρονα διατηρούσαν άσβεστη την ελπίδα της επιστροφής.Η μετανάστευση των Ελλήνων από τους αρχαίους χρόνους δεν είχε σκοπό να δημιουργήσει αποικίες δυναστικού χαρακτήρα.Η μαζική φυγή των Ελλήνων ανά τους αιώνες ήταν συνέπεια βίαιων γεγονότων,πολέμων και οικονομικών δυσχερειών.Έτσι σήμερα έχουμε άλλη μια Ελλάδα απλωμένη σε όλα τα μήκη και τα πλάτη της γής.Η χώρα μας ανά τους αιώνες αντιμετώπισε τον πόνο του ξεριζωμού,της προσφυγιάς και της μετανάστευσης.Μια πληγή που αφαίμαξε τη χώρα από δημιουργικό ανθρώπινο δυναμικό.Τις τελευταίες δύο περίπου 10/ετίες δέχεται οικονομικούς μετανάστες,όπως εξ άλλου έχει συμβεί πολλές φορές στο απώτερο παρελθόν,όπου ξένοι πληθυσμοίενσωματώθηκαν στην Ελληνική κοινωνία.Οφείλουμε λοιπόν σαν χώρα που γνωρίζει τι σημαίνει μετανάστευση να αντιμετωπίζουμε τους ανθρώπους αυτούς με ευαισθησία και ανθρωπιά,παρά τα μεμονωμένα κρούσματα που δημιουργούν πόνο.Ο Ελληνικός πολιτισμός είναι ένα διεθνικό δώρο των Αρχαίων προγόνων μας σε όλους τους λαούς της γής.Κατοίκησαν περιοχές που μεγαλούργησε το Ελληνικό Πνεύμα και ο πολιτισμός.Σήμερα πολλές από αυτές τις περιοχές κατοικούνται από άλλους λαούς.Σε καμμία περίπτωση και σε κανέναν δεν επιτρέπεται να διεκδικούν την πατρότητα της Ελληνικής ιστορίας και του αρχαίου Ελληνικού πολιτισμού.Απευθυνόμαστε στους γείτονές μας Σκοπιανούς και τους ζητάμε να σεβαστούν την οικουμενικότητα του αρχαίου Ελληνικού πολιτισμού.Οι αρχαίοι Μεσσήνιοι φεύγοντας από τον τόπο αυτό δημιούργησαν αποικίες πολιτισμού και όχι καταδυνάστευσης των αυτόχθονων πληθυσμών.Από την μεγάλη Ελλάδα της κάτω Ιταλίας και κυρίως με την ίδρυση της Μεσσήνης στην Σικελία,στα Γαλλικά παράλια,έως την μακρινή Ισπανία όπου δημιούργησαν την Βαλύρα της Ανδόρας,βοήθησαν σημαντικά στην εξάπλωση του πολιτισμού σε ολόκληρη την Ευρώπη και κατ’επέκταση σε ολόκληρο τον κόσμο.Πέρασαν 27 αιώνες Ευρωπαϊκού πολιτισμού και παράδοσης.Πρόκειται για μια πράξη που έχει την αναφορά της στον Ελληνικό πολιτισμό,στην αρχαία Ελλάδα με αφορμή την πρώτη Ελληνική αποικία στην δύση,την Κούμα Εκεί που άρχισαν οι αρχαίοι Έλληνες να δημιουργούν έναν πολύμορφο πολιτιστικο-κοινωνικό περιβάλλον.Οι επαφές με τους ντόπιους συνέβαλαν στην ιστορική και πολιτιστική διαδρομή του Ευρωπαϊκού πολιτισμού και στην κοινωνικοοικονομική ανάπτυξη.Η πραγματικότητα αυτή αποτελεί γεγονός πολύπλευρης αξίας.Η σύγχρονη Ελλάδα διαθέτει μια πολύτιμη παρακαταθήκη που λέγεται πολιτισμός και πρέπει να λάβει την θέση και την τιμή που της ανήκει,ως αναπόσπαστου τμήματος του Ευρωπαϊκού πολιτισμού.Σήμερα από εδώ εκπέμπουμε ένα μήνυμα για έναν πολιτισμό των πολιτισμών που θα έχει συνείδηση της σημασίας,του τόπου,του χρόνου και του λόγου της επικοινωνίας.Η διατήρηση και η διαφύλαξη αυτής της πολιτιστικής κληρονομιάς,είναι ένα μήνυμα Ειρήνης και κοινωνικής συνοχής.ένα μήνυμα που συνδέει την παράδοση με την νεωτερικότητα και το μέλλον.Από τον Ευρωπαϊκό πολιτισμό,τον Ελληνισμό γενικότερα,την ιστορία της κλασσικής Ελλάδας με τις αποικίες της,επμνέεται εμπλουτίζεται και καλλιεργείται το μέλλον της Ευρώπης.Προωθείται ο πολιτιστικός διάλογος η κοινή και αμοιβαία γνώση του πολιτισμού και της ιστορίας των λαών.Ο οραματιστής της ενότητας των λαών Ρήγας Φεραίος,τα 2000 χρόνια του Χριστιανισμού, η Ολυμπιάδα του 2004 με την Ολυμπιακή εκεχειρία,είναι μερικοί ελάχιστοι σταθμοί από τους πολλούς για την κοινή πορεία του Ελληνικού με τον Ευρωπαϊκό πολιτισμό στην νεώτερη εποχή.Πρέπει λοιπόν να θυμόμαστε πάντα ότι ο Ελληνισμός και ο πολιτισμός του,δεν είναι μια παρουσία επί ορισμένων μόνο εδαφών,αλλά μια πολιτιστική δυναμική στο παγκόσμιο στερέωμα.Τέλος θα πρέπει να γίνει αντιληπτό ότι πολύ πριν από την λεγόμενη παγκοσμιοποίηση του 21ου αιώνα,η παγκοσμιοποίηση στον αρχαίο κόσμο αποτελούσε γεγονός αδιάψευστο και αναμφισβήτητο και ήταν ένα Ελληνικότατο δημιούργημα. Γιάννης Ελ.Λινάρδος
1 σχόλιο:
http://tzeferemini.blogspot.com/
Δημοσίευση σχολίου