Στις μέρες μας, η παραπλάνηση των καταναλωτών είναι ένα πολύ συχνό
φαινόμενο.
Είναι σχεδόν σίγουρο ότι στο καθένα μας έχει τύχει,
τουλάχιστον μία φορά, να προμηθευτούμε ένα προϊόν ή μια υπηρεσία που δεν
ανταποκρίνεται στις προσδοκίες μας, λόγω των παραπλανητικών ή
καταχρηστικών πρακτικών, από τη μεριά του προμηθευτή. Μία επίκαιρη παραπλάνηση θα μπορούσε να θεωρηθεί και το ‘νηστίσιμο’ ή
‘φυτικό’ τυρί, εφόσον διανύουμε μια περίοδο νηστείας. Το τυρί αυτό, όχι
μόνο δεν είναι ‘φυτικό’ και ‘νηστίσιμο’ αλλά είναι ζωικής προελεύσεως
εφόσον εμπεριέχει ‘καζεϊνικό νάτριο’, το οποίο αποτελείται από την ουσία
‘καζεΐνη’ που πολλάκις έχει χαρακτηριστεί και αλλεργιογόνος πρωτεΐνη
του γάλακτος. Παράδειγμα αποτελεί το δήθεν ‘νηστίσιμο’ ή ‘φυτικό’ τυρί
της γνωστής ελληνικής εταιρίας ‘Κολιός’, που έχει περάσει σχεδόν από όλα
τα παραδοσιακά ελληνικά σπίτια που ακολουθούν τις θρησκευτικές
παραδόσεις, το οποίο αναγράφει χαρακτηριστικά στη συσκευασία του την
φράση ‘fast wellness’ που παραπέμπει σε νηστεία.
Η παραπλάνηση, όπως προανέφερα, δεν είναι σπάνιο φαινόμενο αλλά επαναλαμβανόμενο, με αποτέλεσμα συχνά να γίνεται ‘έξις’ (δηλαδή ‘συνήθεια’), όπως λέει και ο Αριστοτέλης, και να περνάει απαρατήρητη. Όταν η πρακτική αυτή όμως, εφαρμόζεται σε περιόδους νηστείας και σε χώρες θρησκευτικά εξαρτώμενες, όπως η Ελλάδα, όχι μόνο δεν περνάει απαρατήρητη αλλά μπορεί να γίνει ιδιαίτερα αισθητή και να θίξει και να προσβάλλει σε μεγάλο βαθμό τους θρησκευόμενους-καταναλωτές.
Βέβαια, για να αποφευχθούν τυχόν ανεπιθύμητες καταστάσεις και δυσαρέσκειες είναι καλό και χρήσιμο να γνωρίζουμε από μόνοι μας σαν καταναλωτές, τις ουσίες από τις οποίες δεν πρέπει να αποτελείται ένα πραγματικά νηστίσιμο προϊόν. Οι ακόλουθοι όροι λοιπόν, (καθώς και όλα τα παράγωγα τους), υποδεικνύουν από τι δεν πρέπει να αποτελούνται τα πραγματικά ‘νηστίσιμα’ προϊόντα:
Whey (ή ορός γάλακτος)
Casein (ή κασεΐνη)
Lactose (ή λακτόζη)
Λεκιθίνη (αν προέρχεται από αβγό)
Ζελατίνη (αν προέρχεται από ζωική προέλευση)
Milk Solids (ή στερεά γάλακτος) και
Κρέμα γάλακτος Συνοψίζοντας λοιπόν, είναι απαραίτητο σαν καταναλωτές να προσέχουμε τα προϊόντα που αγοράζουμε και να μην εμπιστευόμαστε τους προμηθευτές που μας τα πλασάρουν, διότι η βασική τους επιδίωξη είναι η πώληση και όχι η ικανοποίηση του καταναλωτή.
Κωνσταντίνα Α. Αφράτη
Πηγές:
Η παραπλάνηση, όπως προανέφερα, δεν είναι σπάνιο φαινόμενο αλλά επαναλαμβανόμενο, με αποτέλεσμα συχνά να γίνεται ‘έξις’ (δηλαδή ‘συνήθεια’), όπως λέει και ο Αριστοτέλης, και να περνάει απαρατήρητη. Όταν η πρακτική αυτή όμως, εφαρμόζεται σε περιόδους νηστείας και σε χώρες θρησκευτικά εξαρτώμενες, όπως η Ελλάδα, όχι μόνο δεν περνάει απαρατήρητη αλλά μπορεί να γίνει ιδιαίτερα αισθητή και να θίξει και να προσβάλλει σε μεγάλο βαθμό τους θρησκευόμενους-καταναλωτές.
Βέβαια, για να αποφευχθούν τυχόν ανεπιθύμητες καταστάσεις και δυσαρέσκειες είναι καλό και χρήσιμο να γνωρίζουμε από μόνοι μας σαν καταναλωτές, τις ουσίες από τις οποίες δεν πρέπει να αποτελείται ένα πραγματικά νηστίσιμο προϊόν. Οι ακόλουθοι όροι λοιπόν, (καθώς και όλα τα παράγωγα τους), υποδεικνύουν από τι δεν πρέπει να αποτελούνται τα πραγματικά ‘νηστίσιμα’ προϊόντα:
Whey (ή ορός γάλακτος)
Casein (ή κασεΐνη)
Lactose (ή λακτόζη)
Λεκιθίνη (αν προέρχεται από αβγό)
Ζελατίνη (αν προέρχεται από ζωική προέλευση)
Milk Solids (ή στερεά γάλακτος) και
Κρέμα γάλακτος Συνοψίζοντας λοιπόν, είναι απαραίτητο σαν καταναλωτές να προσέχουμε τα προϊόντα που αγοράζουμε και να μην εμπιστευόμαστε τους προμηθευτές που μας τα πλασάρουν, διότι η βασική τους επιδίωξη είναι η πώληση και όχι η ικανοποίηση του καταναλωτή.
Κωνσταντίνα Α. Αφράτη
Πηγές:
http://ideografhmata.gr/forum/viewtopic.php?f=31&t=8261> (accessed 12/03/2012)
‘Νηστίσιμο’ τυρί= Παραπλάνηση καταναλωτή, 2007, (online) available from: < http://www.phorum.gr/viewtopic.php?f=44&t=150176> (accessed 12/03/2012)
‘Νηστίσιμο’ τυρί= Παραπλάνηση καταναλωτή, 2007, (online) available from: < http://www.phorum.gr/viewtopic.php?f=44&t=150176> (accessed 12/03/2012)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου