21 Απριλίου 2013

Η Κίνα και τα λοιπά BRICS κατακτούν Αμερική και Ευρώπη

Γράφει ο Μιχάλης Ψύλος

 Στις 3 Μαίου  ξεκινά στις κινηματογραφικές αίθουσες στην  Αμερική η προβολή του Iron Man 3 –της νέας περιπετειώδους ταινίας παραγωγής 2013,που είναι   βασισμένη στον  ομώνυμο ήρωα των κόμικς της Μάρβέλ  .Τα περισσότερα γυρίσματα της ταινίας έγιναν στην Κίνα . Και αυτό δεν είναι το μόνο κινέζικο στοιχείο. Η ταινία θα προβληθεί  στις αίθουσες AMC ,που ανήκουν πλέον στην κινεζική εταιρία  Dalian Wanda Group . Η κινεζική εταιρία αγόρασε το 2012  τις κινηματογραφικές αίθουσες AMC ,που είναι η δεύτερη μεγαλύτερη αλυσίδα της Αμερικής στον κινηματογράφο, αντί   2,6 δισεκατομμυρίων.

Οι Αμερικανοί τρέχουν να κλείσουν εισιτήρια  για την ταινία χρησιμοποιώντας τα  ThinkPad  της ΙΒΜ-μιάς πρώην αμερικανικής εταιρίας που το 2005 εξαγοράστηκε   από την κινεζική  Lenovo αντί 1,75 δισ. δολαρίων.  Αλλά και η βενζίνη που θα βάλουν στα αυτοκίνητά τους για να πάνε στο σινεμά  είναι κατά κάποιο τρόπο …κινεζική. Η βενζίνη προέρχεται  μεν από την  Καναδά, που  είναι ο μεγαλύτερος προμηθευτής αργού πετρελαίου της Αμερικής, μόνο  που η  Εθνική Εταιρεία Πετρελαίου της Κίνας (CNOOC)  έχει εξαγοράσει την καναδική Nexen, η οποία διαθέτει τα  μεγαλύτερα αποθέματα πετρελαίου και φυσικού αερίου του Καναδά. Και επειδή πολλοί Αμερικανοί διαθέτουν αυτοκίνητο Volvo  για να ανεβάζουν το κοινωνικό τους «στάτους», να θυμίσουμε  ότι η πρώην σουηδική εταιρία που ανήκε στην Φορντ εξαγοράστηκε το 2010 από την κινεζική κρατική εταιρία  Geely, αντί 1,5 δις. δολαρίων. Τουλάχιστον, το ποπ κορν που θα καταναλώσουν οι θεατές του Iron Man 3 θα είναι αμερικάνικο, αν και η συσκευή παρασκευής του θα είναι  μάλλον κινεζική.  Φυσικά ,οι απλοί αμερικανοί πολίτες  δεν γνωρίζουν  ότι οι Κινέζοι  βρίσκονται πίσω από παραδοσιακά και πατροπαράδοτα αμερικανικά προιόντα Πρόσφατη δημοσκόπηση έδειξε ότι το 94% των Αμερικανών δεν μπορεί να κατονομάσει ούτε μία κινεζική  μάρκα. Βέβαια ,η Ουάσινγκτον προσπαθεί να περιορίσει την κινεζική επέκταση σε ορισμένους «ευαίσθητους» τομείς. Η  αρμόδια κυβερνητική επιτροπή ελέγχου των ξένων επενδύσεων  μπλόκαρε  ουσιαστικά την πώληση της αμερικανικής εταιρίας κατασκευής αεροσκαφών Hawker Beechcraft σε κινέζους αγοραστές για λόγους εθνικής ασφάλειας.

Οι Τάιμς της Νέας Υόρκης επιχειρούν μάλιστα  να «δυσφημήσουν» την εικόνα της Κίνας γράφοντας την περασμένη Τρίτη ότι   «έρευνες της κοινής γνώμης από την Global Attitudes ,το  Pew Research Center και το BBC δείχνουν ότι  η ευρωπαϊκή και η αμερικανική  κοινή γνώμη έναντι της Κίνας είναι ιδιαίτερα αρνητική»
«Τα Τεράστια εμπορικά πλεονάσματα της Κίνας έχουν συμβάλει άμεσα ή έμμεσα σε απώλειες θέσεων εργασίας σε όλο τον κόσμο»γράφουν οι Τάιμς και  υποστηρίζουν ότι  «ο  αντίκτυπος στην εικόνα του Πεκίνου είναι πιο έντονος στην Ευρώπη, τη Λατινική Αμερική και τις Ηνωμένες Πολιτείες, όπου η Κίνα  φαντάζει ως μια άνευ προηγουμένου οικονομική απειλή».

 

 Τα  BRICS και η  βραζιλιάνικη κέτσαπ

 

Εκτός από την Κίνα βέβαια στην αμερικανική αγορά εισβάλει πλέον  όλη η ομάδα των λεγόμενων  BRICS (  Βραζιλία,  Ρωσία,  Ινδία,η Κίνα και Νότια Αφρική). Ποιος αμερικανός μπορεί να φανταστεί άλλωστε ότι το πιο «αμερικανικό» προιόν-  η περίφημη κέτσαπ Heinz,που βρίσκεται σε κάθε αμερικανικό  ψυγείο , παράγεται από  τη βραζιλιάνικη εταιρία «3G». Δεν έχετε ακούσει ποτέ αυτή την εταιρία; Εχει στην ιδιοκτησία της την αλυσίδα «Burger King Corp»,την οποία αγόρασε αντί 3,3 δις.δολαρίων το 2010. Η Βραζιλία είναι επίλεκτο μέλος των λεγόμενων  BRICS. Τουλάχιστον το ακρωνύμιο αυτό  είναι αμερικανικής προέλευσης .Πωτοδιατυπώθηκε  από την Goldman Sachs στις αρχές του 2000  για να προβλέψει  τους ανερχόμενους οικονομικούς γίγαντες των επόμενων δεκαετιών.Ηδη οι 5 αυτές  χώρες σχεδιάζουν να δημιουργήσουν τη δική τους  Αναπτυξιακή Τράπεζα με αρχικά κεφάλαια ύψους  50 δις. Δολαρίων ,προκειμένου  να θωρακιστούν από μελλοντικές χρηματοπιστωτικές κρίσεις και να μην χρειάζονται πλέον τη βοήθεια της Παγκόσμιας Τράπεζας και του ΔΝΤ.   Οι 5 χώρες BRICS διαθέτουν μάλιστα συναλλαγματικά διαθέσιμα ύψους 4,4 τρισεκατομμυρίων.

 Μόνο η Κίνα διαθέτει συναλλαγματικά αποθέματα ύψους τριών  τρισεκατομμυρίων δολαρίων ,περιλαμβανομένου  και  του ενός τρισεκατομμυρίου δολαρίων  σε ομόλογα του αμερικανικού δημοσίου. Με  απλά λόγια, το Πεκίνο έχει γίνει ο «τραπεζίτης» της κυβέρνησης των ΗΠΑ και η Κίνα έχει εξελιχθεί σε ένα παγκόσμιο οικονομικό κέντρο που συναγωνίζεται τις  Ηνωμένες Πολιτείες και την Ευρωπαϊκή Ένωση

 

Στο στόχαστρο  και η Ευρώπη
«Η Ευρώπη έχει καταστεί ο μεγαλύτερος αποδέκτης  κινεζικών επενδύσεων  στο εξωτερικό» γράφει  το γερμανικό περιοδικό «Σπίγκελ». Οι Κινεζικές κρατικές εταιρείες επεκτείνουν την επιρροή τους στην Ευρώπη, επενδύοντας  κοντά στα 10  δισεκατομμύρια ευρώ  στη Γηραιά Ήπειρο  μόνο τον περασμένο χρόνο.

 Πρόκειται για μια  αύξηση περίπου  κατά 20% σε σύγκριση με το 2011. Οι κινεζικές επενδύσεις στην Ευρώπη ήταν πολύ μεγαλύτερες από ότι στη Βόρεια Αμερική και την υπόλοιπη  Ασία συνολικά. Η κινεζική κρατική εταιρία  CIC απέκτησε 10% του αεροδρομίου Χήθροου του Λονδίνου  και το 7%  των μετοχών της γαλλικής εταιρίας δορυφορικών συνδέσεων  Eutelsat . Κινεζική  επιχείρηση αγόρασε επίσης το 21% της Πορτογαλικής ενεργειακής εταιρίας  «Energias de PortugaΙ» 

 

Το Πεκίνο  έχει γίνει επίσης ο κύριος εμπορικός εταίρος της Λατινικής Αμερικής και της Αφρικής, καθώς και η κύρια πηγή των επενδύσεων σε υποδομές για τη μεταφορά πρώτων υλών πίσω στην Κίνα.
Το σημαντικότερο απ’ όλα  είναι ότι όταν κινεζικές εταιρείες αναλαμβάνουν ένα έργο στο εξωτερικό, κινεζικές τράπεζες προσφέρουν αμέσως το σύνολο σχεδόν του ποσού που απαιτείται για την εκτέλεση του έργου – και μάλιστα με άκρως ευνοϊκούς όρους δανειοδότησης. Σε πλήρη αντίθεση δε με την ΕΕ ή το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο, οι Κινέζοι δεν απαιτούν ποτέ… μέτρα λιτότητας εναντίον των εργαζομένων της χώρας την οποία θα δανείσουν, ούτε περικοπές των κρατικών δαπανών της

Η κινεζική ηγεσία  έχει καθορίσει ως κορυφαία προτεραιότητά της  τις επενδύσεις στη βιομηχανία και στις υπηρεσίες στο εξωτερικό και η Ευρώπη προσφέρεται ιδιαίτερα πλέον λόγω της καταστροφικής πολιτικής της Γερμανίας έναντι του ευρωπαικού Νότου.

 Στα κινεζικά σχέδια επέκτασης  στην Ευρώπη στρατηγική σημασία έχει το λιμάνι του Πειραιά, οι ελληνικοί σιδηρόδρομοι  και όλη η Ελλάδα ως χώρα  υποδοχής των κινεζικών προϊόντων που προορίζονται για ολόκληρη τη Γηραιά Ηπειρο. Με τη  Βουλγαρία και τη Ρουμανία στην Ευρωπαική Ενωση , το Πεκίνο εξασφαλίζει και τη διά ξηράς επικοινωνία της Ελλάδας με όλες τις χώρες της ΕΕ. Ταυτόχρονα η Κίνα κάνει μεγάλες επενδύσεις στη Σερβία, το Μαυροβούνι,την Ουγγαρία ,τη Μολδαβία και την Ισλανδία.Πριν λίγες ημερες Κίνα και Ισλανδία υπέγραψαν διμερή συμφωνία ελεύθερου εμπορίου που ενισχύει την παρουσία του Πεκίνου στην  περιοχή της Αρκτικής την οποία εποφθαλμιούν πολλές παγκόσμιες δυνάμεις καθώς εκεί αναμένεται να υπάρξουν νέες θαλάσσιες οδοί, αλλά κι εκμεταλλεύσιμα κοιτάσματα ορυκτών, πετρελαίου και αερίου.

Η συμφωνία  αυτή θα ενισχύσει την Ισλανδία, που ανακάμπτει από την κατάρρευση της οικονομίας της το 2008, δείχνοντας  ότι υπάρχει και άλλος δρόμος από τα μνημόνια, τη Γερμανία και το ΔΝΤ .

Εφημερίδα των Συντακτών


Δεν υπάρχουν σχόλια: