Να ερευνηθούν οι θάνατοι μετά το εμβόλιο
Καμία νομική ασυλία για τις πολυεθνικές
Τα πιστοποιητικά εμβολιασμού οδηγούν σε παράνομους αποκλεισμούς και διακρίσεις
ΟΧΙ στην Πανευρωπαϊκή Σπιναλόγκα
Δεν χρειάστηκε να περάσουν παρά λίγες μόνο ημέρες προκειμένου να επιβεβαιωθεί η αποκάλυψη που κάναμε στο φύλο της Υπέρβασης News τη Δευτέρα 11 Ιανουαρίου 2021 σε σχέση με την απόφαση βόμβα του Δικαστηρίου της ΕΕ (ΔEE) το οποίο με τη νομολογία του στην υπόθεση C-621/15 N. W κλείνει το δρόμο στη νομική ασυλία των πολυεθνικών του κορονοεμβολίου. Και αυτό τη στιγμή που στη Γερμανία ανακοινωθήκαν 10 θάνατοι προσώπων τα οποία λίγες μέρες πιο πριν είχαν εμβολιασθεί κατά του κορονοϊού.
ΝΟΤΗΣ ΜΑΡΙΑΣ
Το ίδιο έγινε δυστυχώς και στη Νορβηγία όπου πέθαναν 23 άτομα τα οποία επίσης είχαν εμβολιασθεί κατά του κορονοϊού λίγες μέρες πιο πριν. Και αντί το ζήτημα αυτό να απασχολήσει τους ηγέτες της ΕΕ οι οποίοι συνεδρίασαν την Πέμπτη 21 Ιανουαρίου 2021 με τηλεδιάσκεψη για τα ζητήματα της πανδημίας τελικά αυτοί επικεντρώθηκαν στο απαράδεκτο ζήτημα της έκδοσης πιστοποιητικών εμβολιασμού και στη μελλοντική τους χρήση ανοίγοντας το δρόμο σε μια Πανευρωπαϊκή Σπιναλόγκα καθώς είναι προφανές ότι όσοι δεν θα έχουν εμβολιασθεί και δεν θα διαθέτουν συνακόλουθα το πολυπόθητο πιστοποιητικό εμβολιασμού θα αποκλείονται από μια σειρά εκφάνσεις της οικονομικής και κοινωνικής ζωής.
Να ερευνηθούν οι θάνατοι μετά το εμβόλιο-Καμία νομική ασυλία για τις πολυεθνικές
Με εκτεταμένη αρθρογραφία μας το τελευταίο διάστημα έχουμε αναδείξει το γεγονός ότι οι πολυεθνικές του κορονοεμβολίου πιέζουν τα διάφορα κράτη προκειμένου να διασφαλίσουν πλήρη νομική ασυλία σε περίπτωση βλάβης της υγείας των εμβολιαζόμενων λόγω παρενεργειών του κορονοεμβολίου.
Η ανακοίνωση της Γερμανίας ότι διεξάγει έρευνα για τον θάνατο 10 ατόμων που εμβολιάσθηκαν με το νέου τύπου εμβόλιο κατά του κορονοϊού έχει θορυβήσει την ευρωπαϊκή κοινή γνώμη. Το ίδιο ισχύει και για το γεγονός ότι διεξάγεται επίσης έρευνα στη Νορβηγία για τον θάνατο 23 ατόμων που επίσης εμβολιάσθηκαν με το ίδιου τύπου εμβόλιο. Σε όλες τις περιπτώσεις οι εμβολιασθέντες πέθαναν λίγες ημέρες μετά τη χορήγηση του εμβολίου. Από τις έρευνες προφανώς θα προκύψουν και τα πραγματικά αίτια των θανάτων παρότι ήδη τα γνωστά παπαγαλάκια του κορονοεμβολίου με ανακοινώσεις τους επιχειρούν να προκαταλάβουν τα αποτελέσματα των ερευνών ισχυριζόμενα ότι οι θανόντες είχαν δήθεν υποκείμενα νοσήματα και για τον λόγο αυτόν κατέληξαν.
Σε κάθε περίπτωση πάντως επανέρχεται στο προσκήνιο το ζήτημα της προσπάθειας των πολυεθνικών του κορονοεμβολίου να διασφαλίσουν την πολυπόθητη γι’ αυτές νομική ασυλία. Μια ασυλία την οποία έχουν διασφαλίσει ήδη στις ΗΠΑ από τον Φεβρουάριο του 2020 και στη Βρετανία από τον Δεκέμβριο του 2020. Επίσης νομική ασυλία έχουν διασφαλίσει και σε Καναδά και Αυστραλία. Η νομική ασυλία των πολυεθνικών του κορονοεμβολίου αντιμετώπισε έντονη κριτική και επέτεινε τη δυσπιστία έναντι του κορονοεμβολίου. Γιατί άραγε να χρειάζεται εν προκειμένω τέτοιου είδους προστασία για ένα εμβόλιο το οποίο υποτίθεται ότι είναι ασφαλές διερωτάται πλέον η κοινή γνώμη σε ΗΠΑ, Καναδά, Βρετανία και Αυστραλία. Επιπλέον οι χώρες της Λατινικής Αμερικής και κυρίως η Αργεντινή, η Βραζιλία και το Περού ήρθαν σε σύγκρουση με τις πολυεθνικές του κορονοεμβολίου γιατί οι πολυεθνικές απαιτούσαν να διασφαλίσουν νομική ασυλία προκειμένου να έρθουν σε συμφωνία για την πώληση του κορονοεμβολίου. Για τον λόγο αυτόν η Αργεντινή προτίμησε το ρωσικό εμβόλιο και η Πολιτεία του Σαν Πάολο της Βραζιλίας το κινεζικό εμβόλιο.
Στην ΕΕ πάντως, όπως έχουμε ήδη αναλύσει, η μέχρι στιγμής ισχύουσα νομοθεσία της Ένωσης και ειδικότερα η Οδηγία 85/374/ΕΟΚ του Συμβουλίου αλλά και η νομολογία του Δικαστηρίου της ΕΕ στην υπόθεση C-621/15 N. W η οποία εκδόθηκε, στις 21 Ιουνίου 2017, ευτυχώς κλείνουν το δρόμο στη νομική ασυλία των πολυεθνικών του κορονοεμβολίου.
Παρά ταύτα ερωτηματικά παραμένουν σε σχέση με το ζήτημα αυτό ιδίως μετά την αποκάλυψη του ευρωβουλευτή και προέδρου της επιτροπής υγείας του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου Pascal Canfin ότι ενώ ζήτησε πρόσβαση στα συμβόλαια που υπέγραψε η Κομισιόν με συγκεκριμένη πολυεθνική του κορονοεμβολίου η πρόσβαση του επετράπη με όρους εμπιστευτικότητας, δηλαδή χωρίς να δικαιούται να πάρει αντίγραφα ή να κρατήσει σημειώσεις και υπό τον όρο ότι δεν θα δημοσιοποιήσει όλα όσα θα διάβαζε. Και σαν να μην έφτανε αυτό τελικά 2 από τις 6 παραγράφους σε σχέση με την νομική ευθύνη των πολυεθνικών του κορονοεμβολίου ήταν διαγραμμένες προκειμένου να μην μπορεί να τις διαβάσει. Επομένως τα ερωτήματα σε σχέση με τη νομική ασυλία των πολυεθνικών του κορονοεμβολίου συνεχίζουν να αυξάνονται.
Σε κάθε περίπτωση πάντως είναι πασιφανές από την παραπάνω απόφαση του ΔΕΕ στην υπόθεση C-621/15 N. W και την ερμηνεία της Οδηγίας 85/374/ΕΟΚ σε σχέση με την περίπτωση των εμβολίων ότι δεν είναι δυνατή η χορήγηση οιασδήποτε νομικής ασυλίας ή και δικαιοδοτικής ασυλίας υπέρ των πολυεθνικών του κορονοεμβολίου όπως έχει συμβεί στις ΗΠΑ, στον Καναδά, στη Βρετανία και στην Αυστραλία.
Ομοίως δεν είναι δυνατόν στην ΕΕ να εφαρμοστούν οι νεοαποικιακού τύπου συμβάσεις και νομοθεσία που επιχειρούν να επιβάλουν οι πολυεθνικές του κορονοεμβολίου στις χώρες της Λατινικής Αμερικής προκειμένου να διασφαλίσουν την νομική τους ασυλία.
Επιπλέον καθώς η Οδηγία 85/374/ΕΟΚ του Συμβουλίου αποτελεί δευτερογενές δίκαιο της ΕΕ δεν μπορούν τα κράτη μέλη της Ένωσης με μεταγενέστερη νομοθεσία να παρεκκλίνουν από την εφαρμογή της εν λόγω Οδηγίας ούτε μπορούν να θεσπίζουν μεταγενέστερα οποιαδήποτε εθνική νομοθεσία η οποία να χορηγεί νομική ασυλία στις πολυεθνικές του κορονοεμβολίου για ενδεχόμενες παρενέργειες του εμβολίου βλαπτικές για την υγεία των πολιτών της ΕΕ.
Τέλος ούτε η Κομισιόν μπορεί μέσω των συμβολαίων ανάθεσης και αγοράς των εμβολίων να χορηγήσει οποιαδήποτε σχετική νομική ασυλία στις πολυεθνικές του κορονοεμβολίου προκειμένου να μην είναι υπόλογες σε αγωγές αποζημιώσεως από τους πολίτες σε περίπτωση που αυτοί υποστούν βλάβη στην υγεία τους λόγω παρενεργειών του κορονοεμβολίου.
Επομένως οποιαδήποτε τέτοια ρήτρα στις συμβάσεις της Κομισιόν με τις πολυεθνικές του κορονοεμβολίου είναι άκυρη και παράνομη.
Ομοίως εξίσου παράνομη θα είναι και οιαδήποτε ρήτρα με την οποία η Κομισιόν εκ μέρους της ΕΕ θα παραιτείται από οποιαδήποτε μελλοντική διεκδίκησή της έναντι των πολυεθνικών του κορονοεμβολίου.
ΠΟΥ, κυβερνήσεις και πολυεθνικές δρομολογούν το πιστοποιητικό εμβολιασμού
Όσο και αν προσπαθεί να αποφύγει «το πικρό ποτήριο» τελικά ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας (ΠΟΥ) είναι επί της ουσίας ο ενορχηστρωτής της εκστρατείας για την έκδοση πιστοποιητικών εμβολιασμού. Έτσι σύμφωνα με επίσημη ανακοίνωση του ΠΟΥ (www.who.int/news-room 7/10/2020) «ο ΠΟΥ και η Εσθονία συμφώνησαν πρόσφατα να συνεργαστούν για την ανάπτυξη ενός ψηφιακά ενισχυμένου Διεθνούς Πιστοποιητικού Εμβολιασμού, μιας «έξυπνης κίτρινης κάρτας» για την ενίσχυση της αποτελεσματικότητας της πρωτοβουλίας COVAX, που δημιουργήθηκε για την επιτάχυνση της ανάπτυξης και την ισότιμη πρόσβαση στα εμβόλια COVID-19». Τη συμφωνία υπέγραψαν ο Πρωθυπουργός της Εσθονίας Jüri Ratas, και ο Γενικός Διευθυντής του ΠΟΥ Tedros Adhanom Ghebreyesus, στις 5 Οκτωβρίου 2020 και «καλύπτει τη συνεργασία μαζί σε μια σειρά από ψηφιακά προγράμματα υγείας και καινοτομίες εκτός από την κάρτα εμβολιασμού». Τα εν λόγω προγράμματα περιλαμβάνουν «ένα παγκόσμιο πλαίσιο για τη διαλειτουργικότητα των δεδομένων υγείας και κατευθυντήριες γραμμές για τα εθνικά συστήματα ηλεκτρονικής συνταγογράφησης και ηλεκτρονικής διάδοσης, καθώς και τον Ευρωπαϊκό χάρτη πορείας για την ψηφιοποίηση των εθνικών συστημάτων υγείας».
Στο πλαίσιο αυτό θα πρέπει να επισημανθεί ότι ήδη η Εσθονική εταιρεία Tech-savvy Estonia στις αρχές του 2020 άρχισε να δοκιμάζει μια εφαρμογή που θα μπορούσε να χρησιμεύσει ως ένα είδος ψηφιακού «διαβατηρίου ανοσίας», επιτρέποντας στους χρήστες με αντισώματα να δείξουν στους εργοδότες και σε άλλους τον μειωμένο κίνδυνο εξάπλωσης του κορονοϊού (www.straitstimes.com 4/12/2020).
Ακολούθησε ο Πρωθυπουργός της Αυστραλίας Scott Morrison ο οποίος στα τέλη Νοεμβρίου 2020 τάχθηκε υπέρ του υποχρεωτικού εμβολιασμού (bbc.com 23/11/2020) ενθαρρύνοντας έτσι τον διευθύνοντα σύμβουλο της Qantas Airlines να δηλώσει ότι θα απαγορεύσει τις πτήσεις με τον αερομεταφορέα του σε όλους όσους δεν θα έχουν εμβολιασθεί (www.abc.net.au 24/11/2020), δηλώσεις οι οποίες δέχθηκαν δριμύτατη κριτική από την Korea Air Lines και την New Zealand Air Lines που δήλωσαν ότι δεν θεωρούν ότι τέτοιες αποφάσεις μπορούν να τις λαμβάνουν οι ιδιωτικές εταιρείες, μιας και μόνο οι κυβερνήσεις μπορούν να λάβουν οποιαδήποτε απόφαση για υποχρεωτικό εμβολιασμό (www.mondaq.com/australia 9/12/2020).
Αλλά ο ΠΟΥ με νέες δηλώσεις του έριξε λάδι στη φωτιά επισημαίνοντας ότι εξετάζει τη θέσπιση ηλεκτρονικών πιστοποιητικών εμβολιασμού (www.straitstimes.com 4/12/2020) για να πάρει πλέον τη σκυτάλη η Ουγγαρία θεσπίζοντας μια πολιτική που επιτρέπει στους επισκέπτες να εισέρχονται στη χώρα μόνο εάν μπορούν να αποδείξουν ότι έχουν ήδη αναρρώσει από το COVID-19 (www.gavi.org 11/12/2020).
Το θέμα των πιστοποιητικών εμβολιασμού τέθηκε με ιδιαίτερη έμφαση στα μέσα Δεκεμβρίου 2020 στην Ιρλανδία με τον υπουργό υγείας της χώρας Stephen Donnelly να δηλώνει ότι «ο σχεδιασμός αυτού του πιστοποιητικού και το εύρος του τρόπου παράδοσής του (π.χ. φυσικά, ψηφιακά ή και τα δύο) προχωρά επί του παρόντος με διάφορους ενδιαφερόμενους, συμπεριλαμβανομένης της ΕΕ» (www.thejournal.ie 15/12/2020). Για να καταλήξει με νόημα ότι εάν αποδειχθεί ότι το εμβόλιο έχει τεράστιο αντίκτυπο μειώνοντας μαζικά τη μετάδοση του ιού, τότε θα τεθεί επί τάπητος η «χρήση πιστοποιητικών εμβολίου με έναν συγκεκριμένο τρόπο». Αν όμως το εμβόλιο αποδειχθεί ότι έχει «οριακό αντίκτυπο στη μεταδοτικότητα, τότε ίσως χρειαστεί να το σκεφτούμε διαφορετικά», κατέληξε.
Πάντως ο ίδιος επιβεβαίωσε στο ραδιόφωνο της RTÉ, Morning Ireland ότι «το πιστοποιητικό εμβολίου είναι μέρος του σχεδίου εφαρμογής και αυτό που πρέπει να δούμε είναι ακριβώς ποιος θα είναι ο αντίκτυπος αυτών των εμβολίων», δηλώνοντας ταυτόχρονα με νόημα ότι «είχε ακούσει ότι οι αεροπορικές εταιρείες «έφεραν την ιδέα» ότι οι επιβάτες θα χρειάζονταν πιστοποιητικό εμβολιασμού για να μπορούν να πετάξουν» (Irish Times 16/12/2020).
Σε άλλο μήκος κύματος η Ολλανδία με τον Υπουργό Υγείας να δηλώνει ότι η καταχώρηση των εμβολιασθέντων στον σχετικό Αρχείο θα είναι εθελοντική και θα γίνεται μόνο εφόσον το επιθυμεί ο εμβολιασθείς (nltimes.ni 22/12/2020). Επιπλέον η καταχώρηση στη λίστα εμβολιασθέντων δεν θα οδηγεί αυτόματα και στη χορήγηση πιστοποιητικού εμβολιασμού καθώς η Ολλανδική κυβέρνηση εξέφρασε φόβους ότι κάτι τέτοιο θα αξιοποιηθεί από τις επιχειρήσεις οι οποίες θα το απαιτούν πλέον από τους εργαζομένους τους. Για τον λόγο αυτόν στην Ολλανδία υπήρχε η σκέψη να απαγορεύεται στους ιδιώτες να ζητούν το πιστοποιητικό εμβολιασμού (nltimes.ni 22/12/2020).
Στο άλλο άκρο κυριολεκτικά η Ισπανία με τον υπουργό υγείας να ανακοινώνει ότι η Μαδρίτη σχεδιάζει «να συντάξει κατάλογο με τους πολίτες της που θα αρνηθούν να εμβολιαστούν κατά του κορονοϊού και να μοιραστεί τα ονόματά τους και με άλλες χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης» (Η Καθημερινή 29/12/2020), ανοίγοντας έτσι τον δρόμο για μια Πανευρωπαϊκή Σπιναλόγκα.
Και ενώ αυτά συμβαίνουν σε επίπεδο κυβερνήσεων, στον ιδιωτικό τομέα ήδη οι πολυεθνικές βρίσκονται ένα βήμα πιο μπροστά. Έτσι οι μεγάλες εταιρείες τεχνολογίας μπαίνουν στο παιχνίδι με την IBM να έχει αναπτύξει τη δική της εφαρμογή, που ονομάζεται Digital Health Pass. Μάλιστα η IBM λέει ότι η εν λόγω εφαρμογή επιτρέπει στους χρήστες να ελέγχουν και να συναινούν στη χρήση των δεδομένων υγείας τους και τους επιτρέπει να επιλέγουν το επίπεδο λεπτομερειών που θέλουν να παρέχουν στις αρχές (abc7chicago.com 28/12/2020). Επίσης αντίστοιχη εφαρμογή έχει ετοιμάσει το Ίδρυμα Linux τονίζοντας όπως και η ΙΒΜ το απόρρητο ως κεντρικό στοιχείο των πρωτοβουλιών της.
Επιπλέον το Common Trust Network, ο μη κερδοσκοπικός οργανισμός The Commons Project με έδρα τη Γενεύη και το Παγκόσμιο Οικονομικό Φόρουμ, συνεργάστηκαν με αρκετές αεροπορικές εταιρείες, όπως την Cathay Pacific, την JetBlue, την Lufthansa, την Swiss Airlines, την United Airlines και την Virgin Atlantic, καθώς και εκατοντάδες συστήματα υγείας στις Ηνωμένες Πολιτείες και την κυβέρνηση της Αρούμπα (abc7chicago.com 28/12/2020).
Στο πλαίσιο αυτό βρίσκεται πλέον σε εξέλιξη το Common Pass από πέντε μεγάλες αεροπορικές εταιρείες σε επιλεγμένες διαδρομές που δοκιμάστηκαν επιτυχώς σε πτήσεις της Cathay Pacific μεταξύ Σιγκαπούρης και Χονγκ Κονγκ και της United Airlines μεταξύ Λονδίνου και Νέας Υόρκης. Αυτό που κάνει το Common Pass είναι ότι επιτρέπει την μετάδοση προσωπικών πληροφοριών για την υγεία, ειδικά τις δοκιμές COVID και την κατάσταση εμβολιασμού, από πιστοποιημένα εργαστήρια και ιστότοπους εμβολιασμού με τρόπο που προστατεύει το απόρρητο (www.euronews.com 7/1/2021).
Η πρωτοβουλία Μητσοτάκη για το ψηφιακό πιστοποιητικό εμβολιασμού
Και ενώ η Ελλάδα αντιμετωπίζει πλέον τεράστιες προκλήσεις στα εθνικά θέματα και σύρεται κυριολεκτικά σε διερευνητικές επαφές με την Τουρκία, ο Κυριάκος Μητσοτάκης εντελώς ξαφνικά βγαίνει στο προσκήνιο με στόχο τη θεσμοθέτηση σε πανευρωπαϊκό επίπεδο ενός ψηφιακού πιστοποιητικού εμβολιασμού για τον κορονοϊό. Έτσι στις 12 Ιανουαρίου 2021 απέστειλε επιστολή στην Πρόεδρο της Κομισιόν Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν με κοινοποίηση στα μέλη του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου, όπου ο Έλληνας Πρωθυπουργός αφού επισημαίνει ότι «οι επόμενοι μήνες θα είναι καθοριστικής σημασίας για την διασφάλιση του μαζικού εμβολιασμού των Ευρωπαίων πολιτών, μειώνοντας τον δείκτη των κρουσμάτων και θέτοντας τη βάση για επιστροφή σε μια κάποια οικονομική και κοινωνική κανονικότητα το 2021», παρατηρεί ότι «η διασφάλιση της ταχύτερης δυνατής επανέναρξης της ελεύθερης κυκλοφορίας προσώπων μεταξύ των Κρατών – Μελών, αλλά και με τρίτες χώρες είναι μια θεμελιώδης προτεραιότητα για όλους μας» (Η Καθημερινή 12/1/2021). Και συνεχίζει λέγοντας ότι «για το λόγο αυτό στην Ελλάδα, κινηθήκαμε γρήγορα και εφαρμόσαμε διαδικασίες για τη διευκόλυνση της ελεύθερης κυκλοφορίας προσώπων που έχουν εμβολιαστεί κατά του Covid-19. Ένα βασικό βήμα προς αυτή την κατεύθυνση είναι η δημιουργία ενός πρότυπου πιστοποιητικού, που θα αποδεικνύει ότι ένα άτομο έχει επιτυχώς εμβολιαστεί». Μάλιστα δεν σταματά εδώ αλλά αφού επισυνάπτει στην επιστολή του και «ένα προσχέδιο του πιστοποιητικού, που έχουν προετοιμάσει οι αρμόδιες ελληνικές Αρχές» συνεχίζει ότι το πιστοποιητικό αυτό «θα χρησιμοποιείται κατά την επιβίβαση σε όλα τα μέσα μεταφοράς: αεροπορικά, θαλάσσια και σιδηροδρομικά». Και αφού παρατηρεί ότι «ενώ δεν πρόκειται να καταστήσουμε τον εμβολιασμό υποχρεωτικό ή προαπαιτούμενο για να ταξιδεύσει κάποιος, τα άτομα που έχουν εμβολιαστεί θα πρέπει να είναι ελεύθερα να ταξιδεύουν».
Δηλαδή κατά τον Κυριάκο Μητσοτάκη τα άτομα που δεν θα έχουν εμβολιασθεί δεν θα ταξιδεύουν ελεύθερα και θα υπόκεινται σε περιορισμούς. Τι είδους όμως περιορισμούς δεν αναφέρει στην εν λόγω επιστολή του. Ούτε επίσης διευκρινίζει αν το πιστοποιητικό εμβολιασμού θα χρησιμοποιείται και για μετακινήσεις αποκλειστικά στο εσωτερικό των κρατών μελών ακόμη και για μετακινήσεις εντός των πόλεων με τα μέσα μαζικής μεταφοράς. Και το κερασάκι στην τούρτα αποτελεί η επόμενη αποστροφή της επιστολής Μητσοτάκη όπου επισημαίνει ότι το πιστοποιητικό εμβολιασμού «θα αποτελέσει επίσης και ένα θετικό κίνητρο ενθάρρυνσης των πολιτών να εμβολιαστούν, που είναι κι ο μοναδικός τρόπος να εγγυηθούμε την επιστροφή στην κανονικότητα».
Επομένως με απλά λόγια ναι μεν ο εμβολιασμός δεν είναι υποχρεωτικός όμως καθώς όσοι θα έχουν εμβολιασθεί θα μπορούν να μετακινούνται ελεύθερα χωρίς περιορισμούς στην πράξη θα αναγκαστούν και οι υπόλοιποι να εμβολιασθούν μιας και θα αντιμετωπίζουν εμπόδια και διακρίσεις κατά τις μετακινήσεις τους όχι μόνο αεροπορικώς αλλά και ακτοπλοϊκώς και σιδηροδρομικώς!!! Και συνεχίζει ακάθεκτος παρατηρώντας ότι «είναι ζωτικής σημασίας να υιοθετήσουμε μία κοινή γραμμή για το πώς θα πρέπει να είναι δομημένο ένα τέτοιο πιστοποιητικό ώστε να γίνεται αποδεκτό από όλα τα κράτη – μέλη». Μάλιστα επισημαίνει ότι «αν καταφέρουμε γρήγορα να φτάσουμε σε μια κοινή γραμμή μεταξύ των κρατών – μελών για ένα κοινώς αποδεκτό πιστοποιητικό εμβολιασμού και τις χρήσεις του, μπορούμε στη συνέχεια να προωθήσουμε το ζήτημα αυτό και σε σχετικά διεθνή fora, συνεισφέροντας έτσι στην επανέναρξη της ελεύθερης κυκλοφορίας σε παγκόσμια κλίμακα, η οποία αποτελεί τη βάση για την επιστροφή της οικονομικής δραστηριότητας σε προ κρίσης επίπεδα. Για χώρες όπως η Ελλάδα, που εξαρτώνται από τον τουρισμό, είναι επιτακτική ανάγκη το εν λόγω ζήτημα να διευθετηθεί πριν από την έναρξη της καλοκαιρινής περιόδου».
Επομένως κατά τον Κυριάκο Μητσοτάκη είναι προφανές ότι το πιστοποιητικό εμβολιασμού δεν θα έχει μόνο ιατρική χρήση αλλά θα είναι και ένα διαβατήριο ελεύθερης κυκλοφορίας και πιθανόν να έχει και άλλες χρήσεις όχι μόνο σε επίπεδο ΕΕ αλλά και σε διεθνές επίπεδο.
Καθώς όμως η πρωτοβουλία του Κυριάκου Μητσοτάκη αντιμετώπισε έντονη κριτική από οργανώσεις προστασίας ανθρωπίνων δικαιωμάτων (efsyn 12/1/2021) ο Έλληνας Πρωθυπουργός αναγκάστηκε να επανέλθει με άρθρο του στο Euroactiv και στο Das Morning Briefing όπου επιχείρησε μια σχετική αναδίπλωση αναφέροντας ότι «το πιστοποιητικό εμβολιασμού δεν θα οδηγεί σε κανέναν περιορισμό της ελευθερίας να ταξιδεύουμε, αλλά αντιθέτως θα μπορούσε να οδηγήσει στη δημιουργία μιας λωρίδας ταχείας κυκλοφορίας για τα ταξίδια (fast travel lane) για όσους διαθέτουν αυτό το ψηφιακό, τυποποιημένο πιστοποιητικό» (www.capital.gr 21/1/2021). Δηλαδή το πιστοποιητικό εμβολιασμού δεν θα είναι τίποτε άλλο παρά ένα είδος εισιτηρίου business class ή μια χρυσή κάρτα μιλίων που απλά θα σου επιτρέπει να χρησιμοποιείς τη γνωστή fast lane που υπάρχει στα αεροδρόμια προκειμένου να μην περιμένεις πολλή ώρα στην ουρά για έλεγχο!!!
Αυτό κι΄ αν θα πει ευρηματικότητα προκειμένου να δικαιολογηθεί η αναδίπλωση. Έστω και προσωρινή.
Γιατί είναι προφανές ότι ακόμη και αν δεν το θέλησε ευθύς εξ αρχής ο Κυριάκος Μητσοτάκης εντούτοις η πρότασή του εντάχθηκε στο ευρύτερο σύστημα προτάσεων για το πιστοποιητικό εμβολιασμού που όπως αναλύσαμε παραπάνω κυκλοφορούν ήδη εδώ και μήνες και που ως βασικό τους άξονα έχουν τη δημιουργία ενός συστήματος οικονομικού και κοινωνικού αποκλεισμού όσων δεν θα έχουν εμβολιασθεί. Παρά ταύτα η πρόταση Μητσοτάκη βρήκε διάφορους υποστηρικτές στους οποίους περιλαμβάνονται η Πορτογαλία (capital.gr 21/1/2021) και η IATA (kathimerini.gr 20/1/2021).
Η Ανακοίνωση της Κομισιόν για το πιστοποιητικό εμβολιασμού
Όπως έχει ήδη επισημανθεί με αφορμή την πανδημία η Κομισιόν επιχείρησε να υφαρπάξει και νέες αρμοδιότητες από τα κράτη μέλη στον τομέα της υγείας με στόχο τη δημιουργία μιας Ευρωπαϊκής Ένωσης της Υγείας (politico.eu 27/12/2020). Στο πλαίσιο αυτό εντάσσεται και η πρωτοβουλία της για τη θεσμοθέτηση πανευρωπαϊκού πιστοποιητικού εμβολιασμού που ενσωμάτωσε στην από 19/1/2021 Ανακοίνωσή της προς το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο και το Συμβούλιο της ΕΕ (Brussels, 19.1.2021 COM (2021) 35 final COMMUNICATION FROM THE COMMISSION TO THE EUROPEAN PARLIAMENT, THE EUROPEAN COUNCIL AND THE COUNCIL).
Όπως επισήμανε εν προκειμένω η Επιτροπή η πιστοποίηση και η αμοιβαία αναγνώριση του εμβολιασμού αποκτούν ύψιστη σημασία καθώς όλο και περισσότερα άτομα εμβολιάζονται. Στο πλαίσιο αυτό τα πιστοποιητικά εμβολιασμού επιτρέπουν μια σαφή καταγραφή του ιστορικού σε σχέση με τον εμβολιασμό κάθε ατόμου γεγονός που εξασφαλίζει τη σωστή ιατρική παρακολούθηση καθώς και την παρακολούθηση πιθανών ανεπιθύμητων ενεργειών. Όμως η Επιτροπή δεν περιορίζει τα πιστοποιητικά εμβολιασμού στα στενά ατομικά ιατρικά πλαίσια αλλά συνεχίζει παρατηρώντας ότι μια κοινή προσέγγιση της ΕΕ σε αξιόπιστα και επαληθεύσιμα πιστοποιητικά θα επέτρεπε στους χρήστες να χρησιμοποιούν τα ιατρικά τους αρχεία σε άλλα κράτη μέλη της Ένωσης. Για να συμπληρώσει στη συνέχεια με νόημα ότι «αν και είναι πρόωρο να προβλεφθεί η χρήση πιστοποιητικών εμβολίου για άλλους σκοπούς εκτός από την προστασία της υγείας, μια προσέγγιση της ΕΕ μπορεί να διευκολύνει στο μέλλον άλλες διασυνοριακές αιτήσεις τέτοιων πιστοποιητικών». Και αφού πλέον η Κομισιόν ανοίγει το δρόμο για την πανευρωπαϊκή χρήση των πιστοποιητικών εμβολιασμού και σε άλλους τομείς πλην της υγείας στη συνέχεια παρατηρεί ότι «θα συνεχίσει να συνεργάζεται με τα κράτη μέλη για πιστοποιητικά εμβολιασμού τα οποία μπορούν να αναγνωριστούν και να χρησιμοποιηθούν σε συστήματα υγείας σε ολόκληρη την ΕΕ σε πλήρη συμμόρφωση με τη νομοθεσία περί προστασίας δεδομένων της ΕΕ». Όμως καθώς αντιλαμβάνεται ότι η χρήση των πιστοποιητικών εμβολιασμού προσκρούει ξεκάθαρα στην ευρωπαϊκή νομοθεσία περί προστασίας των προσωπικών δεδομένων, η παραβίαση της οποίας επισύρει ποινικές και αστικές κυρώσεις για τους τυχόν παραβάτες, ξαφνικά αναζητά νομιμοποίηση στον ΠΟΕ επισημαίνοντας ότι το ζήτημα των πιστοποιητικών εμβολιασμού «κλιμακώθηκε παγκοσμίως μέσω των συστημάτων πιστοποίησης του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας».
Για τον λόγο αυτόν η Κομισιόν παρατηρεί ότι «το δίκτυο eHealth θα καθορίσει το ελάχιστο σύνολο δεδομένων που απαιτείται για τέτοια πιστοποιητικά σε επίπεδο ΕΕ, συμπεριλαμβανομένου ενός μοναδικού αναγνωριστικού και ενός κατάλληλου πλαισίου εμπιστοσύνης που θα διασφαλίζει το απόρρητο και την ασφάλεια». Πρόκειται για μια εργασία η οποία κατά την Κομισιόν «θα πρέπει να ολοκληρωθεί έως το τέλος Ιανουαρίου 2021 και να παρουσιαστεί στον ΠΟΥ ως πιθανό καθολικό πρότυπο». Και η Κομισιόν καταλήγει ζητώντας από το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο, το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και το Συμβούλιο της ΕΕ «μια κοινή προσέγγιση για τα πιστοποιητικά εμβολιασμού που θα συμφωνηθεί έως τα τέλη Ιανουαρίου 2021, ώστε τα πιστοποιητικά των κρατών μελών να μπορούν να χρησιμοποιηθούν ταχέως σε συστήματα υγείας σε ολόκληρη την ΕΕ και πέραν αυτής».
Η Απόφαση του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου για το πιστοποιητικό εμβολιασμού
Παρά τις αντιρρήσεις που εκφράστηκαν στο Ευρωπαϊκό Συμβούλιο τόσο στην πρόταση Μητσοτάκη όσο και στην πρόταση της Κομισιόν σε σχέση με το πιστοποιητικό εμβολιασμού κυρίως από πλευράς Γαλλίας και άλλων χωρών εντούτοις σύμφωνα με τα Προφορικά Συμπεράσματα του Προέδρου του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου Σαρλ Μισέλ μετά τη βιντεοδιάσκεψη με τα μέλη του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου στις 21 Ιανουαρίου 2021 «οι ηγέτες συμφώνησαν να εργαστούν για ένα τυποποιημένο και διαλειτουργικό μέσο απόδειξης του εμβολιασμού για ιατρικούς σκοπούς. Οι ηγέτες θα καθορίσουν σε μεταγενέστερο στάδιο τις συνθήκες υπό τις οποίες θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν τα εν λόγω πιστοποιητικά» (concilium.europa.eu 21/1/2021).
Αναλύοντας σε συνέντευξή του την παραπάνω απόφαση του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου ο Σαρλ Μισέλ επισήμανε ότι «τα μέλη του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου συμφώνησαν να διαμορφώσουν ένα τυποποιημένο και διαλειτουργικό πιστοποιητικό εμβολιασμού για ιατρικούς σκοπούς. Πιστεύουμε ότι θα είμαστε σε θέση να συμφωνήσουμε ως προς τα κοινά στοιχεία που θα πρέπει να περιλαμβάνονται στα πιστοποιητικά για ιατρικούς σκοπούς. Και στη συνέχεια μπορούμε να εξετάσουμε σε ποιες περιπτώσεις μπορούν να χρησιμοποιούνται τα εν λόγω πιστοποιητικά». (concilium.europa.eu 21/1/2021).
Αυτό σημαίνει ότι στην πράξη η ΕΕ προχωρά ακάθεκτη στη θεσμοθέτηση πανευρωπαϊκού πιστοποιητικού εμβολιασμού και μάλιστα σύμφωνα με την παραπάνω Ανακοίνωση της Κομισιόν αυτό θα γίνει μέχρι τα τέλη Ιανουαρίου 2021 δηλαδή εντός των αμέσως επομένων ημερών. Και όλα αυτά παρότι στον ελληνικό και ξένο τύπο οι διάφοροι ευρωπαίοι ηγέτες ανακοίνωσαν για καθαρά εσωτερική κατανάλωση ότι δεν δέχονται δήθεν τη θεσμοθέτηση πιστοποιητικού εμβολιασμού.
Σε κάθε περίπτωση πάντως ο Κυριάκος Μητσοτάκης προχωρά ακάθεκτος στο ζήτημα του πιστοποιητικού εμβολιασμού και σχεδιάζει διμερείς συμφωνίες για το θέμα αυτό με ΗΠΑ, Ρωσία και Ισραήλ (News24/7, 22/1/2021).
Ανήθικο και παράνομο του πιστοποιητικό εμβολιασμού
Όμως η θεσμοθέτηση πιστοποιητικού εμβολιασμού όπως επισήμανε ακόμη και το euronews θέτει τεράστια ζητήματα ηθικής τάξεως (www.euronews.com 7/1/2021) καθώς η ελευθερία συμμετοχής στην οικονομική και κοινωνική ζωή θα εξαρτάται πλέον από την κατάσταση της υγείας κάθε πολίτη δημιουργώντας έτσι συνθήκες σύγχρονης Σπιναλόγκας με αποκλεισμούς όσων δεν θα έχουν εμβολιασθεί. Μάλιστα «ο επικεφαλής προστασίας δεδομένων της Ε.Ε. Wojciech Wiewiórowski χαρακτήρισε την ιδέα ενός διαβατηρίου ανοσίας «ακραία», έχοντας επανειλημμένα εκφράσει ανησυχία για αυτήν (efsyn 12/1/2021).
Επιπλέον η κατάσταση της υγείας ως κριτήριο απόλαυσης οικονομικών και κοινωνικών δικαιωμάτων αναμένεται πέραν του κορονοϊού να αρχίσει να αφορά και άλλες ασθένειες.
Στο πλαίσιο αυτό και καθώς θα έχει ανοίξει ο ασκός του Αιόλου οι εργοδότες θα ζητούν πλέον αναλυτικό πιστοποιητικό υγείας ως απαραίτητη προϋπόθεση για οποιαδήποτε πρόσληψη ενώ τα ασφαλιστικά ταμεία και οι ασφαλιστικές εταιρείες θα αναπροσαρμόζουν τις ασφαλιστικές εισφορές και τα ασφάλιστρα αναλόγως με την κατάσταση υγείας κάθε εργαζομένου-ασφαλισμένου.
Επιπλέον η υποχρέωση κοινοποίησης σε τρίτους του πιστοποιητικού εμβολιασμού που θα περιλαμβάνει προσωπικά ιατρικά δεδομένα αντίκειται στις διατάξεις του νόμου περί προστασίας των προσωπικών δεδομένων.
Μάλιστα καθώς ο εμβολιασμός δεν είναι υποχρεωτικός είναι προφανές ότι δεν μπορούν να προκύπτουν ποινές και απαγορεύσεις λόγω μη εμβολιασμού.
Πολύ δε περισσότερο καθώς στην παρούσα φάση δεν υπάρχει επάρκεια εμβολίων για όλους το πιστοποιητικό εμβολιασμού θα χορηγεί παρανόμως διάφορα προνόμια στους εμβολιασθέντες, παραβιάζοντας τις διατάξεις περί ισότητας καθώς και τις διατάξεις περί απαγόρευσης των διακρίσεων.
Σε κάθε περίπτωση υπάρχει έντονη αμφισβήτηση κατά πόσο η ίδια η ΕΕ διαθέτει σχετική αρμοδιότητα θεσμοθέτησης σε ενωσιακό επίπεδο του υπό κρίση πιστοποιητικού εμβολιασμού δεδομένου ότι στα θέματα υγείας οι αρμοδιότητες ανήκουν στα κράτη μέλη της ΕΕ και όχι στις Βρυξέλλες.
Πέραν τούτων ο εν τοις πράγμασι επιβαλλόμενος αναγκαστικός εμβολιασμός μέσω του πιστοποιητικού εμβολιασμού παραβιάζει τις ατομικές ελευθερίες και αντίκειται πέραν των άλλων και στις διατάξεις του Χάρτη Θεμελιωδών Δικαιωμάτων της ΕΕ.
Και όλα αυτά βέβαια σε μια φάση κατά την οποία σύμφωνα και με τις σχετικές μελέτες ακόμη και αν κάποιος έχει εμβολιασθεί αυτό δεν σημαίνει ότι δεν μπορεί να μεταδώσει τον ιό.
Το μόνο λοιπόν που θα πετύχει η ΕΕ με την θεσμοθέτηση του πιστοποιητικού εμβολιασμού και τον εν τοις πράγμασι διαχωρισμό των πολιτών σε εμβολιασθέντες και μη, είναι να εντείνει τις κοινωνικές αντιθέσεις και τον κοινωνικό αποκλεισμό και να προκαλέσει ακόμη μεγαλύτερο κύμα αντιδράσεων αλλά και δυσπιστίας των πολιτών για το εμβόλιο.
Γιατί είναι προφανές ότι η θεσμοθέτηση πιστοποιητικού εμβολιασμού θα αξιοποιηθεί από τις διάφορες εταιρείες του δημόσιου και του ιδιωτικού τομέα και θα οδηγήσει σε αποκλεισμούς των μη εμβολιασθέντων από τα ταξίδια, την αναψυχή και άλλες πλευρές της κοινωνικής και οικονομικής ζωής οδηγώντας στη δημιουργία μιας σύγχρονης Πανευρωπαϊκής Σπιναλόγκας.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου