12 Νοεμβρίου 2022

Από το Εορτολόγιο 2022 - 2023 Άγιος Θεόδωρος ο Στουδίτης 11 ΝοεμβρίουὍταν βγοῦνε τὰ φαντάσματα στὴν Πόλη.τοῦ Δρ Κ.Βαρδάκα

 


«ἕως τοῦ θανάτου ἀγώνισαι περὶ τῆς ἀληθείας, καὶ Κύριος Θεὸς πολεμήσει ὑπὲρ σοῦ» (Σοφία Σειρὰχ 4, 28)

ΙΔΡΥΜΑ ΠΡΟΑΣΠΙΣΕΩΣ ΗΘΙΚΩΝ & ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΩΝ ΑΞΙΩΝ

δρα: πόλλωνος 23Β 10557 θήνα

λληλογραφία : ΜΟΥΣΩΝ 14, 15452 ΨΥΧΙΚΟΝ
τηλ. 210 3254321-2
fax. 210 3236978

 e-mail: fot_gram@otenet.gr

ΝΕΑ e mail : iphpa@fotinigrammi.cosmotemail.gr

 fotinigrammi@gmail.com

 στοσελίς: www.fotgrammi.gr

                         Facebook: : https://www.facebook.com/tama.ethnos.3  και

            &  https://www.facebook.com/foteini.grammi Twitter: @PANEL_TAMA

              https://www.instagram.com/tamaethnous_foteinigrammi/.

 

Α.Φ.Μ. 090050859 * Α Δ.Ο.Υ. ΑΘΗΝΩΝ

 

Ίδρυμα Προασπίσεως Ηθικών και Πνευματικῶν Αξιών


 


                                                                                                11.11.2022

 

11  Π    + Μεγαλομ. Μηνᾶ (304), Βίκτωρος Μεγαλομ., Βικεντίου

              διακόνου (304) μ.,      

              Στεφανίδος,

              Δρακωνᾶ,

              Θεοδώρου ὁσ. τοῦ Στουδίτου ὁμολογητοῦ,

              Μαξίμου Μόσχας,

              Ἀβίβου ἐπισκ. Γεωργίας,

              Βαλερίου ἐπισκ. Σαραγόσας,

              Ἐφραίμ - Εὐθυμίου & Νέστορος ἀσκητῶν Σερβίας.

 

 

Ἀναλυτικότερον γιὰ τὸν Ἅγιον Θεόδωρον τὸν  ὅσιον τόν Στουδίτην ἴδ. συνημμένως τὸ ἄρθρον τοῦ διαπρεποῦς Θεολόγου κ. Λάμπρου Σκόντζου.

 

 

Ὁ Λαὸς ἐπαγρυπνᾶ πάντα, ὅπως περιγράφεται εἰς τό, ἐπίσης συνημμένον, συγκινητικὸν ἄρθρον τοῦ Δρ Κων/νου Βαρδάκα «Ὅταν βγοῦνε τὰ φαντάσματα στὴν Πόλη» τὸ ὁποῖον ἐγράφη πρὸς σχεδὸν μία δεκαετία (Νοέμβριος 2013) καὶ συμπεριλαμβάνεται εἰς τὸ Περιοδικόν μας «Φωτεινὴ Γραμμή» τεῦχος 63 (Ἰούνιος 2015, σελ.35 -38).

 

 

Φωτεινὴ Γραμμὴ  τηλ. 210 3254321

 

 

https://www.fotgrammi.gr/uncategorized/ίδρυμα-προασπίσεως-ηθικών-και-πνευμα-15/

 

ΑΓΙΟΣ ΘΕΟΔΩΡΟΣ Ο ΣΤΟΥΔΙΤΗΣ: Ο ΑΣΥΜΒΙΒΑΣΤΟΣ ΟΜΟΛΟΓΗΤΗΣ ΤΗΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ ΜΑΣ

ΛΑΜΠΡΟΥ Κ. ΣΚΟΝΤΖΟΥ Θεολόγου - Καθηγητού

     Μια από τις πιο σεβαστές τάξεις των αγίων της Εκκλησίας μας είναι οι ομολογητές. Σε αυτή την τάξη ανήκουν οι άγιοι της Εκκλησίας μας, οι οποίοι έδωσαν τη μαρτυρία της πίστεώς τους, χωρίς να υπολογίσουν τις συνέπειες της ομολογίας τους αυτής. Δε θα ήταν υπερβολικό να υποστηρίξουμε πως η Εκκλησία μας είναι απόλυτα στηριγμένη στους αγώνες των αγίων ομολογητών Της, στη δισχιλιόχρονη πορεία Της στην ιστορία.

    Ένας από τους μεγάλους ομολογητές της Ορθοδοξίας είναι και ο άγιος Θεόδωρος ο Στουδίτης, ο οποίος έδρασε σε μια πολύ ταραγμένη για την Εκκλησία ιστορική περίοδο. Πρόκειται για την φοβερή εικονομαχική έριδα, η οποία συντάραξε τη βυζαντινή κοινωνία για περισσότερο από έναν αιώνα, με αφόρητες διώξεις των ορθοδόξων από τους εικονομάχους αυτοκράτορες (726-843). Γεννήθηκε στην Κωνσταντινούπολη το 759 από ευγενείς και ευσεβείς γονείς, οι οποίοι φρόντισαν να του δώσουν εκτός από την ευσέβεια και κατά κόσμον παιδεία, την οποία ο ίδιος αργότερα την χρησιμοποίησε για την Εκκλησία. Σπούδασε με επιμέλεια την ελληνική φιλοσοφία και τους Πατέρες της Εκκλησίας. 

    Από μικρός αγαπούσε το Χριστό και λαχταρούσε να προσφέρει σε Αυτόν τη ζωή του. Έφηβος ακόμη, άφησε την καριέρα του ανώτερου κρατικού υπαλλήλου και αποσύρθηκε το 781 σε μοναστήρι στην Προύσα της Μ. Ασίας, όπου ηγούμενος ήταν ο θείος του Πλάτων. Αυτός τον μύησε στην ορθόδοξη πνευματικότητα και τον ενέπνευσε να αφιερώσει τη ζωή του για την προάσπιση της αλήθεια και της αυθεντικότητας της Εκκλησίας. Το 789 χειροτονήθηκε πρεσβύτερος από τον πατριάρχη Ταράσιο και το 794 ανέλαβε τη θέση του ηγουμένου της Μονής.

      Δεν πρόλαβε να χαρεί την ηγουμενία του, διότι δύο χρόνια μετά ο αυτοκράτορας Κωνσταντίνος ο ΣΤ΄ (780-797) χώρισε τη σεμνή σύζυγό του Μαρία για χάρη μιας άλλης γυναίκας της Θεοδότης. Αφού έκλεισε σε μοναστήρι τη Μαρία, νυμφεύτηκε το ίδιο βράδυ κρυφά στα ανάκτορα τη Θεοδότη. Το μυστήριο τέλεσε ο ιερέας της Αγίας Σοφίας Ιωσήφ. Την επόμενη ημέρα έγινε η στέψη της ως βασίλισσα!

     Η Θεοδότη ήταν εξαδέλφη του αγίου Θεοδώρου. Αυτό δεν τον εμπόδισε να ελέγξει την παρανομία του αυτοκράτορα και τη γελοιοποίηση του ιερού μυστηρίου του γάμου. Ζήτησε εξηγήσεις από τον πατριάρχη Ταράσιο γιατί δεν τιμώρησε τον ιερέα Ιωσήφ, και επειδή δεν πήρε επαρκείς εξηγήσεις διέκοψε το μνημόσυνό του. Οι κολακείες του αυτοκρατορικού ζεύγους δεν απέδωσαν και για τούτο άρχισαν οι διώξεις εναντίον του.  Εξορίστηκε στη Θεσσαλονίκη ως το 797, όπου ο Κωνσταντίνος εκθρονίστηκε και τυφλώθηκε από τη μητέρα του Ειρήνη την Αθηναία (797-802). Το 798 επέστρεψε στην Κωνσταντινούπολη, όπου έγινε ηγούμενος της περίφημης Μονής του Στουδίου. Ευτύχησε να έχει στην ηγουμενία του περισσότερους από χίλιους μοναχούς. Μετέβαλλε τη Μονή σε κέντρο κοινωνικής ευποιΐας και πνευματικής ακτινοβολίας. Μεταξύ των άλλων στη Μονή γινόταν και αντιγραφή αρχαίων κωδίκων. Τότε αντιγράφηκαν και έφτασαν ως εμάς τα έργα των αρχαίων Ελλήνων συγγραφέων.

     Αλλά και πάλι το 808 αναγκάστηκε να έρθει σε σύγκρουση με τον πατριάρχη Νικηφόρο, ο οποίος αποκατέστησε τον Ιωσήφ, κατ’ απαίτηση του αυτοκράτορα Νικηφόρου Α΄ (86-815) και διότι θεώρησε την εκλογή του αντικανονική. Εξορίστηκε αυτή τη φορά στη Χάλκη και διαλύθηκε η περίφημη Μονή του Στουδίου και αναστάλθηκε το κολοσσιαίο πνευματικό της έργο.

       Το 811 επέστρεψε από την εξορία, αλλά τέσσερα χρόνια μετά, το 815 ανέβηκε στο αυτοκρατορικό θρόνο ο Λέων Ε΄ ο Αρμένιος, ο οποίος εγκαινίασε τη δεύτερη

εικονομαχική περίοδο. Στις 25 Μαρτίου του 815, Κυριακή των Βαΐων, ο άγιος Θεόδωρος αψηφώντας το διάταγμα για την καθήλωση και καταστροφή των Ιερών Εικόνων, μαζί με ιερείς, μοναχούς και ευσεβείς λαϊκούς, πήραν τις Ιερές Εικόνες και τις περιέφεραν στην Κωνσταντινούπολη. Έτσι για  μια κόμη φορά ο άγιος Θεόδωρος θα αντιμετωπίσει την αυθαιρεσία της εξουσίας και θα διωχθεί. Αφού τον συνέλαβαν, τον ξυλοκόπησαν άγρια, τον κακοποίησαν και τον έστειλαν για τρίτη φορά εξορία, αυτή τη φορά στη Σμύρνη. Τον φυλάκισαν στα υγρά και σκοτεινά υπόγεια του μητροπολιτικού μεγάρου της πόλεως, όπου τον μαστίγωναν ανηλεώς καθημερινά και του στερούσαν ακόμη και το ψωμί και το νερό!  Εκεί κλονίστηκε σοβαρά η υγεία του.

     Το 820 επί αυτοκράτορος Μιχαήλ Β΄ του Τραυλού (820-829) ανακλήθηκε από την εξορία. Όμως το 824 ήρθε σε σύγκρουση με τον Μιχαήλ για τον παράνομο γάμο και αυτού του αυτοκράτορα. Για μια ακόμη φορά ακολουθούμενος από ορισμένους στουδίτες μοναχούς, αναγκάστηκε να φύγει και πάλι από την αγαπημένη του Μονή, για την οποία τόσο κοπίασε. Βαριά άρρωστος άφησε τα εγκόσμια την 11η Νοεμβρίου του 826, αφού ζήτησε από τους μοναχούς να του διαβάσουν τον 118ο Ψαλμό. Παρέδωσε την αγία του ψυχή στον Κύριο σε ηλικία 67 ετών.

    Παρ’ όλες τις διώξεις και τις εξορίες του έγραψε σπουδαιότατα θεολογικά έργα. Διακρίθηκε επίσης ως σπουδαίος ποιητής και υμνογράφος, ο οποίος συνέθεσε τους περισσότερους ύμνους του Τριωδίου.

      Ο άγιος Θεόδωρος ο Στουδίτης είναι αντιπροσωπευτικό παράδειγμα ασυμβίβαστου χριστιανού με τον αμαρτωλό και πτωτικό κόσμο. Εκφράζει με τον πλέον κατηγορηματικό τρόπο το ασυμβίβαστο της Εκκλησίας με την αμαρτία και το αντιχριστιανικό πνεύμα. Αν και μοναχός προασπίστηκε τον ιερό θεσμό του γάμου, τον οποίο είχαν καταπατήσει οι ισχυροί της εποχής του. Προασπίσθηκε επίσης την αγία και αμώμητη πίστη της Ορθοδοξίας, η οποία είναι συνώνυμη με τη σωτηρία. Νομίζουμε ότι και η εποχή μας έχει ανάγκη αγίων και ομολογητών, σαν τον άγιο Θεόδωρο το Στουδίτη για να μπορέσουμε να βγούμε από το φοβερό πνευματικό τέλμα, στο οποίο έχουμε βυθισθεί!   

           

 

 

 

Ὅταν βγοῦνε τὰ φαντάσματα στὴν Πόλη.

 

 

το Δρ Κ.Βαρδάκα

                                                                             Νοέμβριος 2013

 

Μέσα δεκαετίας το 70 σουλατσάροντας στν παραλία τς φοιτητομάνας Θεσσαλονίκης. Ξένοιαστες στιγμὲς μ καλαμπούρι κα πειράγματα νεανικά. Στν φοιτητοπαρέα λοι χαζογελούσαν κτς π δύο κολλητούς μου.

νδρέας π τν προσφάτως τότε κατεχομένη Κυρήνεια κα Κώστας π τν Κωνσταντινούπολη. Πονεμένες στορίες κα ο δύο κρατοσαν τν σοβαρότητα τν συζητήσεων βοηθώντας μας μὲ τὶς πώδυνες μπειρίες τους νὰ σορροπήσουμε μέσα στὸν παραλογισμὸ τν χρόνων τς δθεν μεταπολιτεύσης.

τσι τ λόγια τους τ κράτησα μαζὶ μὲ τν φιλία ποὺ σφράγισε τν φοιτητικό μας χρόνο. Μπορε νὰ χαθήκαμε, λλ δὲν χάνονται ο σοβαρς κουβέντες τους ποὺ μᾶς μετέφεραν κατευθείαν μέσα στὰ νάματα τς πονεμένης ωμηοσύνης.

 

Τν Κώστα π τν Πόλη τν θυμήθηκα πρόσφατα ταν διάβασα πρν π λίγες μέρες τ παρακάτω.

 

μετατροπ τν ρειπίων τς Μονς το γίου ωάννη το Στουδίου σ τζαμ κα ξελισσόμενη φιλολογία γιὰ τὴν μετατροπ κα τς γίας Σοφίας Κωνσταντινούπολης σ τζαμί, προβάλλονται στὴν Τουρκία ς ξελίξεις ποὺ νθουσιάζουν τ συντηρητικ στρώματα τς τουρκικς κοινωνίας.

 

Πργμα ποὺ εναι κα στόχος τς τουρκικς κυβέρνησης ν ψει τν κρίσιμων δημοτικν κλογν το προσεχος Μαρτίου.

 

Τ νδιαφέρον ς πρς τὴν Μον το Στουδίου, πο λειτουργε ς μουσεο, πέρα π τν στορικ σημασία το ναο, σχετίζεταί μὲ τ γεγονς τι διοικητικ Μον πάγεται στοὸ μουσεο τς γίας Σοφίας.

 

Μον κρατ π τν πέμπτο αἰῶνα. Μετατράπηκε σ τζαμ μετ τν λώση, λλ π τ 1908 κα φο μεσολάβησαν σεισμο κα πυρκαγιές, γκαταλείφθηκε, μ ποτέλεσμα ναὰ λειτουργε σήμερα ς μουσεο, λλ σ μορφ ρειπίων.

 

ποφάση γιὰ πισκευ τς Μονς Στουδίου κα τς μετατροπς της σ τζαμ λήφθη π τ τουρκικ πουργικ συμβούλιο τν περασμένο ανουάριο. Θ λειτουργήσει ς τζαμί «μραχρ λγις Μπέϊ», πως νακοίνωσε πικεφαλς τς Γενικς Διεύθυνσης Βακουφίων, ντνν ρτέμ, ποος διευκρίνισε πὼς τ ργο τς πισκευς θ ρχίσει τ 2014.

 

Τ λόγια το φίλου μου ρθαν κα φτερούγισαν μέσα στὸ μυαλό μου.

 

ταν ο νθυμήσεις τν παιδικν του χρόνων στὴν Πόλη..

 

¨¨«…μικρ παιδάκι πισκεπτόμουν τν γιαγι στὸ πατρικό μας πο βλεπε φάτσα – φόρα τ ψωμα το Ξηρολόφου.

 

-Ξέρεις συνονόματε τὶ βρισκόταν πάνω σ ατν τν λόφο;

 

-Πο νὰ ξέρω βρ φίλε, το παντοῦσα.

 

-  Ἦταν Μον το γίου ωάννη το Στουδίου, γνωστ  κα ς Μον Στουδίου τν ΑΚΟΙΜΗΤΩΝ ΜΟΝΑΧΩΝ. ταν σπουδαο μοναστρι φιερωμένο στὸν γιο ωάννη τν Βαπτιστή, χτισμένο στὸν Ξηρόλοφο, τν βδομο λόφο τς Κωνσταντινούπολης κα εχε σημαντικ συμβολ στ θρησκευτική, πολιτικ κα πνευματικ ζω τς Βασιλεύουσας.

 

Στὴν διαρκεια τν αώνων πέκτησε μεγάλη φήμη κα ναδείχθηκε ς τν πλέον πολυπληθέστερη Μον τς Πόλης συνιστώντας πνευματικ κέντρο τς Ατοκρατορίας.

 

Ο μοναχο της νομάζονταν Στουδίτες κα ργάνωση το μοναστικο βίου τους ποτέλεσε πρότυπο γιὰ τν κοινοβιακ ζω τν γιορείτικων μονν. Τρες Ατοκράτορες ποσύρθηκαν κε κα γιναν Στουδίτες, ν τρες Στουδίτες γιναν Πατριάρχες {σ.σ. ἡ μοναχικὴ Ἀδερφότης ἔφθασε νὰ ἀριθμῇ ἐπάνω ἀπὸ 700 μοναχούς}.

 

Τ 1481, Βασιλικ τς ερς Μονς μετετράπη σ τέμενος. Μετ κάηκε, ργότερα μοῦ λεγε γιαγι πλήγη π σεισμ κα πρν τν καταστροφ τς Μικρς σις τ 20 ξανακάηκε κα γινε ρειπιώνας.

 

τσι κάθε φορ τν Πρωτομαγι πηγαίναμε μὲ τν γιαγι στό ,,Τζαμ το πποτρόφο,, πως τ λεγαν τώρα κα μαζεύαμε κόκκινες παπαροῦνες ποὺ φύτρωναν στὸ πανέμορφο ψηφιδωτ δάπεδο ποὺ διασώθηκε μὲ τ σχέδια καὶ τὶς μινιατορες τν ζώων κα τν πουλιῶν ποὺ ταν κτεθειμένα εἰς τὸν έρα κα τν βροχή.

 

γιαγι μάζευε λουλούδια π λο τ χορταριασμένο περίτεχνο ψηφιδωτό, κτς π τ τμμα ατο ποὺ ντιστοιχοσε στὸ ΙΕΡΟ ΒΗΜΑ, κα σ μς παγόρευε νὰ πατᾶμε τ κόμματι ατό.

 

Τν τελευταία Πρωτομαγιά της, τν πομένη κοιμήθηκε, γιαγι μάζεψε τ περισσότερα λουλούδια. ταν πιστέψαμε στὸ σπίτι, μᾶς επε...

 

¨¨,,ὅταν ο Τούρκοι θελήσουν νὰ ξανακάνουν τζαμ στὸ μέρος ποὺ μαζεύουμε λουλούδια θ βγονε π κε τ φαντάσματα του κα θ γεμίσει μὲ ατ Πόλη κα τότε λλοίμονο τους!!!,,¨¨

 

Παγώσαμε, κατατρομάξαμε στὸ κουσμα ατ σν παιδάκια κα ρχίσαμε μέσως τὶς ρωτήσεις.

 

- Ποῖα φαντάσματα γιαγι θ βγονε;

 

- Εναι ληθιν γιαγι τ φαντάσματα;

 

Στὴν ρχ γιαγι σιώπησε λλ γρήγορα λυσε τὶς πορίες μας.

 

,,Ατ τ φαντάσματα παιδάκιά μου εναι ΑΚΟΙΜΗΤΑ, πολλς φορς τ εδα μὲς στὴν νύχτα νὰ ψέλνουν κα νὰ λειτουργον μέσα σ να περκόσμιο ΦΩΣ πο περιέβαλλε  τὶς ρημόπετρες πέναντι. Εναι ο ωμηο Καλόγεροι ποὺ ποτὲ δὲν φυγαν π κε.,,¨¨

 

Εχαμε νοίξει τ στόμα σν νὰ κούγαμε παραμύθι, λλ δὲν ταν παραμύθι γιατ γιαγι μᾶς κμυστηρεύθηκε κάτι ποὺ γινε πραγματικότητα τν πομένη χρονιὰ ποὺ φυγε π κοντά μας.

 

¨¨,,τοῦ χρόνου θ πᾶτε νὰ μαζέψετε λουλούδια μόνα σας, δὲν θ εμαι μαζί σας, λλ θ εμαι μὲ τος ΑΚΟΙΜΗΤΟΥΣ φίλους μου,, κα στρεφομένη σ μενα π λα τ γγόνια της μοῦ επε...

 

¨¨,,ἐσὺ Κώστα θ γίνεις μάστορας κα θ ξανακτίσεις τ σπίτι τν ΑΚΟΙΜΗΤΩΝ,,….».¨¨

 

 

 

δῶ φίλοι μου τελειώνει στορία το φίλου μου Κώστα π τν Πόλη. Δεν μπορ να γράψω λλο γιατὶ μὲ πιασε συγκίνηση κα σ σχέση μὲ λα ατ ποὺ  βιώνουμε σήμερα.

 

Σημειωτέον τι φίλος μου σπουδάζε ΠΟΛΙΤΙΚΟΣ ΜΗΧΑΝΙΚΟΣ.

 

 

ΔΡ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΒΑΡΔΑΚΑΣ.

 

 

Δεν υπάρχουν σχόλια: