Θα έχετε συνειδητοποιήσει από πολλές διαλέξεις μου ότι μια βαθιά σημασία διέπει
τον κόσμο του έπους, ότι οι μύθοι είναι η έκφραση εσωτερικών αληθειών. Σήμερα
θα ήθελα να μιλήσω για ένα από τα πιο ενδιαφέροντα από αυτά τα έπη, ένα έπος
που έχει σχέση με την εξέλιξη της πέμπτης φυλής-ρίζας μας. Ταυτόχρονα θα
μπορέσω να σας δείξω ότι ο εσωτεριστής μπορεί να περάσει από τρία στάδια στην
κατανόηση του έπους. Πρώτον, τα έπη ζουν στον ένα ή στον άλλο λαό και
κατανοούνται εξωτερικά με την κυριολεκτική τους έννοια. Στη συνέχεια αρχίζει η
δυσπιστία στην κυριολεκτική τους ερμηνεία και οι μορφωμένοι άνθρωποι αναζητούν
τη συμβολική τους σημασία. Πίσω από αυτές τις δύο ερμηνείες κρύβονται άλλες
πέντε, γιατί κάθε έπος έχει επτά ερμηνείες. Το τρίτο στάδιο είναι αυτό στο οποίο
μπορούν, κατά κάποιο τρόπο, να εκληφθούν και πάλι κυριολεκτικά. Φυσικά, πρέπει
πρώτα να φτάσετε να καταλάβετε τη γλώσσα στην οποία εκφράζονται. Σήμερα θέλω να
μιλήσω για ένα από αυτά που δεν είναι πολύ εύκολο να κατανοήσει κανείς, θέλω να
μιλήσω για το έπος του Προμηθέα.
Σε ένα κεφάλαιο του δεύτερου τόμου της Μυστικής Διδασκαλίας η Μαντάμ Μπλαβάτσκυ
αναφέρεται σε αυτό το έπος, και με όσα γράφει θα μπορέσετε να δείτε τι βαθύ
νόημα κρύβεται σε αυτό. Παρ' όλα αυτά, δεν είναι πάντα δυνατό να λέμε την
τελευταία λέξη σε δημοσιευμένα έργα. Σήμερα μπορούμε να προχωρήσουμε λίγο πέρα
από τις εξηγήσεις που δίνει η Μπλαβάτσκυ.
Ο Προμηθέας ανήκει στον κόσμο του ελληνικού έπους. Αυτός και ο αδελφός του
Επιμηθέας είναι οι γιοι ενός Τιτάνα, του Ιαπετού. Οι ίδιοι οι Τιτάνες είναι
γιοι του αρχαίου ελληνικού θεού Ουρανού και της γυναίκας του Γαίας. Ο Ουρανός
σημαίνει "ουρανός" και η Γαία "γη". Και επιτρέψτε μου να
επιστήσω την προσοχή σας στο γεγονός ότι ο Ουρανός είναι για τους Έλληνες το
ίδιο με τον Βαρούνα για τους Ινδούς. Έτσι, ο Προμηθέας είναι Τιτάνας και ένας
από τους γιους του Ουρανού, όπως και ο αδελφός του Επιμηθέας. Ο Κρόνος (Χρόνος)
σφετερίστηκε τον θρόνο του πατέρα του Ουρανού και απέκτησε την ηγεμονία για τον
εαυτό του. Γι' αυτό εκθρονίστηκε με τη σειρά του από τους ίδιους τους γιους του
και, μαζί με όλους τους άλλους Τιτάνες, ρίχτηκε στον Κάτω Κόσμο. Μόνο ο
Προμηθέας και ο αδελφός του Επιμηθέας παρέμειναν πιστοί στον Δία κατά τη
διάρκεια αυτών των γεγονότων. Πολέμησαν στο πλευρό του Δία εναντίον των άλλων
Τιτάνων.
Τώρα ο Δίας είχε δημιουργήσει το ανθρώπινο γένος. Αλλά η ανθρωπότητα είχε γίνει
επαναστατική, γι' αυτό και ήθελε να την εξοντώσει. Τότε ο Προμηθέας έκανε τον
εαυτό του εκπρόσωπο της ανθρωπότητας. Επινόησε ένα σχέδιο για να δώσει στους
ανθρώπους τα μέσα με τα οποία θα μπορούσαν να σωθούν και να μην εξαρτώνται
πλέον εξ ολοκλήρου από τη βοήθεια του Δία. Έτσι μας λένε ότι ο Προμηθέας δίδαξε
στους ανθρώπους τη χρήση της γραφής και των τεχνών, αλλά κυρίως τη χρήση της
φωτιάς. Εξαιτίας της οργής του Δία ο Προμηθέας αλυσοδέθηκε στον Καύκασο και
αναγκάστηκε να υπομείνει εκεί πολλά βάσανα για μεγάλο χρονικό διάστημα.
Περαιτέρω, μας λένε ότι οι θεοί, με επικεφαλής τον Δία, έκαναν τότε τον
Ήφαιστο, τον θεό των σιδηρουργών, να φτιάξει ένα άγαλμα γυναίκας. Αυτό το γυναικείο
άγαλμα ήταν εφοδιασμένο με όλα εκείνα τα εξωτερικά χαρακτηριστικά που κοσμούν
τα ανθρώπινα όντα της πέμπτης φυλής-ρίζας. Αυτή η γυναίκα ήταν η Πανδώρα.
Στάλθηκε για να φέρει δώρα στην ανθρωπότητα, πρώτα στον Επιμηθέα, τον αδελφό
του Προμηθέα. Ο Προμηθέας προειδοποίησε τον αδελφό του να μη δεχτεί τα δώρα,
αλλά ο τελευταίος επέτρεψε στον εαυτό του να πειστεί. Όλα αυτά τα δώρα των
θεών, εκτός από ένα, ξεχύθηκαν στην ανθρωπότητα. Αποτελούν στο μεγαλύτερο μέρος
τους ανθρώπινες δυστυχίες και βάσανα. Μόνο το δώρο της ελπίδας παρακρατήθηκε
στο κουτί της Πανδώρας.
Έτσι ο Προμηθέας ήταν αλυσοδεμένος στον Καύκασο και ένα όρνιο κατέτρωγε συνεχώς
το συκώτι του. Ξέρει όμως κάτι που θα του εξασφαλίσει τη σωτηρία. Ξέρει ένα
μυστικό που ακόμη και ο Δίας αγνοεί, ένα μυστικό που ο Δίας προσπαθεί να
ανακαλύψει. Αλλά ο Προμηθέας δεν προδίδει το μυστικό, παρόλο που ο Δίας στέλνει
σ' αυτόν τον Ερμή, τον αγγελιοφόρο των θεών.
Τώρα, στην πορεία της ιστορίας, πληροφορούμαστε για μια αξιοσημείωτη
απελευθέρωση. Ο Προμηθέας μπορεί να απελευθερωθεί μόνο με την παρέμβαση ενός
μυημένου. Ένας τέτοιος ήταν ο Ηρακλής, ο οποίος εκτέλεσε τους δώδεκα άθλους. Η
εκτέλεση αυτών των δώδεκα άθλων ήταν το επίτευγμα ενός μυημένου. Συμβολίζουν τα
δώδεκα καθήκοντα της μύησης. Επιπλέον, για τον Ηρακλή λέγεται ότι είχε υποστεί
μύηση στα Ελευσίνια Μυστήρια. Παρ' όλα αυτά κάποιος έπρεπε να θυσιαστεί και
έτσι ο Κένταυρος Χείρωνας θυσιάστηκε για τον Προμηθέα Ο Χείρωνας έπασχε ήδη από
μια ανίατη ασθένεια. Ήταν μισός ζώο και μισός άνθρωπος. Έτσι διασώθηκε ο
Προμηθέας.
Αυτό είναι το εξωτερικό έπος του Προμηθέα. Σε αυτό βρίσκεται ολόκληρη η ιστορία
της πέμπτης φυλής-ρίζας, και σε αυτό κρύβεται η πραγματική Μυστηριακή αλήθεια.
Η ιστορία διηγούνταν στην Ελλάδα ως γνήσιο έπος- αλλά αναπαρίστατο και στα
Μυστήρια, οπότε οι μαθητές των Μυστηρίων είχαν γνώση της μοίρας του Προμηθέα
μπροστά τους. Και στον Προμηθέα και στο πεπρωμένο του έπρεπε να δουν το
παρελθόν και το μέλλον ολόκληρης της πέμπτης φυλής-ρίζας. Θα μπορέσετε να το
καταλάβετε αυτό μόνο αν έχετε κατά νου ένα πράγμα.
Στα μέσα της Λεμουρίας συνέβη για πρώτη φορά αυτό που ονομάζουμε ενσάρκωση,
ενσάρκωση με την έννοια με την οποία έχουμε σήμερα τα ανθρώπινα όντα. Η
ανθρωπότητα καθοδηγήθηκε από σπουδαίους ηγέτες και δασκάλους, τους οποίους
αποκαλούμε "τους γιους της φωτιάς της ομίχλης". Σήμερα η πέμπτη
φυλή-ρίζα καθοδηγείται επίσης από μεγάλους μύστες, αλλά οι μύστες μας είναι
διαφορετικοί από τους ηγέτες της ανθρωπότητας εκείνη την εποχή. Πρέπει τώρα να
καταλάβετε ποια ήταν αυτή η διαφορά. Υπάρχει μεγάλη διαφορά μεταξύ των ηγετών
των δύο προηγούμενων φυλών ρίζας και εκείνων της πέμπτης φυλής μας. Οι ηγέτες
και αυτών των φυλών ήταν ενωμένοι σε μια Λευκή Στοά. Αλλά δεν υπέστησαν την
προηγούμενη εξέλιξή τους στον γήινο πλανήτη μας, αλλά σε ένα άλλο περιβάλλον.
Κατέβηκαν στη γη ήδη ώριμοι, κατέβηκαν ως ανθρώπινα όντα ανώτερης ανάπτυξης,
για να διδάξουν τους ανθρώπους που βρίσκονταν ακόμη σε νηπιακή ηλικία, για να
τους διδάξουν τις πρώτες τέχνες που χρειάζονταν. Αυτή η περίοδος διδασκαλίας
διήρκεσε κατά τη διάρκεια της τρίτης, της τέταρτης και μέχρι την πέμπτη
φυλή-ρίζα.
Αυτή η πέμπτη φυλή-ρίζα προήλθε από μια μικρή ομάδα ανθρώπων που είχαν
ξεχωρίσει από την προηγούμενη φυλή-ρίζα. Οδηγήθηκαν στην έρημο Γκόμπι και
αργότερα διασκορπίστηκαν στη γη. Ο πρώτος ηγέτης τους, ο ηγέτης που έδωσε το
έναυσμα για αυτή την εξέλιξη της ανθρωπότητας, ήταν ένας από αυτούς που
αποκαλούμε Μανού, ήταν ο Μανού της πέμπτης φυλής-ρίζας. Αυτός ο Μανού είναι
ακόμα ένας από εκείνους τους ηγέτες της ανθρωπότητας που κατέβηκαν την εποχή της
τρίτης φυλής-ρίζας, ένας από τους ηγέτες που δεν είχαν περάσει την εξέλιξή τους
μόνο στη γη, αλλά που έφεραν μαζί τους την ωριμότητα στη γη.
Μόλις στην πέμπτη φυλή-ρίζα άρχισε η ανάπτυξη των ανθρώπων όπως είμαστε εμείς
οι ίδιοι, η ανάπτυξη των ανθρώπων που, όπως εμείς, έχουν υποστεί την εξέλιξή
τους μόνο στη γη, των ανθρώπων που έχουν εξελιχθεί από τα χαμηλότερα στάδια
τους εξ ολοκλήρου στη γη.
Έτσι έχουμε κάποια ανθρώπινα όντα που είναι ήδη εξυψωμένοι Ηγέτες και Δάσκαλοι,
και άλλα που πασχίζουν να γίνουν τέτοιοι Ηγέτες. Μέσα στην πέμπτη φυλή-ρίζα,
λοιπόν, έχουμε Τσέλα [Μαθητές] και Διδασκάλους που έχουν περάσει όλα όσα έχει
περάσει η γη μας. Ένας από τους Διδασκάλους που έχει την καθοδήγηση της πέμπτης
φυλής-ρίζας προορίζεται να αναλάβει την καθοδήγηση της έκτης. Η έκτη φυλή-ρίζα
θα είναι η πρώτη που θα καθοδηγείται από έναν γήινο Αδελφό ως τον Μανού της
[ΣτΜ. Σύμφωνα με τον Ρ. Στάινερ πρόκειται για τον Γιό της Χήρας στην αρχαία
Αίγυπτο που αποκάλυψε την Ίσιδα και εκτελέστηκε από τους ιερείς/τον Γιό της Χήρας
της Ναίν που αναστήθηκε από τον Χριστό/τον Μανιχαίο/τον Πάρσιφαλ/αναμένεται η
ενσάρκωσή Του στην εποχή μας]. Οι προηγούμενοι Διδάσκαλοι παραδίδουν την ηγεσία
στην ανθρωπότητα.
Με την αυγή της πέμπτης φυλής-ρίζας μας έχουμε την αρχή όλων αυτών που ονομάζουμε
ανάπτυξη των τεχνών, ανάπτυξη της δεξιότητας και της επιδεξιότητας. Οι
Ατλάντιοι εξακολουθούσαν να ζουν μια εντελώς διαφορετική ζωή. Δεν είχαν
εφευρέσεις και ανακαλύψεις. Εργάζονταν με εντελώς διαφορετικό τρόπο. Η τεχνική
και η δεξιότητά τους ήταν εντελώς διαφορετικές. Μόνο με την πέμπτη φυλή-ρίζα
μας αναπτύχθηκε αυτό που ονομάζουμε μηχανική και δεξιοτεχνία με τη δική μας
έννοια. Η πιο σημαντική ανακάλυψη ήταν αυτή της φωτιάς. Πρέπει να είστε αρκετά
ξεκάθαροι γι' αυτό, πρέπει να είστε αρκετά ξεκάθαροι για το πόσο μεγάλο μέρος
της διαδεδομένης μηχανικής, βιομηχανίας και χειροτεχνίας μας εξαρτάται από τη
φωτιά. Νομίζω ότι ο μηχανικός θα συμφωνήσει μαζί μου όταν λέω ότι χωρίς τη
φωτιά τίποτα από τη σύγχρονη μηχανική δεν θα ήταν δυνατό, έτσι ώστε να μπορούμε
να πούμε ότι η ανακάλυψη της φωτιάς ήταν η θεμελιώδης ανακάλυψη, η ανακάλυψη
που έδωσε την ώθηση σε όλες τις άλλες. Και πρέπει επίσης να καταλάβετε ότι την
εποχή που προέκυψε το έπος του Προμηθέα, ο όρος "φωτιά" περιελάμβανε
οτιδήποτε σχετιζόταν με οποιονδήποτε τρόπο με τη θερμότητα. Η φωτιά ήταν επίσης
κατανοητή ως η αιτία της αστραπής. Η φωτιά ήταν η περιεκτική έκφραση για τις
αιτίες όλων των φαινομένων της θερμότητας.
Η συνείδηση ότι η ανθρωπότητα της πέμπτης φυλής-ρίζας βρίσκεται κάτω από το
σύμβολο της φωτιάς είναι αυτό που εκφράζεται κυρίως στο έπος του Προμηθέα. Και
ο Προμηθέας δεν είναι άλλος από τον εκπρόσωπο ολόκληρης της φυλής-ρίζας. Ο
αδελφός του είναι ο Επιμηθέας. Προμηθέας σημαίνει "σκέφτομαι εκ των
προτέρων", Επιμηθέας σημαίνει "σκέφτομαι εκ των υστέρων,
προβληματίζομαι". Εκεί έχετε τις δύο δραστηριότητες της ανθρώπινης σκέψης,
που αντιδιαστέλλονται σαφώς στον άνθρωπο του αναστοχασμού και στον άνθρωπο της
προμελέτης Ο άνθρωπος που αναστοχάζεται είναι ο άνθρωπος που αφήνει τα πράγματα
αυτού του κόσμου να δουλέψουν πάνω του και μετά σκέφτεται- μια τέτοια σκέψη
είναι η σκέψη του Κάμα-Μάνας [Νοητική Ψυχή]. Σήμερα ο άνθρωπος της πέμπτης
φυλής-ρίζας εξακολουθεί να σκέφτεται κατά κύριο λόγο όπως ο Επιμηθέας. Ωστόσο,
στο βαθμό που δεν επιτρέπει απλώς σε αυτό που ήδη υπάρχει να λειτουργήσει πάνω
του, αλλά γίνεται εφευρέτης ή ανακαλύπτης, σε αυτό το βαθμό είναι Προμηθέας. Οι
εφευρέσεις δεν θα μπορούσαν ποτέ να γίνουν αν όλοι οι άνθρωποι ήταν σαν τον
Επιμηθέα. Μια εφεύρεση συμβαίνει όταν ένα ανθρώπινο ον δημιουργεί κάτι που δεν
υπήρχε πριν. Υπάρχει πρώτα στη σκέψη και στη συνέχεια η σκέψη μετατρέπεται σε
πραγματικότητα. Αυτή είναι η σκέψη του Προμηθέα. Αυτή η σκέψη του Προμηθέα στην
πέμπτη φυλή-ρίζα είναι η σκέψη του Μάνας [Πνεύμα-Εαυτός]. Το Κάμα-Μάνας και το
Μάνας τρέχουν σαν δύο ρεύματα δίπλα-δίπλα στην πέμπτη φυλή-ρίζα. Η σκέψη του
Μάνας θα διαδοθεί σταδιακά όλο και περισσότερο.
Αυτή η σκέψη του Μάνας της πέμπτης φυλής-ρίζας έχει ένα ακόμη ιδιαίτερο
χαρακτηριστικό, το οποίο καταλαβαίνουμε αν ανατρέξουμε στην Ατλαντική
φυλή-ρίζα. Στην Ατλαντίδα υπήρχε περισσότερο μια ενστικτώδης σκέψη, η οποία
εξακολουθούσε να είναι συνδεδεμένη με τη ζωτική δύναμη. Η ατλαντική φυλή-ρίζα
ήταν ακόμα ικανή να παράγει κινητήρια δύναμη από τη δύναμη των σπόρων. Ακριβώς
όπως σήμερα έχουμε στις σιδηροδρομικές μας αποθήκες άνθρακα ένα είδος δεξαμενής
ενέργειας για την κίνηση των μηχανών και των εμπορευμάτων, με τον ίδιο τρόπο οι
Ατλάντιοι είχαν αποθήκες φυτικών σπόρων που περιείχαν δύναμη, την οποία ήταν
ακόμη σε θέση να μετατρέψουν σε δύναμη για να κινήσουν εκείνα τα αερόπλοια που
περιγράφονται στο βιβλίο του Scott Elliott για την Ατλαντίδα. Το πνεύμα του
ανθρώπου της Ατλαντίδας ήταν ακόμη ικανό να υποτάξει τη ζωντανή φύση- το πνεύμα
της πέμπτης φυλής-ρίζας μπορεί να ελέγξει μόνο την άψυχη φύση, τις λανθάνουσες
δυνάμεις που βρίσκονται στην πέτρα, στα ορυκτά. Έτσι, το Μάνας της πέμπτης
φυλής-ρίζας είναι δεμένο με τις ορυκτές δυνάμεις, όπως η ατλαντική φυλή ήταν
δεμένη με τις ζωντανές δυνάμεις. Όλη η δύναμη του Προμηθέα είναι αλυσοδεμένη με
τον βράχο, με τη γη. Ως εκ τούτου, επίσης, ο Πέτρος είναι ο βράχος πάνω στον
οποίο οικοδομήθηκε ο Χριστός. Είναι ο ίδιος με τον βράχο του Καυκάσου. Ο
άνθρωπος της εποχής μας, της πέμπτης φυλής-ρίζας, πρέπει να αναζητήσει την
εξέλιξή του στο φυσικό επίπεδο. Είναι αλυσοδεμένος στις ανόργανες δυνάμεις.
Προσπαθήστε να αποκτήσετε μια ιδέα για το τι εννοούμε όταν μιλάμε για αυτή τη
μηχανική, αυτή την τεχνολογία, της πέμπτης φυλής-ρίζας. Ποιος είναι ο σκοπός
της; Βλέποντας το θέμα γενικά, θα δείτε ότι όταν η νοημοσύνη, η δύναμη του
Μάνας εφαρμόζεται στον ανόργανο, στον ορυκτό κόσμο, τα αποτελέσματα όλων αυτών
των δυνάμεων της εφεύρεσης και της ανακάλυψης, όσο θαυμαστά και αν είναι, είναι
σε γενικές γραμμές στην υπηρεσία του ανθρώπινου εγωισμού, των προσωπικών
συμφερόντων των ανθρώπων. Ξεκινώντας από τις πρώτες εφευρέσεις και φτάνοντας
μέχρι το τηλέφωνο, μια από τις πιο πρόσφατες εφευρέσεις μας, θα δείτε ποιες
πανίσχυρες δυνάμεις έχουν γίνει χρήσιμες για εμάς. Αλλά ποιους σκοπούς
εξυπηρετούν, τι είναι αυτό που μεταφέρουμε με τρένα και ατμόπλοια από ξένες
χώρες; Τρόφιμα. Παραγγέλνουμε τρόφιμα μέσω τηλεφώνου. Είναι πραγματικά το
ανθρώπινο κάρμα που ξεκινάει με αυτές τις εφευρέσεις και τις ανακαλύψεις στην
πέμπτη φυλή-ρίζα. Αυτό είναι που πρέπει να μας καταστήσει σαφές μια
αντικειμενική μελέτη του θέματος. Τότε θα καταλάβουμε ότι ο ανώτερος άνθρωπος,
αυτός ο ανώτερος άνθρωπος που έχει βυθιστεί στην ύλη, είναι στην
πραγματικότητα, κατά τη διάρκεια της πέμπτης φυλής-ρίζας, αλυσοδεμένος σε
αυτήν. Επομένως, το κάρμα του θα φτάσει στην εκπλήρωσή του μέσα στην ύλη.
Αν εισέλθετε σε εσωτερικές σφαίρες, θα διαπιστώσετε ότι οι αρχές του ανθρώπου
έχουν μια συγκεκριμένη σχέση με τα όργανά του. Κάποια στιγμή θα το εξηγήσω αυτό
πληρέστερα. Σήμερα θα αναφέρω μόνο ότι οι επτά αρχές μας έχουν συγκεκριμένη
σχέση με τα όργανα του ανθρώπινου σώματος.
Πρώτα έχουμε αυτό που ονομάζουμε φυσικό. Αυτή έχει μια απόκρυφη σχέση με το
πάνω μέρος του προσώπου, με τη ρίζα της μύτης. Όταν η φυσική δομή του ανθρώπου
πήρε την αρχή της (ο άνθρωπος ήταν προηγουμένως καθαρά αστρικός και στη
συνέχεια οικοδομήθηκε στο φυσικό), ξεκίνησε με αυτό το μέρος- η φυσική δομή
ξεκίνησε από τη ρίζα της μύτης και οικοδομήθηκε από αυτό το σημείο, έτσι ώστε ο
εσωτεριστής αναγνωρίζει τη ρίζα της μύτης ως ανήκουσα σε αυτό που είναι
ουσιαστικά φυσικό-ορυκτό.
Η δεύτερη αρχή είναι το Πράνα, το αιθερικό σώμα- με αυτό συνδέουμε το συκώτι.
Το συκώτι έχει μια συγκεκριμένη απόκρυφη σχέση με το αιθερικό σώμα.
Στη συνέχεια έρχεται το Κάμα, το αστρικό σώμα. Αυτό έχει αναπτύξει τη
δραστηριότητά του στη δομή των πεπτικών οργάνων, που αντιπροσωπεύεται από το
στομάχι. Αν το αστρικό σώμα δεν είχε τη συγκεκριμένη σφραγίδα στον άνθρωπο, την
οποία στην πραγματικότητα έχει, τότε τα ανθρώπινα πεπτικά όργανα,
συμπεριλαμβανομένου του στομάχου, δεν θα είχαν τη συγκεκριμένη μορφή που έχουν
σήμερα. Αν μελετήσετε πρώτον τη φυσική βάση του ανθρώπου, δεύτερον το αιθερικό
του σώμα και τρίτον το αστρικό του σώμα, έχετε αυτό που στην πέμπτη φυλή-ρίζα
είναι δεμένο με το ορυκτό στοιχείο.
Μέσω των ανώτερων σωμάτων του ο άνθρωπος απελευθερώνεται και πάλι από τα δεσμά
του και ανεβαίνει σε κάτι ανώτερο. Το Κάμα-Μάνας εργάζεται ξανά προς τα πάνω,
στο Κάμα-Μάνας ο άνθρωπος απελευθερώνεται ξανά από την καθαρή βάση της φύσης.
Επομένως, υπάρχει μια απόκρυφη σύνδεση μεταξύ του Κάμα-Μάνας και του οργάνου
μέσω του οποίου ο άνθρωπος αποκόπτεται από τη φύση-βάση του. Υπάρχει μια
απόκρυφη σύνδεση μεταξύ του κατώτερου Μάνας και του ομφάλιου λώρου. Αν δεν
υπήρχε Κάμα-Μάνας στον άνθρωπο, τότε το έμβρυο δεν θα αποχωριζόταν από τη
μητέρα με αυτόν τον τρόπο.
Αν περάσουμε στο ανώτερο Μάνας, διαπιστώνουμε ότι έχει μια παρόμοια απόκρυφη
σύνδεση με την ανθρώπινη καρδιά και με το αίμα.
Το Buddhi (Πνεύμα-Ζωή) έχει μια απόκρυφη σχέση με τον λάρυγγα, και το Atma
(Πνεύμα-Άνθρωπος) με αυτό που γεμίζει ολόκληρο τον άνθρωπο, με το Akasha που
περιέχεται στον άνθρωπο.
Αυτές είναι οι επτά απόκρυφες, σχέσεις. Κατά την εξέτασή τους πρέπει να
τονίσουμε τη σημασία που έχουν για την πέμπτη φυλή-ρίζα μας οι σχέσεις με το
αιθερικό και το αστρικό σώμα. Και αν λάβετε υπόψη σας αυτό που είπα
προηγουμένως για τον έλεγχο από τους Άτλαντες του Πράνα (της ζωτικής δύναμης
που διαπερνά το αιθερικό σώμα), θα δείτε ότι κατά έναν τρόπο οι Άτλαντες
βρίσκονταν σε ένα ακόμη χαμηλότερο στάδιο. Το αιθερικό σώμα του Ατλάντιου είχε
ακόμη την αρχική σχέση με τους εξωτερικούς αιθέρες και εξαιτίας αυτού ήλεγχε το
Πράνα του εξωτερικού κόσμου. Επειδή ο άνθρωπος έχει ανέλθει σε ένα στάδιο
ψηλότερα, το έργο του έχει γίνει ένα στάδιο χαμηλότερα. Αυτός είναι ένας νόμος.
Αν υπάρχει μια άνοδος από τη μια πλευρά, πρέπει να υπάρχει μια κάθοδος από την
άλλη. Ενώ προηγουμένως ο άνθρωπος εργαζόταν για το Κάμα από το Πράνα, τώρα
πρέπει να εργαστεί με το Κάμα στο φυσικό επίπεδο.
Θα δείτε πόσο βαθιά το έπος του Προμηθέα συμβολίζει αυτές τις απόκρυφες
συνδέσεις. Ένας γύπας κατασπαράζει το συκώτι του Προμηθέα. Ο γύπας συμβολίζει
το Κάμα, το οποίο καταστρέφει πραγματικά τις δυνάμεις της πέμπτης φυλής-ρίζας.
Ο γύπας κατατρώει το ανθρώπινο συκώτι, τη βάση της ζωής- έτσι και αυτή η δύναμη
της πέμπτης φυλής-ρίζας κατατρώει τις βασικές ζωτικές δυνάμεις του ανθρώπου,
επειδή ο άνθρωπος είναι αλυσοδεμένος στην ορυκτή φύση, στον Πέτρο, στον βράχο,
στον Καύκασο.
Κατά τη διάρκεια της πέμπτης φυλής-ρίζας μόνο οι ανθρώπινοι μύστες είναι σε
θέση να απελευθερώσουν τον καθηλωμένο άνθρωπο. Ο Ηρακλής, ένας ανθρώπινος
μυημένος, πρέπει να φτάσει μέχρι τον Καύκασο για να απελευθερώσει τον Προμηθέα.
Έτσι οι μυημένοι θα απελευθερώσουν τους ανθρώπους από τα δεσμά τους.
Το ανθρώπινο ον που εξακολουθεί να έχει σχέση με τη ζωική φύση - ο Κένταυρος
Χείρωνας - πρέπει να κάνει μια θυσία. Ο άνθρωπος παλαιότερων εποχών πρέπει να
θυσιαστεί. Η θυσία του κένταυρου είναι εξίσου σημαντική για την ανάπτυξη της
πέμπτης φυλής-ρίζας όσο και η απελευθέρωση του ανθρώπου από τους μυημένους.
Λέγεται ότι στα ελληνικά Μυστήρια το μέλλον προφητεύονταν στους ανθρώπους. Αυτό
δεν σημαίνει ότι δόθηκε στους ανθρώπους μια αόριστη αφηρημένη περιγραφή του τι
επρόκειτο να συμβεί στο μέλλον, αλλά τους δόθηκαν ενδείξεις για τα μονοπάτια
που θα τους οδηγούσαν στο μέλλον. Το μεγάλο Μυστηριακό δράμα του Προμηθέα είναι
μια έκφραση αυτού που πρόκειται να εξελιχθεί ως ανθρώπινη ικανότητα.
Με τις τρεις γενιές θεών - τον Ουρανό, τον Κρόνο και τον Δία - πρέπει να
κατανοήσουμε τρία Όντα που ήταν ηγέτες των ανθρώπων το ένα μετά το άλλο. Ο
Ουρανός σημαίνει ουρανός, η Γαία η γη. Αν πάμε πίσω πέρα από τα μέσα της τρίτης
φυλής, της Λεμούριας, δεν βρίσκουμε ανθρώπους όπως τους ξέρουμε τώρα, αλλά έναν
άνθρωπο, ο οποίος ονομάζεται στη μυστική διδασκαλία Αδάμ Κάδμων - τον άνθρωπο
που είναι ακόμα χωρίς φύλο, που δεν ανήκει ακόμα στη γη, που δεν έχει ακόμα
αναπτύξει τα όργανα για τη γήινη όραση, που ανήκει ακόμα στην ουράνια φύση,
στον ουρανό. Από τον γάμο του Ουρανού με τη Γαία προέκυψε ο άνθρωπος που
κατέβηκε στην ύλη και έτσι μπήκε στον Χρόνο. Ο Κρόνος (Χρόνος) γίνεται ο
κυβερνήτης της δεύτερης γενιάς θεών από τα μέσα της Λεμουρίας μέχρι την αρχή
της Ατλαντίδας. Οι Έλληνες συμβόλιζαν αυτά τα ηγετικά Όντα ως, πρώτα τον
Ουρανό, αργότερα τον Κρόνο, και μετά πέρασαν στον Δία. Αλλά ο Δίας εξακολουθεί
να είναι ένας από τους ηγέτες που δεν υπέστησαν την εκπαίδευσή τους στη γη,
εξακολουθεί να είναι ένας από τους αθάνατους, όπως στην πραγματικότητα ήταν
όλοι οι Έλληνες θεοί.
Κατά τη διάρκεια της πέμπτης φυλής-ρίζας ο θνητός άνθρωπος αναμένεται να σταθεί
στα δικά του πόδια. Αυτή η ανθρωπότητα της πέμπτης φυλής-ρίζας εκπροσωπείται
από τον Προμηθέα. Η πέμπτη φυλή-ρίζα ήταν η πρώτη φυλή που απέκτησε τις
ανθρώπινες δεξιότητες και την αρχέγονη τέχνη της κατασκευής φωτιάς. Ο Δίας
ζηλεύει αυτή τη φυλή, τη φυλή στην οποία οι άνθρωποι φτάνουν να έχουν τους
δικούς τους μύστες, μύστες που στην έκτη φυλή-ρίζα θα πάρουν το προβάδισμα στα
χέρια τους. Αλλά η ανθρωπότητα πρέπει να πληρώσει το τίμημα γι' αυτό. Ως εκ
τούτου, ο αρχέγονος μύστης της πρέπει πρώτα απ' όλα να πάρει πάνω του το
άθροισμα όλων των δεινών. Ο Προμηθέας είναι το αρχέτυπο του μυημένου της
πέμπτης φυλής-ρίζας, ενός μυημένου όχι μόνο στη σοφία αλλά και στην πράξη.
Διατρέχει όλο το φάσμα του πόνου και απελευθερώνεται από εκείνον που κάνει τον
εαυτό του αρκετά ώριμο ώστε να απελευθερώσει την ανθρωπότητα σιγά-σιγά και να
την ανυψώσει πάνω από το ορυκτό βασίλειο.
Το έπος εκφράζει έτσι μεγάλες κοσμικές αλήθειες. Αυτός είναι ο λόγος για τον
οποίο είπα στην αρχή ότι όποιος φτάσει στην τρίτη ερμηνεία μπορεί να το πάρει
και πάλι κυριολεκτικά. Κάθε έπος υφίσταται αλλαγές. Προέρχεται από αρχέγονους
χρόνους και μετασχηματίζεται σε ένα ορισμένο σημείο Υπάρχει ένα σημείο σε κάθε
έπος στο οποίο πρέπει να το ξαναπάρουμε κυριολεκτικά. Στο έπος του Προμηθέα
υπάρχει ο γύπας που κατατρώει το συκώτι. Αυτό μπορεί να εκληφθεί κυριολεκτικά.
Ο γύπας κατατρώει το συκώτι της πέμπτης φυλής-ρίζας. Αυτός ο προμηθεϊκός αγώνας
με τον πόνο επαναλαμβάνεται στην πέμπτη φυλή-ρίζα σε κάθε άνθρωπο. Αυτό που εκφράζεται
εδώ στο έπος πρέπει να εκληφθεί αρκετά κυριολεκτικά. Χωρίς αυτόν τον αγώνα το
πεπρωμένο της πέμπτης φυλής-ρίζας θα ήταν τελείως διαφορετικό.
Έτσι τα έπη μπορούν να ερμηνευτούν με τρεις τρόπους. Πρώτον, υπάρχει η
εξωτερική σημασία, δεύτερον, η αλληγορική - ο ανθρώπινος αγώνας - τρίτον, η
απόκρυφη σημασία, όπου και πάλι υπεισέρχεται μια κυριολεκτική ερμηνεία. Από
αυτό θα δείτε ότι στο βαθμό που αυτά τα έπη μπορούν να ερμηνευθούν με αυτόν τον
τρόπο, προέρχονται από τις Σχολές Μυστηρίου και δεν είναι τίποτα λιγότερο από
την καταγραφή όσων έχουν αποκαλυφθεί σε αυτές τις σχολές ως το μεγάλο πεπρωμένο
του ανθρώπου. Όπως ακριβώς μπόρεσα να σας δείξω ότι ο Οντίν αντιπροσωπεύει αυτό
που έλαβε χώρα στα Δρυϊδικά Μυστήρια, έτσι και στον Προμηθέα έχουμε αυτό που βίωσε
ο μαθητής των Ελληνικών Μυστηρίων για να του δώσει ενέργεια για τη ζωή στο
μέλλον.
Πηγή: https://rsarchive.org/Lectures/GA092/English/UNK2003/19041007p01.html
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου