2 Αυγούστου 2023

Ρούντολφ Στάινερ

Ο Ρούντολφ Στάινερ έδωσε μια πολύ σημαντική διάλεξη στην οποία εξήγησε ποια θα είναι τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά και οι ιδιαιτερότητες της μελλοντικής πολιτιστικής εποχής, της έκτης, μετα-ατλαντικής εποχής. Αλλά πριν κάνει αυτές τις βασικές διευκρινίσεις, ο ιδρυτής της ανθρωποσοφίας επισημαίνει ότι για κάθε μελλοντική πολιτιστική εποχή, το έδαφος προετοιμάζεται από την εποχή που προηγήθηκε- είναι απολύτως λογικό να θεωρήσουμε ότι η προετοιμασία για την αμφισβητούμενη μελλοντική περίοδο, που δεν έχει ακόμη φτάσει, γίνεται ΤΩΡΑ, αυτή τη στιγμή- επιπλέον, ήδη τώρα ο βαθύς πνευματικός-επιστημονικός ερευνητής βλέπει τα βλαστάρια της, το εμβρυακό της στάδιο, τους σπόρους της - εύθραυστους και τρυφερούς, αλλά γεμάτους με κολοσσιαίες ζωτικές (αιθερικές) δυνάμεις και δυνατότητες, γιατί η άνθισή τους είναι μπροστά.

Στο GA 159, διάλεξη 13, αναφέρει: "Η γήινη ανάπτυξη στη μετα-ατλαντική εποχή στηρίχθηκε στην αρχή από την κουλτούρα της αρχαίας ινδικής περιόδου του πολιτισμού. Αυτή ακολουθήθηκε από την αρχαία περσική εποχή, ένας όρος που μόνο λίγο-πολύ είναι κατάλληλος, αλλά δεν θα υπεισέλθουμε τώρα σε αυτό. Στη συνέχεια ήρθε η αιγυπτιακή-χαλδαϊκή-βαβυλωνιακή πολιτιστική περίοδος, έπειτα η ελληνολατινική και μετά η πέμπτη μετα-ατλαντική εποχή μας. Κάθε μία από αυτές τις εποχές πρέπει, από τη μία πλευρά, να καλλιέργησε μια ορισμένη μορφή πολιτισμού και πνευματικής ζωής, που αφορούσε κυρίως τον εξωτερικό και ορατό κόσμο. Αλλά κάθε εποχή πρέπει ταυτόχρονα να προετοιμάζει, να περιέχει μέσα της σε ένα προπαρασκευαστικό στάδιο αυτό που πρόκειται να εισέλθει στην επόμενη πολιτιστική περίοδο.

(...)

Η δική μας εποχή στην πορεία της θα αναπτύξει και θα ξεδιπλώσει τη συνειδησιακή ή πνευματική ψυχή. Αλλά αυτό που θα δώσει περιεχόμενο και χαρακτήρα στον εξωτερικό πολιτισμό της έκτης εποχής πρέπει να προετοιμαστεί εκ των προτέρων. Πολλά από τα χαρακτηριστικά της έκτης εποχής του πολιτισμού θα είναι αρκετά διαφορετικά από εκείνα της δικής μας εποχής. Μπορούμε να αναφέρουμε τρία χαρακτηριστικά που πρέπει να συνειδητοποιήσουμε ότι θα τα κουβαλάμε στην καρδιά μας για την έκτη πολιτιστική εποχή και καθήκον μας είναι να τα προετοιμάσουμε για αυτή την έκτη εποχή".

Επομένως, όλη η σύγχρονη ανθρωπότητα έχει ευθύνη για το πώς προετοιμάζονται οι συνθήκες για την εκδίπλωση της μελλοντικής πολιτιστικής εποχής! Πιστεύω ότι οι ναυαρχίδες της ανθρωπότητας στην εποχή μας, στην παρούσα 5η μετα-ατλαντική εποχή -η Γερμανία από τη μια πλευρά και η Δύση από την άλλη- και οι λαοί που αυτοπροσδιορίζονται ως Σλάβοι, με ιδιαίτερη έμφαση στο μέλλον, είναι υψίστης σημασίας.

Διότι ο ίδιος ο Steiner αποκαλεί αυτή την επερχόμενη εποχή ακριβώς έτσι - "σλαβική" - και παρόλο που για προφανείς λόγους εστιάζει κυρίως στη Ρωσία και, κατά συνέπεια, στον ρωσικό λαό, αναφέρει επανειλημμένα τους σλαβικούς λαούς, πράγμα που σημαίνει ότι η Ρωσία δεν θα εκδηλωθεί σε μια σόλο παράσταση, αλλά περιτριγυρισμένη, σε συνδυασμό και σε αρμονία με εκείνη την ομάδα των σλαβικών λαών που η Ρωσία ενώνει γύρω της, και αυτοί με τη σειρά τους θα έλκονται γύρω της, θα δρουν μαζί της, σε μια ενιαία, αρμονική σύνθεση.

Ποιοι είναι αυτοί οι σλαβικοί λαοί;

Σε κάποιον η ερώτηση μπορεί να φαίνεται γελοία, αλλά σας διαβεβαιώνω ότι στην αγαπημένη μου πατρίδα (την Βουλγαρία) υπάρχουν διαφωνίες για το θέμα αυτό. Γι' αυτό ρωτώ - ποιοι είναι αυτοί οι σλαβικοί λαοί, ονομαστικά;

Δεν είναι επιζήμιο φαινόμενο όταν ορισμένοι άνθρωποι που ανήκουν σε μια συγκεκριμένη ομάδα διαχωρίζονται από αυτήν, δηλώνοντας ότι είναι ξένοι προς αυτή την κοινότητα και ότι δεν έχουν καμία σχέση με την ιδέα; Και αν κάνουν αυτό το βήμα φυγής, αυτό δεν σημαίνει παραίτηση από τις υποχρεώσεις τους, από το ηθικό και πνευματικό τους καθήκον απέναντι στη δική τους μοίρα, στην εξελικτική πορεία του έθνους τους σε ιστορική προοπτική και στην εκπλήρωση του θελήματος του Κυρίου (διότι ο Κύριος είναι αυτός που καθορίζει την καρμική πορεία κάθε ατόμου, έθνους, μικρών και μεγάλων κοινοτήτων που ενώνονται γύρω από μια κοινή ιερή ιδέα);

Μπορεί ένα έθνος να εγκαταλείψει αυθαίρετα την πνευματική και πολιτιστική του ένταξη και τις αντικειμενικές του διαφορές, οι οποίες καθορίζουν τον φυσικό του ρόλο στην παγκόσμια τάξη πραγμάτων, χάριν συνολικών παροδικών, πολιτικοποιημένων, ιδεολογικοποιημένων, ματαιόδοξων και εγωιστικών κινήτρων και σκοπιμοτήτων, χωρίς να ανησυχεί για τις συνέπειες του λάθους που γίνεται στις μεθόδους και τις προσεγγίσεις της ανάλυσης αυτού του σημαντικότατου ζητήματος;

 

Юлия Радойкова (https://www.facebook.com/ainfasi)

Δεν υπάρχουν σχόλια: