15 Μαρτίου 2025

ΣΕΒΑΣΜΙΩΤΑΤΟΣ πρώην ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ ΚΥΡΟΣ ΑΝΘΙΜΟΣ (+13.3.2025) ΤΑΜΑ ΤΟΥ ΕΘΝΟΥΣ ΦΩΤΕΙΝΗ ΓΡΑΜΜΗ τηλ. 2103254321 14.3.2025

 

idryma

«ἕως τοῦ θανάτου ἀγώνισαι περὶ τῆς ἀληθείας, καὶ Κύριος Θεὸς πολεμήσει ὑπὲρ σοῦ» (Σοφία Σειρὰχ 4, 28)

ΙΔΡΥΜΑ ΠΡΟΑΣΠΙΣΕΩΣ ΗΘΙΚΩΝ & ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΩΝ ΑΞΙΩΝ

δρα: πόλλωνος 23Β 10557 θήνα

λληλογραφία : ΜΟΥΣΩΝ 14, 15452 ΨΥΧΙΚΟΝ
τηλ. 210 3254321-2
fax. 210 3236978


 
e-mail: fot_gram@otenet.gr

ΝΕΑ e mail : iphpa@fotinigrammi.cosmotemail.gr

 fotinigrammi@gmail.com

 στοσελίς: www.fotgrammi.gr

                         Facebook: :  https://www.facebook.com/foteini.grammi

                                 ΝΕΟ  https://www.facebook.com/profile.php?id=61557299663296

                                                   Twitter: @PANEL_TAMA

              https://www.instagram.com/tamaethnous_foteinigrammi/.

ΦΕΚ 853 Β /1997

 

Α.Φ.Μ. 090050859 * Α Δ.Ο.Υ. ΑΘΗΝΩΝ

   Ἕνας ἀκόμη θερμότατος ὑποστηρικτὴς τοῦ Τάματος τῶν Ἡρώων τοῦ 1821 μετέστη εἰς τὴν Αἰωνιότητα.

 

Γνωστὸς διὰ τὶς προσπάθειές του ὑπὲρ βωμῶν καὶ ἑστιῶν, πολυγραφώτατος, ἀναπτύξας μέγιστο φιλανθρωπικὸ ἔργον.

 

Παραθέτομε τὸ ὑπ’ἀριθμ. 461/15.07.2011 ἔγγραφόν του πρὸς τὴν Ἱερὰ Σύνοδον τῆς Ἐκκλησίας τῆς Ἑλλάδος πρὸς μελέτην ὑπὸ πάντων, ὅπου ἀναπτύσει  τὶς θετικὲς ἀπόψεις του ἐπὶ ζωτικῆς σημασίας θρησκευτικῶν καὶ ἐθνικῶν προβλημάτων, τὰ ὁποῖα ἐπροβλημάτιζαν καὶ προβληματίζουν τὸ Γένος μας.

 Εἰς τὸ δεκασέλιδον αὐτὸ ἄρθρον ἀναφέρεται ἐκτενῶς εἰς τὴν παράγραφο 8 εἰς τὴν ἀνάγκην πραγματοποιήσεως τοῦ Τάματος τοῦ Ἔθνους:

 ................................

8. Τ Τάμα το θνους. Σύλλογοι κα ργανώσεις θέτουν συνεχς τν ποχρέωσιν Κράτους κα κκλησίας δι τν κπλήρωσιν το «Τάματος το θνους» τοι τν νέγερσιν νς μεγάλου ερο Ναο π’ νόματι το Σωτρος Χριστο ες τν πρωτεύουσαν, ς κφρασιν εγνωμοσύνης πρς τν γιον Θεν δι τν πελευθέρωσιν το Γένους τν λλήνων κα τν δρυσιν το νέου λληνικο Κράτους, πως πεφάσισαν κα πεσχέθησαν ο πρόγονοί μας. φ’ σον κατασιγάσουν α κρίσιμοι οκονομικα περιστάσεις, δύναται κκλησία, ν συνεργασί μετ τς Πολιτείας, ν θέσ τς βάσεις δι τν κπλήρωσιν ατο το πνευματικο κα θνικο χρέους τν λλήνων.

............................................................. 

 Καὶ κατὰ τὴν ἐπίσκεψίν μας τὴν 24.7.2017 εἰς τὸ γραφεῖον του εἰς τὴν Ἱερὰ Μητρόπολιν Θεσσαλονίκης ἐπανέλαβε τὴν ἀμέριστον συμπαράστασίν του διὰ τὴν πραγματοποίησιν τοῦ Τάματος.

 Τελευταία ἐπικοινωνία μας τὰ Χριστούγεννα τοῦ 2024 μὲ τὶς ἐπισυναπτόμενες εὐχὲς τῶν Σεβασμιωτάτων Θεσσαλονίκης πρώην κυροῦ Ἀνθίμου καὶ νῦν Φιλοθέου.

 Αἰωνία ἡ μνήμη τοῦ Θεσσαλονίκης κυροῦ Ἀνθίμου.

 Εὐχόμεθα ὁ Θεὸς νὰ ἀναδείξῃ μιμητάς του.

 

                                                ΦΩΤΕΙΝΗ ΓΡΑΜΜΗ τηλ. 2103254321

https://www.fotgrammi.gr/νεκρολογία/σεβασμιωτατοσ-πρώην-θεσσαλονικησ-κυ/

Subject:

Re: Ευχές Διά τα Χριστούγεννα,,Και το Νέο Έτος 2025,, ,,Εκκλησιαστικό Εορτολόγιο Ινδίκτου 2024-2025,, ,,Ίδρυμα Προασπίσεως Ηθικών και Πνευματικών Αξιών

Date:

Thu, 26 Dec 2024 17:34:03 +0000 (UTC)

From:

ΙΕΡΑ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ <gr_imth@yahoo.com>

Reply-To:

ΙΕΡΑ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ <gr_imth@yahoo.com>

To:

IPHPA iphpa@fotinigrammi.cosmotemail.gr <iphpa@fotinigrammi.cosmotemail.gr>

 

Χριστούγεννα 2024

 

Μέ πολλή χαρά ἐλάβαμε,  Παναγιώτατος Προκάτοχός μου

Μητροπολίτης κ. Ἄνθιμος καί  ταπεινότης μου, τίς εὐγενικές εὐχές

σας γιά τό Ἅγιο Δωδεκαήμερο καί ἀπό καρδίας εὐχαριστοῦμε καί

εὐχόμαστε,  Ἐνανθρωπήσας Κύριός μας Ἰησοῦς Χριστός, νά Σᾶς

χαρίζει χρόνια πολλά καί εὐλογημένα καί τό νέο ἔτος ὑγιές καί

εἰρηνικό.

 

Εὐχέτης Σας πρός Κύριον

+ὁ Θεσσαλονίκης Φιλόθεος

 

 

Ἱερά Μητρόπολις Θεσσαλονίκης

Βογατσικοῦ 7 - 546 22 Θεσσαλονίκη

Νέος τηλεφωνικὸς ἀριθμὸς (τηλεφωνικὸ κέντρο): 2314-175.100

 Ομιλίες/Λόγοι/Επιστολές/Άρθρα

Έγγραφο μητροπολίτου κ. Ανθίμου προς την Δ.Ι.Σ.(10 ΣΕΛΙΔΕΣ) (27/8/2011)

 


 Ο Μητροπολίτης Θεσσαλονίκης κ. Άνθιμος απέστειλε προς την Διαρκή Ιερά Σύνοδο της Εκκλησίας της Ελλάδος
έγγραφο προς απάντηση του  υπ. αριθμ  3690/ 1684/ 17-6-2011
εγγράφου που απεστάλη προς τους Σεβασμιωτάτους  Μητροπολίτες της Εκκλησίας της Ελλάδος.
Η επιστολή κοινοποιήθηκε σε όλη την Ιεραρχία της Εκκλησίας της Ελλάδος.
Καθώς το έγγραφο αυτό διέρρευσε στον έντυπο και ηλεκτρονικό τύπο. Μετά από
παράκληση του  χριστεπωνύμου πληρώματος παρατίθεται ακολούθως ολόκληρο το  δεκασέλιδο αυτό κείμενο.


ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ

ΙΕΡΑ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ

Βογατσικο 7 - 546 22 Θεσσαλονίκη, τηλ. 2310-227.677, κα τηλεομ. 2310-269.291.-

ριθμ. πρωτ. :461.-                                                                                                           ν Θεσσαλονίκ τ 15.07.2011.-

 

 

Πρς τν

Διαρκ ερν Σύνοδον

τς κκλησίας τς λλάδος

ωάννου Γενναδίου 14 - 115 21 θήνας

 

 

Μακαριώτατε γιε Πρόεδρε,

Σεβασμιώτατοι γιοι δελφο ν Κυρί,

 

γενόμην ποδέκτης το π’ ριθμ. 3690/ 1684/ 17-6-2011 μετέρου γ-γράφου, τ ποον πηυθύνατε κα ες παντας τος Σεβασμιωτάτους Μητροπολίτας τς κκλησίας τς λλάδος. μετέρα ατη νέργεια πιθανν ν μπεριέχ γαθν προαίρεσιν, λλ’ μολογ τι μ ξέπληξε, μ λύπησε κα φκεν παθες τος πλείστους τν Σεβ. εραρχν, ν ο ρμόδιοι σχολιαστα γνόησαν τ μέτερον γγραφον! Προσωπικς κατεχώρισα τ γγραφον ατ ες τ πόῤῥητα, οτε δωκα ριθμν εσερχομένου γγράφου, δι ν εμαι βέβαιος τι δν διέῤῥευσεν ες τν τύπον ξ ατίας μο. λλ δυστυχς διέῤῥευσε προτο ν τ λάβωμεν.

 

Μακαριώτατε κα Σεβασμιώτατοι,

 

Σς ρωτ ν γάπ κα ληθεί : Δι ποον λόγον λήφθη ς νω πόφασις κα ες ποίους φορ προτρεπτικ ατη γκύκλιος; Ο πάντες συζητον τι φορ ες 3-4 ρχιερες ο ποοι μιλον γράφουν δημοσίως δι τ κκρηκτικ προβλήματα τς κκλησίας κα τς πατρίδος μας, τς λλάδος. Ες ατούς, πομένως, τος ρχιερες δει ν πευθυνθτε δι’ γγράφου κα ν τος γκαλέσητε ἐὰν σφάλλουν. Κα τ καταγράφω ατό, διότι κοιν κκλησιαστικ γνώμη μ ντάσσει ς βέβαιον ες τος τρες τέσσαρας πονοουμένους δελφούς, δι’ σα γράφω, δι’ σα μιλ κα δι’ σα περασπίζομαι κκλησίαν κα λλάδα.

 

Τ σημαντικώτερον εναι τι ξ πόψεως φαρμογς τν σχετικν δια-τάξεων το Νόμου 590/1977 «Περ Καταστατικο Χάρτου τς κκλησίας τς λλάδος» (ρθρον 4 περ. στ’, ρθρον 9 παρ. 1), κα βάσει τν ρχν τς διοικήσεως το Δημοσίου κα τν ΝΠΔΔ, τ λασσον σμα δν δύναται ν λέγχ τ μεζον συλλογικς. πομένως, Διαρκς ερ Σύνοδος δν δύναται ν λέγξ συλλήβδην τν εραρχίαν, οτε ν ποδηγετήσ τος 69 τν ριθμν Σεβασμιωτάτους ρχιερες. Οτως, τ περ «κκλησιαστικο θους» κα περ το «μ περβαίνειν τν κκλησίαν», φορντα ες τος εράρχας τς γίας μν κκλησίας, εναι παράδεκτα, δόκιμα κα γνωστα ες τν ρθόδοξον κκλησιαστικν παράδοσιν κα ες τν κανονικν δεοντολογίαν.

 

φείλω ν διευκρινήσω τι σεβασμς πρς τν Διαρκ ερν Σύνοδον, ς θεσμν τς γίας μν κκλησίας, εναι ατονόητος κα ναντί-ητος, φ’ σον τηρεται νομοθετημένη κα κανονικ εταξία, δ γάπη κα τιμή, πρς τν Μακαριώτατον Πρόεδρον κα τος Σεβασμιωτάτους Συνοδικος ρχιερες, εναι ατονόητος, πιβεβλημένη, κα τηρεται παρ-εγκλίτως. Βεβαίως, κρισιμότης τν συγχρόνων προβλημάτων, δηγε ες τινας παρεκκλίσεις, προσωρινς ντυπώσεως, ς συνέβη κα ες μς Μακαριώτατε, κατ τν Σύνοδον τς εραρχίας τν κτώβριον το 2010, τε πέφυγον μετέραν προσωπικν πρόκλησιν, χάριν τς ερήνης, λλ κα μ τν μιλίαν Σας, κατ τν θεμελίωσιν το Ξεννος το «Θεαγενείου Νοσοκομείου», κα ν σθε ες τν Θεσσαλονίκην κα ς φιλοξενούμενος.

 

Θ συμπληρώσω τς πόψεις μου π το τεθειμένου ζητήματος, πι-καλούμενος τν παράβατον σχν τν πρεσβείων ες τν κκλησιαστικν ζων τν ρθοδόξων κληρικν, τν ποίαν οδόλως πελογίσατε. ναμφι-βόλως, προκειμένου εδικς περ τν ρχιερέων, ο Μητροπολται εμεθα παντες σοι, μ ξαίρεσιν τν τίτλον το «πρώτου» δι τν κάστοτε ρχι-επίσκοπον, τν κα Πρόεδρον τς Ι.Σ.Ι. κα τς Δ.Ι.Σ.. Συμβαίνει, μως, ες τν π συζήτησιν συνοδικν νέργειαν, ντιπρόεδρος τς Δ.Ι.Σ., Σεβ. Μητροπολίτης Σάμου κα καρίας κ. Εσέβιος, μετ το ποίου χω π χρόνων κανν ρίστας σχέσεις κα μοιβαίαν κτίμησιν, ν πολείπεται τς ταπεινότητός μου, ς πρς τ πρεσβεα, κατ 21 λόκληρα τη. πολογίσατε κα τν διαφορν το νεωτέρου κατ τ πρεσβεα ες τν Δ.Ι.Σ., ξαιρέτου κα λίαν γαπητο δελφο Σεβ. Νέας Σμύρνης κ. Συμεών, ποος πολείπεται κατ 28 τη. Πρς τούτοις δέ, τρες Συνοδικο ρχιερες πρξαν οκότροφοι φοιτητα το Οκοτροφείου τς «ποστολικς Διακονίας», τ ποον διηύθυνα π τν μερν τν μακαριστν ρχιεπισκόπων κυρο ερωνύμου κα κυρο Σεραφείμ, παρασχν ες τούτους τος οκοτρόφους τότε, πλουσίαν τν γάπην τς γίας μν κκλησίας. ξέχουσα δ περίπτωσις, ν προκειμέν, ς συνοδικς σύνεδρος, λίαν γαπητός μου Σεβ. Μητροπολίτης Σιδηροκάστρου κ. Μακάριος, ποος πλν τν λλων φροντίδων, κατ τς σπουδς κα τν σταδιοδρομίαν του, δέχθη κ τν χειρν μου, Χάριτι Θεί, κα τς τρες ατο ερς χειροτονίας! Κατ τν ες πίσκοπον χειροτονίαν, προεξρχεν μακαριστς ρχιεπίσκοπος Χριστόδουλος, γνω-στς οσης τς ντιθέσεώς του ες τν κλογν ατήν. Διευκρινίζω κα προσεπιδηλ. Τ ζήτημα δν εναι προσωπικόν, εναι καθαρς πνευματικν κα ς κ τούτου κκλησιαστικόν. Τ γωνιδες κα νησυχητικν ρώτημα εναι τι, οδες κ τν δώδεκα Συνοδικν, Μακαριώτατε, ντέστη ες τν γκρισιν ατς τς γκυκλίου τς ποσταλείσης πρς παντα τ μέλη τς εραρχίας τς κκλησίας τς λλάδος.

 

προσωπική Σας εθύνη, Μακαριώτατε, εναι λίαν προφανής. κατ παλαιοτέραν παράδοσιν ποκαλουμένη πρεσβυτέρα εραρχία, διαθέτει εράρχας μ τεσσαρακονταετ κα πεντηκονταετ συνολικν διακονίαν ες τν ερωσύνην κα τν ρχιερωσύνην, ες πνευματικν κα θικν μέγεθος δηλονότι, στε ν ναδεικνύεται τοτο ποῤῥιπτικν τν ατιάσεων κα ατς εσέτι τς Διαρκος ερς Συνόδου, ναντίον ρχιερέων, περβάντων τν γδόην τν νάτην δεκαετηρίδα τς ζως των.

 

φκα τελευταον τ πίμαχον θέμα τν μιλιν, τν συνεντεύξεων, τν κηρυγμάτων κα τν δημοσιευμάτων λαχίστων Σεβασμιωτάτων εραρ-χν δι τ κκλησιαστικ κα τ θνικά μας θέματα. Εχαριστ κα εγνωμον τν γιον Θεόν, διότι κα δι’ ατν τν πρωτοβουλιν «μν τν λαχίστων» λας το Θεο παρηγορεται, νισχύεται κα ασθάνεται τν παρουσίαν τς κκλησίας πλησίον του. Δν θ πιχειρήσω ν δικαιολογήσω τν ντονον νάμειξίν μου ες τ κκλησιαστικά, τ κοινωνικ κα τ θνικ προβλήματα τ ποα ταλανίζουν τν πατρίδα μας κα θέτουν π δεινν δοκιμασίαν τν λληνικν λαόν, κα δι τ ποα γία το Χριστο κ-κλησία χει τεραστίαν εθύνην δι ν βοηθήσ. παλαιοτέρα κα πρόσφατος παράδοσις το κκλησιαστικο κα το θνικο μας βίου βο κα σεμνύνεται δι τν προσφορν τν ποιμένων τς κκλησίας ες λους τος γνας το Κράτους κα το θνους τν λλήνων. Τ μεμονωμένον περιστατικν τν «βασιλικν» κα τν «βενιζελικν» ρχιερέων τν ρχν το προηγουμένου αἰῶνος χει τεθ ες τ περιθώριον π τν στορίαν, ν μένει πάντοτε ξιομνημόνευτος σοφ κα συγκινητικ γκύκλιος το πολυκλαύστου κυβερνήτου τς λλάδος ωάννου Καποδίστρια, δι τς ποίας ζήτησε πρώτην τν συμβολν το ερο Κλήρου δι τν διοργάνωσιν το νέου τότε λληνικο Κράτους.

 

λλ κα ες τος συγχρόνους μφισβητίας κα διώκτας τς κκλησίας εναι παραίτητον ν πομιμνήσκωμεν τι κατ τν διάρκειαν τς τε-τρακοσιετος δουλείας ο Τορκοι πεκεφάλισαν πηγχόνισαν πνιξαν ες τν θάλασσαν νδεκα (11) πατριάρχας, θανάτωσαν κατν (100) πι-σκόπους, ν ες ξ χιλιάδας (6.000) πολογίζονται ο φονευθέντες ερες κατ τν διάρκειαν το ερο γνος. λοι ατο κα πλθος λλων γωνι-στν κα διδασκάλων κράτησαν τν λληνικν γλσσαν, καλλιέργησαν τν ρθόδοξον κκλησιαστικν συνείδησιν κα παράδοσιν, κα νίσχυσαν τν παφν μετ το π αώνων λληνικο πολιτισμο.

 

χομεν πομένως τ χρέος κα ο σύγχρονοι λληνες ποιμένες τς κκλησίας ν στηρίξωμεν τν λαόν μας, ν ντισταθμεν ες τν πιστίαν, ν ντιδράσωμεν ες τν περιθωριοποίησιν τς κκλησίας, ν προστατεύσωμεν τν λληνικν γλσσαν, ν ντισταθμεν ες τ διεθνιστικ κηρύγματα κα ν καλλιεργήσωμεν τν θνικν συνείδησιν το λληνικο Λαο, στε μ τ ενομούμενον Κράτος ν διασφαλίσωμεν τν θνικήν μας ξιοπρέπειαν, τν λληνοχριστιανικν μας συνείδησιν κα τν δαφικν κεραιότητα τς πατρίδος μας.

 

πιτρέψατέ μου ν Σς πομνήσω τι εχον τ προνόμιον κα τν τιμν ν ρχιερατεύσω π τριάντα (30) τη ς Μητροπολίτης λεξανδρου-πόλεως ες τν βρον κα τν Θράκην, κα τι σα μ ξίωσεν Θες μ τος συνεργάτας μου κα τν πιστν λαν ν πιτελέσωμεν, λλαξαν τ το-πίον το βρου, δηλαδή, σν τ Σαμοθράκ, λην τν γραμμν τν λληνοτουρκικν Συνόρων. ταν τν Μάρτιον το 1977, μετ τν μεγαλειώδη κα παλλαϊκν συγκέντρωσιν κα πορείαν ες τν λεξανδρούπολιν, μ πικεφαλς τν Μητροπολίτην, δι τν δρυσιν τς ατρικς Σχολς, ρχίσαμεν τν πομένην τν προετοιμασίαν ναλόγου παλλαϊκς συγκεντρώσεως ες τν κωμόπολιν τν Φεῤῥῶν, μο τηλεφώνησεν ξ θηνν μακα-ριστς ρχιεπίσκοπος Κυρς Σεραφεμ κα μο επεν: «νθιμε, κάμε πως νομίζεις. Σ πληροφορ μως τι μο τηλεφώνησεν πουργς Παιδείας Γεώργιος άλλης κα μο επε. ‘ἐὰν συνεχίσ τσι λεξανδρουπόλεως κα συμβ τ παραμικρ στς Φέῤῥες, θ το παγγείλωμε κατηγορίαν τι ποκινε τν λα σ στάση’». γ καμα τ χρέος μου μ τος βρίτας κα μ λας τς περαιτέρω νεργείας κα τν σύμφωνον γνώμην τν ρχν κα το Λαο, λεξανδρούπολις χει μίαν κατηξιωμένην ατρικν Σχολν κα ν πρότυπον Πανεπιστημιακν Νοσοκομεον. βρος ς πόρθητον χυρν τς Θράκης ποκαλεται τς ρθοδοξίας κα το λληνισμο Παράδεισος.

 

χω εσέλθει δη ες τ γδοον τος τς ρχιερατείας μου ς Μητρο-πολίτης Θεσσαλονίκης, κα μ τν παρέμβασίν μου, κατ τ γκαίνια τς Διεθνος κθέσεως Θεσσαλονίκης, τν 9ην Σεπτεμβρίου 2005 «νέστησα» κα δι τν λλάδα τ «Σκοπιανν Ζήτημα» νώπιον λης τς πολιτικς κα στρατιωτικς γεσίας τς Χώρας κα το μακαριστο ρχιεπισκόπου κυρο Χριστοδούλου. γινε πάταγος. λλ’ πετράπη κίνδυνος ν προλάβ τν κπλήρωσιν τν πιδιώξεών του τ κράτος τν Σκοπίων. Τ παρν θέμα εναι τεράστιον. Συνεχίζομεν λοι μαζ τν γνα δι τν φαρμογν τς δαφικς ξισώσεως :

 

 «που ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ = ΕΛΛΑΔΑ κα που ΕΛΛΑΔΑ = ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ»,

μ τν ξς συμπλήρωσιν,

«που ΕΛΛΑΔΑ + ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ = ΕΛΛΗΝΟΡΘΟΔΟΞΙΑ».

 

Μακαριώτατε,

Σεβασμιώτατοι,

 

Εγνωμον τν ν Τριάδι γιον Θεν κα τν Παναγίαν Μητέρα το Κυρίου ησο Χριστο δι τν ελογίαν κα τν φωτισμν τν ποον παρ-έχουν ες τν ταπεινότητά μου, κα εχαριστ τν ρθόδοξον εσεβ λαόν μας δι’ σα μο χουν χαρίσει, τσι στε ν συνεχίζω τν ποστολήν μου δι τν κκλησίαν κα τν εαίσθητον περιοχν το Βορειοελλαδικο χώ-ρου. Κα καθς « Μακεδονικς γν συνεχίζεται» φέρω πάντοτε ες τν νον μου τος νέους ρχιερες τς Μακεδονίας κατ τν περίοδον 1905-1909, ο ποοι μαζ μ γενναίους λαϊκος γωνιστς κα μ τ αμα το -γνο λληνος ρωος ΠΑΥΛΟΥ ΜΕΛΑ προητοίμασαν τν δρόμον δι τν πελευθέρωσιν τς Μακεδονίας τ 1912-13. Εδικώτερον μνημονεύω το οιδίμου Μητροπολίτου Καστορίας Γερμανο Καραβαγγέλη, ποος, προκειμένου ν τελέσ τν Θείαν Λειτουργίαν ες εαισθήτους περιοχάς, φαι-ροσεν π τν ζώνην του τ περίστροφόν του, τ τοποθετοσεν κτς τς γίας Τραπέζης κα μετ τ «δι’εχν» τς Λειτουργίας, τ τοποθετοσε κα πάλιν ες τν μέσην του κα φευγεν μ τος συνοδούς του δι ν συναν-τήσ τος γωνιστάς.

 

γιοι δελφο κα Πατέρες,

 

Πατρίδα μας, λλάδα, κλυδωνίζεται. οκονομικ κρίσις συν-οδεύεται π τν κρίσιν τν ξιν κα τν θεσμν. χομεν πολέσει μέρος τς πολιτικοοικονομικς κυριαρχίας μας κα διαβλέπομεν λοι κινδύνους κα δι τν δαφικν κεραιότητά μας! Ο πολιτικο νδρες τς Χώρας μας θ πράξουν τ καθκον των μέσα ες τ πλαίσια το δημοκρατικο μας πολιτεύματος, κα λαός μας θ πιδείξ πομονν κα φιλοπατρίαν. Τ χρέος μν τν πνευματικν ποιμένων τς ρθοδόξου κκλησίας τς λλάδος ποον εναι ; Ν μείνωμεν δρανες; Μ γένοιτο. ς Διαρκς ερ Σύνοδος κα ς μεγάλη ερ Σύνοδος τς εραρχίας εναι πόλυτος νάγκη ν νοίξωμεν φωτεινς διόδους ες τ δρώμενα τς ποχς μας δι τ γε-νικν συμφέρον το λαο μας κα τν σωτηρίαν τς Πατρίδος μας. λλάδα χωρς τν ρθόδοξον κκλησίαν δν δύναται ν ρθοποδήσ κα δν δύναται ν πάρξ. δοστρωτρ ναντίον τν Χωρν μ λιγαρίθμους πληθυσμούς, περιώνυμος «Παγκοσμιοποίησις» χει δη πιτελέσει δυσμενς ργον. Παραλλήλως να νεοφανς ντιδραστικν κλμα λλήνων πολιτν ναντίον τς κκλησίας βαίνει αξανόμενον, φο τελε κυρίως π τν πίδρασιν κομματικν ντιλήψεων γνωστν δι τν π’ ατν ρνησιν τς χριστιανικς πίστεως κα τς κκλησίας ες τν ζωήν μας. λαός μας νησυχε, γωνι, κραυγάζει κα ζητε τν συμπαράστασιν τς κκλησίας ες τος προβληματισμούς του.

 

Πς εναι δυνατν ο πνευματικο ποιμένες τς κκλησίας ν μέ-νωμεν διάφοροι σιωπηλοί, ταν ο πιστοί μας ρωτον :

 

·    Πο εναι κκλησία; Γιατ δν μιλε; Γιατ δν μς διαφωτίζει;

·    Γιατ δν μς παρηγορε; Γιατ κκλησία μας δν μς δίδει κατευ-θύνσεις;

·    Γιατ δν κηρύσσει μ λόγους κα ργα «ησον Χριστν γηγερμένον κ νεκρν»(Β’ Τιμ. β’8) ;

·    Καλ εναι τ συσσίτια κα εχαριστομεν, λλ’ «οκ π’ ρτ μόν ζήσεται νθρωπος ...» (Λκ.δ’4).

 

Κα π πρακτικο πιπέδου δο τ προβλήματα ες μίαν πρώτην συν-οπτικν περιγραφήν.

 

1. Πο βαδίζει σήμερα ρθόδοξη χριστιανικ λλάδα, χώρα τν πολιτισμν, τν θυσιν κα τν γαθν προθέσεών της πρς λον τν κόσμον; Διατ λλαξεν ψυχολογία το λαο μας; Διατ πλημμύρισεν λληνικ κοινωνία π γκλήματα, ληστείας κα ποικίλας καταχρήσεις κα σκάνδαλα; Τί σημαίνει τι βαδίζομε δι μίαν παγκόσμιον οκονομικν διακυβέρνησιν, πως δη διαφαίνεται; Μήπως λα δεικνύουν τι θ λεσθομε ς λας ες τν μύλον τς Παγκοσμιοποιήσεως; Κα ἐὰν εναι τσι, πς θ διατηρήσωμεν τν ρθόδοξον πίστιν μας, τν θνικήν μας συνείδησιν, κα πο θ κατευθυνθ φιλοπατρία μας;

 

2.  λλαγ τν κατευθύνσεων ες τν σημαντικώτατον χρον τς πρωτοβαθμίου κα κυρίως τς δευτεροβαθμίου κπαιδεύσεως μ τν -ποδυνάμωσιν το μαθήματος τν Θρησκευτικν κα τς καλλιερ-γουμένας μφισβητήσεις περ τν δύο Πανεπιστημιακν Θεολογικν Σχολν θηνν κα Θεσσαλονίκης δηγον ες πλήρη φαίμαξιν τς πνευματικς κμάδος κα φαίρεσιν τν προϋποθέσεων τς πατροπα-ραδότου ρθοδόξου χριστιανικς πίστεως. Ες τ διον κεφάλαιον νήκει ναγκαιότης τς διατηρήσεως τν τεσσάρων (4) νωτάτων κ-κλησιαστικν καδημιν, τν ποίων κυρία ποστολ εναι κατ-αρτισμός, παιδεία κα τ φρόνημα τν σπουδαστν δι ν καταξιωθον ν ναδειχθον ερες τς κκλησίας μας.

 

3.  νάγκη τς πλήρους, σαφος κα κριβος διαφωτίσεως το λ-ληνικο λαο δι τν περιώνυμον κκλησιαστικν περιουσίαν, εναι ργον πρώτης πιλογς τς κκλησίας μας, πειδ εναι τ σχυρότερον πλον τν κατηγόρων κατ τς κκλησίας, Μ τν μέθοδον τν γκυκλίων κα τν φυλλαδίων «Πρς τν Λαόν» δν λύεται τ ζήτημα. Εναι νάγκη ν χρησιμοποιήσωμεν λα τ μέσα νημερώσεως, ν συνεργασί μ εδικος νθρώπους, ο ποοι γνωρίζουν ν πηρεάζουν τν κοινν γνώμην.

 

4.  ναστολ τν χειροτονιν δι τν νάδειξιν τν νέων ερέων-στελεχν τς κκλησίας χει λυπήσει λην τν κοινωνίαν κα τν ερν κλρον. Ες τν Τύπον τς 20/7/2011 νεγράφη τι δέκα(10) ερες-κα χι πέντε(5) θ συνταξιοδοτονται κα νας θ χειροτονται ! Δυστυχς οδες σκέφθη ν επ ες τν Κυβέρνησιν τι νάδειξις τν νέων κληρικν δι τν κκλησίαν εναι ,τι εναι κατ’ τος τν ούνιον δι τν Πολιτείαν ρκωμοσία τν ποφοίτων ξιωματικν στρατο, ναυτικο κα εροπορίας, ο ποοι πεφοίτησαν κ τν λεγομένων παραγωγικν Στρατιωτικν Σχολν. Προϋπόθεσις πάρξεως τς ρθοδοξίας εναι ερωσύνη. Οδέποτε ες τος παρελθόντας αἰῶνας πρξεν τοιοτον μέτρον.

 

5.  ΚΑΡΤΑ ΤΟΥ ΠΟΛΙΤΟΥ εναι ν πίμαχον ζήτημα δι τος λληνας Χριστιανούς. π τς Διαρκος ερς Συνόδου γένοντο κα πιτροπα κα συνεδρίαι. Τ ποτέλεσμα εναι τι τ Νομοσχέδιον δι τν ΚΑΡΤΑΝ κατετέθη ες τν Βουλήν, χωρς ν χ τεθ π’ ψιν τς κκλησίας. Τ θέμα ατ εναι κα πεγον κα σοβαρότατον.

 

6.  Νεότης κα α εθναι τς κκλησίας, δηλαδ λων μν. δο τ πρόβλημα. Εναι νάγκη ν θέσωμεν τς βάσεις, π τ νέα σύγχρονα δεδομένα, δι μίαν οσιαστικν παρέμβασιν τς κκλησίας πρ τς νεότητος μ μπρακτον κα μόνιμον νδιαφέρον π τν ποιμένων τς κκλησίας κα τν συνεργατν ατν. Τ μεγάλα κεφάλαια το θέματος ατο εναι : δραίωσις τς πίστεως ες τν Χριστν ες τς συνειδήσεις τν νέων κα τν νεανίδων, ποφυγ το θανασίμου κινδύνου τν ναρκωτικν κα το λκοολισμο κα ρθς παγγελματικς προσανατολισμς π’ φελεί τν δίων τν νέων κα τς λληνικς κοινωνίας. ν μέγα εσέτι θέμα δι τν νεότητα εναι γνσις κα σεβασμς τν μεγάλων ξιν τς ζως.

 

7.  πολιτικ κηδεία κα κασις τν νεκρν. π τν μεγάλων Δή-μων τς Χώρας δη ποφασίζεται παραγγελία ποτεφρωτήρων δι τν κασιν τν νεκρν. ναγκαία σαφς θέσις τς κκλησίας π το θέματος ατο κα πρόληψις το φαινομένου, ς ντικειμένου ες τν χριστιανικν πίστιν. τέφρα ντ τς ταφς «ες τν γν ξ ς λήφθη» νθρωπος, εναι πρξις μηδενισμο κα προσβολς το Δημιουργο, ποος πλασεν τν νθρωπον κατ’ εκόνα κα καθ’ μοίωσίν του, κα νέπνευσεν ες ατν πνον ζως, κα μετ’ ατν ρισεν τν προσδοκίαν τς ναστάσεως τν νεκρν κατ τν δευτέραν το Χριστο παρουσίαν, κατ τ Σύμβολον τς Πίστεως.

 

8. Τ Τάμα το θνους. Σύλλογοι κα ργανώσεις θέτουν συνεχς τν -ποχρέωσιν Κράτους κα κκλησίας δι τν κπλήρωσιν το «Τάματος το θνους» τοι τν νέγερσιν νς μεγάλου ερο Ναο π’ νόματι το Σωτρος Χριστο ες τν πρωτεύουσαν, ς κφρασιν εγνωμοσύνης πρς τν γιον Θεν δι τν πελευθέρωσιν το Γένους τν λλήνων κα τν δρυσιν το νέου λληνικο Κράτους, πως πεφάσισαν κα πεσχέθησαν ο πρόγονοί μας. φ’ σον κατασιγάσουν α κρίσιμοι οκονομικα περιστάσεις, δύναται κκλησία, ν συνεργασί μετ τς Πολιτείας, ν θέσ τς βάσεις δι τν κπλήρωσιν ατο το πνευματικο κα θνικο χρέους τν λλήνων.

 

9. Τ θνικ θέματα εναι πόθος, πόνος, καϋμς κα γωνία λων τν λλήνων κα πρ πάντων τν κατοίκων τν κριτικν περιοχν Μα-κεδονίας, Θράκης κα τν Νήσων το Αγαίου. Πολλ σημεα, λόγοι κα νέργειαι ες τν Βαλκανικν ρίζοντα, λλ κα ες διεθνς πίπεδον δικαιολογον τν νησυχίαν το λαο μας δι τν διατήρησιν τς ερήνης ες τν περιοχν κα δι τν διασφάλισιν τν θνικν μας συνόρων. Τ Κράτος μας νεργε δι’ λα ατ δι τς διπλωματικς δο κα δι τν θνικν διακηρύξεων. λας παρ τατα θέλει τν κκλησίαν συμμέτοχον ες τος προβληματισμούς του κα γέτιδα ες τν καλλιέργειαν νς γενναίου θνικο φρονήματος κατ τν παράδοσιν τν κληρικν ταγν κα ρώων τς πίστεως κα τς πατρίδος π αώνων. (Σχετικς διέλαβον κα ες τν σελ. 3 τς παρούσης μου). ξιοσημείωτον εναι, δι τ θνικ θέματα τς Πατρίδος, τ νδιαφέρον τν λλήνων δελφν μας ες τν μερικήν, Ερώπην, Καναδ, Αστραλίαν κα που γς κατοικον λληνες. Ες τς ατιάσεις μερικν θηναίων πολιτευτν δημοσιογράφων, σταθερ πάντησις εναι τι ν οδεμι περιπτώσει σκομεν κομματικν πολιτικν παρέμβασιν, φο π τη τώρα προσθέτομεν τν συμβολήν μας ες τν ναγκαίαν θνικν τακτικν πρ το λληνικο λαο κα τς Πατρίδος, ποος λας θέλει τν κκλησίαν, πειδ κα τν μπιστεύεται.

 

Καταγράφομεν τ σημαντικώτατα θνικ προβλήματα τς Πατρίδος μας τς λλάδος.

 

1. Τ Σκοπιανν ζήτημα, γνωστν ες λους μς, τ ποον συντηρε μ αξανόμενον φανατισμν κυβέρνησις τν Σκοπίων, διεκδικοσα τν λληνικωτάτην Μακεδονίαν, δι τς χρησιμοποιήσεως νυπάρκτων κα φρικαλέων στορικν πιχειρημάτων, εναι μία λίαν πικινδύνη πόθεσις.

 

2.  Θράκη ( Δυτική), γεωγραφικόν, μόνιμον κα ναπόσπαστον δα-φος τς λλάδος, φο νατολικ Θράκη περιλθεν ες τν Τουρκίαν, κα Βόρειος Θράκη νατολικ ωμυλία περιλθεν ες τν Βουλγαρίαν. Σήμερον, μετ π τόσα τη π τν Συνθήκην τς Λωζάννης, Τουρκία,κμεταλλευομένη τν παρξιν τν μουσουλμάνων τς Θράκης, ο ποοι εναι λληνες πολται κα κατ συνέπειαν κα Ερωπαοι πολται, καλλιεργε δι τν μουφτήδων φρόνημα θνικς τουρκικς συνειδήσεως ες ατος πρς τν σκοπν δημιουργίας ες τ μέλλον προϋποθέσεων ποσχίσεως π τν λλάδα. Κύριος ξων νθελληνικς προπαγάνδας τ Τουρκικν Προξενεον Κομοτηνς μ κατν παλλήλους κα τ πλθος τν Μουσουλμάνων κπαιδευτικν. νάλογον πρόβλημα ο Πομάκοι τς Θράκης, γνήσιοι λληνες Θρακειτες ξισλαμισθέντες. Ες τ σύνολον το πληθυσμο τν τριν Νομν, ο Χριστιανο εναι πλειονοψηφία κα ο Μουσουλμάνοι μειονοψηφία. Τν σοβαρότητα το προβλήματος πικυρώνει τ γεγονς τι Τορκος πουργς τν ξωτερικν Νταβούντογλου κατ τν τελευταίαν πίσκεψίν του ες τν θήνα πεσκέφθη κα τν Θράκην, χάριν τν κε Μουσουλμάνων, τος ποίους πεκάλεσεν Τούρκους. Δύο ποκαταστήματα τουρκικς τραπέζης γκατεστήθησαν ν ν, ες Κομοτηνν κα Ξάνθην, κα δη λειτουργον. Πολυπλοκώτατον τ πρόβλημα τς παιδείας ες τν περιοχν κα πλεστα λλα.

 

3. Ο κίνδυνοι τν Νήσων το Αγαίου πικυρώνονται ς παρκτ προ-βλήματα μ τν πόθεσιν τν μίων! Εναι ν θαυμάζωμε λους τος κε κατοικοντας λληνας μέχρι τ Καστελλόριζον κα τς λοιπς λληνικς Νήσους νατολικς τς όδου. Μέγα τ χρέος τν λλήνων ναντι τν θαλασσινν κριτν το Αγαίου.

 

4. Τ Μεταναστευτικν Ζήτημα τς λλάδος εναι τ ξύτερον ν συγ-κρίσει πρς τ λλα ερωπαϊκ κράτη τ ποα δέχονται μετανάστας. Τ Μεταναστευτικν τ θεσα πρτος, ς πικίνδυνον πρόβλημα δι τν λλάδα π τς τηλεοράσεως τς ΕΤ3 π τν Θεσσαλονίκην, μετ π πιτόπιον ρευναν ες τν θήναν κα τν προηγηθεσαν μπειρίαν μου ες τν βρον. πεσήμανα τι θήνα καταστρέφεται κα λλς λλοιώνεται. Κα τ δν κουσα τν πομένην π τος ψευδοπροοδευτικος τν θηνν, τι δηλαδ εμαι θνικιστής, «ατσι-στής», κα τ παρόμοια. κράτησα τν θέσιν μου κα καμα πιτόπιον ρευναν π τν μόνοιαν μέχρι το τέρματος τς Πατησίων. πανλθα περιγράφων τν κραυγαλέαν λλοίωσιν τς πολυανθρώπου συνοικίας το γίου Παντελεήμονος χαρνν. Τ γεγονότα τ ποα κολούθησαν εναι γνωστά. π τέλους νησύχησαν ο ρμόδιοι, πανεστάτησαν ο διοκτται θηναοι κάτοικοι κα τ μέσα νημερώσεως συμμετεχαν ες τν ξιολόγησιν το τρομακτικο ατο γκλήματος ες βάρος το λαο μας κα τν παιδιν μας πο ρχονται ν μς διαδεχθον. χι τι δν γαπμε ατος τος νθρώπους, λλ’ τι δν χωρε λλους πατρίδα μας! πολιτεία μας σχετικς ργά, λαμβάνει δη μέτρα, τ ποα νωρίτερον λαβον α ερωπαϊκα κυβερνήσεις. νεγράφη ες τν τύπον τι 800.000 μετανάσται θ ποχρεωθον ν φύ-γουν π τν λλάδα. Δι τος νομίμους προβλέπει σχετικς νόμος. Δν χρειάζονται ν προκειμέν α θεωρητικα πόψεις. Ν φραγον α εσοδοι ες τ σύνορά μας κα ν προωθηθον ες λλους προορισμος ο λαθρομετανάσται. Εναι δυνατν ν φεύγουν τ παιδιά μας ες λλας πείρους δι ν νεύρουν ργασίαν κα ν διορίζωνται δ ο παντς εδους μετανάσται; δο τ ποιμαντικν πρόβλημα.

 

5. Ασθάνομαι τ χρέος ν θέσω κα ν π πλέον κεφάλαιον τς σωτε-ρικς κεντρικς Διοικήσεως τς γίας μν κκλησίας, τ ποον κούει ες τ πασίγνωστον νομα «ποστολικ Διακονία τς κκλησίας τς λλάδος». δρυμένη π τ 1936 (Α.Ν. 41/1936), μ νανεωτικς προσαρμογς δι τν Α.Ν. 2169/1940, 976/1946, 126/1969 κα το Κανονισμο 3/1969, Α.Δ. πετέλεσεν, κατ περιόδους, σημαντικν ργον. ναφορ ες τν «ποστολικν Διακονίαν», δι τς ποίας καθορίζονται ο ξ (6) βασικώτατοι τομες τς ερείας ποστολς ατς, περιλαμβάνεται ες τν Ν. 590/1977 «περ το Καταστατικο Χάρτου τς κκλησίας τς λλάδος». Σήμερον σημαντικώτατος ατς ργανισμς εναι κυρίως ες κδοτικς ργανισμς κτυπώσεως κα πωλήσεως βιβλίων, ποος καλύπτει τ οκονομικ λλείμματά του κ τν εσφορν τν ερν Μητροπόλεων. πάρχουν δυνατότητες -ναμορφώσεως κα κσυγχρονισμο τς «ποστολικς Διακονίας» δι τν ποδοτικώτερον κα ερύτερον εαγγελισμν του λαο μας.

 

 

Μακαριώτατε,

Σεβασμιώτατοι,

 

Ατομαι τν κατανόησίν Σας δι τν κόπον ες τν ποον Σς πέβαλον, δι τν νάγνωσιν, τν σχολιασμν κα τν νδεχομένην ξιοποίησιν τς παρούσης ναφορς μου. Βεβαιωθτε, παρακαλ, δι τν κτίμησίν μου κα τν ν Χριστ ησο γάπην πρς να καστον ξ μν.

   

Ο ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΗΣ

+ Ο ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ ΑΝΘΙΜΟΣ

 

http://www.imth.gr/default.aspx?lang=el-GR&loc=1&&page=197&newsid=348

 

Δεν υπάρχουν σχόλια: