14 Οκτωβρίου 2025

Οι κοσμικές δυνάμεις ως αληθινή πραγματικότητα έναντι της ψευδούς πραγματικότητας του φυσικού κόσμου.

 Πρέπει να κατανοήσουμε τη σύνδεση μεταξύ των μυστικών του μακρόκοσμου και των μυστικών της ανθρώπινης φύσης με μεγαλύτερη ακρίβεια από ό,τι συνήθως.

Στο τέλος αυτής της διάλεξης δεν μπορώ παρά μόνο να υποδείξω τι κρύβεται πίσω από αυτό. Σήμερα ήθελα μόνο να δώσω ορισμένες ενδείξεις για αυτά τα πράγματα. Αν θέλουμε οι ενδείξεις να οδηγήσουν σε κάτι περισσότερο, θα πρέπει να εμβαθύνουμε στο Ευαγγέλιο του Μάρκου, να το μελετήσουμε για πολύ καιρό. Θα προσπαθήσω τώρα να σας ξεκαθαρίσω πώς πρέπει να διαβάζεται αυτό το Ευαγγέλιο.

Όλοι γνωρίζετε το ουράνιο τόξο. Σε ένα παιδί εμφανίζεται ως κάτι πραγματικό στον ουρανό και μέχρι να του εξηγηθεί, νομίζει ότι μπορεί να το αγγίξει, να το πιάσει με τα χέρια του. Αργότερα μαθαίνει ότι το ουράνιο τόξο εμφανίζεται μόνο όταν υπάρχουν συγκεκριμένες συνθήκες βροχής και ηλιοφάνειας. Όταν οι συνθήκες βροχής και ηλιοφάνειας αλλάζουν, το ουράνιο τόξο εξαφανίζεται. Δεν είναι λοιπόν μια πραγματικότητα από μόνο του, αλλά απλώς μια φαινόμενη εικόνα. Ο συνδυασμός βροχής και ηλιοφάνειας είναι η πραγματικότητα.

Όταν προχωρά κανείς λίγο στο μονοπάτι της απόκρυφης ανάπτυξης, τότε συναντά κάτι που το συγκρίνει από μόνος του με το ουράνιο τόξο, λέγοντας: «Ουσιαστικά δεν είναι καθόλου αληθινό, είναι μόνο ένα φαινόμενο που εξαρτάται από παράγοντες έξω από αυτό». Και ξέρετε τι είναι αυτό το φαινόμενο; Είναι ο ίδιος ο άνθρωπος! Ο άνθρωπος είναι απλώς μια φαινόμενη εικόνα. Και αν, όπως τον βλέπει κανείς με τις φυσικές του αισθήσεις, τον θεωρήσει ως πραγματικότητα, τότε παραδίδεται σε μια ψευδαίσθηση, υποκύπτει στη Μάγια, στο μεγάλο μη-ον. Διότι η λέξη «Μάγια» προέρχεται από το «mahat aya» –«mahat» = μεγάλο, «ya» = ον, «a» = μη, άρνηση· άρα Μάγια = το μεγάλο μη-ον.

Στο μονοπάτι της απόκρυφης ανάπτυξης, ο άνθρωπος φτάνει στο σημείο να συγκρίνει τον εαυτό του με κάτι σαν το ουράνιο τόξο. Ο άνθρωπος είναι μια φαινόμενη εικόνα, όπως όλα όσα εμφανίζονται στις φυσικές του αισθήσεις. Ακόμα και ο Ήλιος, όπως τον βλέπουμε ως φυσικό κοσμικό σώμα, είναι μια φαινόμενη εικόνα. Αυτό που η φυσική επιστήμη περιγράφει ως μια σφαίρα αερίων στο διάστημα είναι αρκετά καλό για πρακτικούς σκοπούς. Αλλά όποιος το θεωρεί αυτό ως πραγματικότητα, παραδίδεται στη Μάγια, στην ψευδαίσθηση, στο μεγάλο μη-ον. Η αλήθεια είναι ότι ο Ήλιος είναι ένας τόπος συνάντησης για Ιεραρχίες πνευματικών όντων, των οποίων οι πράξεις εκφράζονται στη θερμότητα και το φως που εκπέμπει ο Ήλιος. Η θερμότητα και το φως είναι επίσης φαινόμενα. Όλα όσα αντιλαμβανόμαστε είναι φαινόμενα. Ο άνθρωπος πιστεύει ότι έχει μια καρδιά στο στήθος του. Αλλά αυτή η καρδιά δεν είναι παρά μια φαινόμενη εικόνα. Αυτό που βλέπουμε ως καρδιά μοιάζει μάλλον με τους δακτυλίους που βλέπουμε γύρω από τα φώτα των δρόμων όταν βγαίνουμε το βράδυ σε μια φθινοπωρινή ομίχλη. Αυτοί οι δακτύλιοι δεν είναι πραγματικοί, είναι το αποτέλεσμα συγκεκριμένων συνθηκών. Το ίδιο ισχύει και για την ανθρώπινη καρδιά, είναι το αποτέλεσμα συγκεκριμένων δυνάμεων. Μπορείτε να το φανταστείτε ως εξής. Ας υποθέσουμε ότι αυτός ο κύκλος αντιπροσωπεύει τον ουράνιο θόλο. Από τη μια πλευρά εισρέουν μέσα μας κάποιες δυνάμεις και από την άλλη πλευρά εισρέουν άλλες δυνάμεις. Αυτές οι δυνάμεις συναντώνται σε ένα σημείο. Στην πραγματικότητα, εκεί που νομίζουμε ότι βρίσκεται η καρδιά μας δεν υπάρχει τίποτα άλλο παρά αυτές οι δυνάμεις που εισρέουν από τον ουρανό και συναντώνται. Αν απομακρύνετε από τον νου σας όλα τα άλλα και σκεφτείτε μόνο τις δυνάμεις που συνενώνονται –όπως συμβαίνει με το ουράνιο τόξο– το αποτέλεσμα είναι η ανθρώπινη καρδιά.

Το ίδιο ισχύει και για τα άλλα όργανα του σώματος μας· είναι σημεία τομής που προκύπτουν από τη συμβολή των αντίστοιχων κοσμικών δυνάμεων.

Όταν μετακινείστε από το ένα μέρος στο άλλο, λέτε ότι έχετε μια εσωτερική παρόρμηση που σας κάνει να κινηθείτε. Λέγοντάς το αυτό, λέτε κάτι που ανήκει στη Μάγια. Γιατί; Επειδή υπάρχουν δυνάμεις που ρέουν από τον μακρόκοσμο, οι οποίες τέμνονται εδώ κάτω και έτσι δημιουργούν μια ψευδαίσθηση σχετικά με την κατεύθυνση προς την οποία πάτε και με τις δυνάμεις που σας κάνουν να κινηθείτε. Αυτό που συμβαίνει εδώ κάτω είναι μόνο η συμβολή των κοσμικών δυνάμεων. Αν θέλουμε να μάθουμε την αλήθεια, πρέπει να ρωτήσουμε τι συμβαίνει στον μακρόκοσμο, τι κάνουν οι ανώτερες και κατώτερες κοσμικές δυνάμεις. Μας κάνουν να πιστεύουμε ότι έχουμε καρδιά, συκώτι κτλ. ή να λέμε ότι πηγαίνουμε από το ένα μέρος στο άλλο. Αν θέλουμε να τα εκφράσουμε όλα αυτά με όρους αληθινής πραγματικότητας, θα πρέπει να περιγράψουμε τις αντίστοιχες κοσμικές δυνάμεις.

Αν θέλουμε να περιγράψουμε τι έκανε ο Ιωάννης ο Βαπτιστής όταν βάπτιζε τους ανθρώπους, θα πρέπει να περιγράψουμε αυτό που οι κοσμικές δυνάμεις –αυτές που συμβολίζονται με τον Υδροχόο– του υπαγόρευαν να κάνει. Η απόφαση είχε ληφθεί κάποτε στη μεγάλη Παγκόσμια Στοά και έτσι στάλθηκαν στον Ιωάννη οι απαραίτητες δυνάμεις. Το τι συνέβη σε ένα συγκεκριμένο μέρος της Γης, πρέπει λοιπόν να το διαβάσουμε στη συμπαντική γλώσσα. Και ο συγγραφέας του κατά Μάρκον Ευαγγελίου διάβασε στους ουρανούς τις διαδικασίες που αντιστοιχούσαν στα γεγονότα της Παλαιστίνης. Περιγράφει αστρονομικά γεγονότα και λέει: «Σκεφτείτε τα πράγματα ως εξής: Έχετε εδώ έναν τοίχο στον οποίο προβάλλεται ένα παιχνίδι σκιών. Αν θέλετε να μάθετε τον λόγο για αυτές τις σκιές, πρέπει να κοιτάξετε αυτό που ρίχνει αυτές τις σκιές. Περιγράφω τι συνέβη στον Ιορδάνη, το οποίο όμως δεν είναι παρά μόνο το μέσο για κάτι άλλο. Στην πραγματικότητα περιγράφω αυτό που επιδρά στη Γη μέσω των αστρονομικών δυνάμεων από τον μακρόκοσμο!»

Ο συγγραφέας του κατά Μάρκον Ευαγγελίου περιγράφει λοιπόν συμπαντικές δυνάμεις, φαινόμενα και γεγονότα στους ουρανούς. Και αυτό που περιγράφει είναι η έκφραση, η προβολή, η σκιώδης εικόνα που ρίχνουν τα γεγονότα του μακρόκοσμου πάνω στη μικρή περιοχή της Παλαιστίνης στη Γη. Αυτό πρέπει να το συνειδητοποιήσουμε αν θέλουμε να διεισδύσουμε έστω και λίγο στη σπουδαιότητα και τη σημασία του Ευαγγελίου του Μάρκου. Αλλά πρώτα έπρεπε να σχηματίσουμε μια ιδέα για το περιεχόμενό του και να κατανοήσουμε αυτό που λέει στην αρχή. Αυτό που λέει είναι ότι ο προφήτης Ησαΐας προφήτευσε ότι ο Κύριος των ψυχικών δυνάμεων επρόκειτο να έρθει στους ανθρώπους και ότι ο αγγελιοφόρος θα ζούσε στον Ιωάννη τον Βαπτιστή και θα προετοίμαζε τους ανθρώπους για την έλευση αυτού του Κυρίου των ψυχικών δυνάμεων. Αυτός ο αγγελιοφόρος έπρεπε να εγκατασταθεί στο σώμα μιας ανθρώπινης ψυχής που είχε περάσει από τη μύηση του Υδροχόου. Ο Ιωάννης μπόρεσε έτσι να καταστήσει δυνατόν στη Γη το έργο μιας προσωπικότητας όπως ο Ιησούς ο Ναζωραίος, ο οποίος, από την πλευρά του, είχε προετοιμαστεί για τη μύηση των Ιχθύων και μέσω αυτής μπόρεσε να δεχθεί τον Χριστό μέσα του.

Τα γεγονότα στη Γη είναι αντανακλάσεις συμπαντικών συμβάντων και σχετίζονται με τις συμπαντικές συνθήκες όπως το ουράνιο τόξο σχετίζεται με τη βροχή και την ηλιοφάνεια. Πρέπει να μελετήσουμε τη βροχή και την ηλιοφάνεια αν θέλουμε να περιγράψουμε το ουράνιο τόξο. Και αν θέλουμε να κατανοήσουμε τι ζούσε στην καρδιά του Ιωάννη του Βαπτιστή ή στην καρδιά του Ιησού του Ναζωραίου, ο οποίος έγινε η κατοικία του Χριστού, πρέπει να μελετήσουμε τα συμπαντικά γεγονότα. Διότι ολόκληρο το σύμπαν μιλούσε για τα όσα συνέβησαν για τους ανθρώπους στην Παλαιστίνη και στον Γολγοθά. Όποιος διαβάζει το Ευαγγέλιο του Μάρκου βλέποντας εκεί μόνο γράμματα και όχι σημάδια πανίσχυρων συμπαντικών γεγονότων, μοιάζει με κάποιον που λέει: «Εδώ είναι μια σειρά με κάτι σημάδια από μελάνι και εκεί είναι μια άλλη τέτοια σειρά». Στη λέξη «Κύριος», δεν βλέπει το νόημα της λέξης αλλά μόνο αυτά τα σημάδια από μελάνι. Με αυτόν τον τρόπο είναι που περιγράφεται το Ευαγγέλιο του Μάρκου στην εποχή μας. Με μια τέτοια ανάγνωση, αυτό που μας λέει το Ευαγγέλιο του Μάρκου ισοδυναμεί μόνο με τα γράμματα που είναι το εξωτερικό κέλυφος. Για να κατανοήσουμε το νόημά του, πρέπει να ανυψωθούμε σε αυτό που υποδεικνύουν τα γεγονότα στην Παλαιστίνη, πρέπει να καταλάβουμε ότι αυτό είναι μόνο μια αντανάκλαση, ένα παιχνίδι σκιών.

Προσπαθήστε να κατανοήσετε τι σημαίνει ότι τα γήινα γεγονότα είναι σκιώδεις εικόνες μακροκοσμικών γεγονότων και τότε θα έχετε κάνει το πρώτο βήμα προς μια σταδιακή κατανόηση του Ευαγγελίου του Μάρκου, ενός από τα σπουδαιότερα ιερά κείμενα στον κόσμο.

Διαλέξεις του Ρούντολφ Στάινερ

Βιβλιογραφικός κατάλογος: GA 124

Το πνευματικό υπόβαθρο του κατά Μάρκον Ευαγγελίου

Μετάφραση: ΒΚ-ΔΠ

4. Η συμβολική γλώσσα του μακρόκοσμου στο Ευαγγέλιο του Μάρκου

Βερολίνο, 6 Δεκεμβρίου 1910

(Απόσπασμα)

==========

Υστερόγραφο ενός εκ των μεταφραστών:

Δημοσιεύω αυτό το απόσπασμα διότι πρέπει να συνειδητοποιηθεί ότι όλα τα ορατά είναι φαινόμενα και ότι πρέπει να εκπαιδευτούμε (μυηθούμε) να βλέπουμε τι υπάρχει, τι ζει, τι πάλλεται πίσω από αυτά.

Πίσω από την "παρόρμησή" μου, "έκρηξή" μου κτλ. κατά τη συνάντηση της 21ης Σεπτεμβρίου, όπως και πίσω από τις δυο επιστολές που ακολούθησαν, κρύβεται η αληθινή αιτία αυτών: ο πνευματικός κόσμος (συγκεκριμένο όν, για το οποίο δεν θέλω να μιλήσω δημόσια) είπε μέσω εμού αυτά που έπρεπε να ακουστούν. Τώρα, εάν οι συμμετέχοντες ήταν σε θέση να το αντιληφθούν ή όχι και εάν θα εισακούσουν τα (πύρινα) λόγια Του ή όχι, αυτό είναι δικό τους θέμα...

Εύχομαι κάποιοι να δουν και να ακούσουν.
Αλλιώς, το να συνεχίζουν να κηρύττουν ΑνθρωποΣοφία χωρίς δυνατότητα υπεραισθητής όρασης και ακοής, χωρίς να έχει ληφθεί απόφαση κάποτε περί τούτου στη μεγάλη Παγκόσμια Στοά, τότε όλα είναι μάταια...

Χαίρετε πάντοτε, εν Χριστώ.

ΔΠ


ΥΓ. Ελπίζω να γίνεται φανερή η αγάπη και η οδύνη που κρύβεται πίσω από αυτά τα (αυστηρά) λόγια.

Δεν αρκεί ο ενθουσιασμός και η κατανόηση του μεγαλείου της Πνευματικής Επιστήμης.
Χρειάζεται, απαιτείται Μύησις.
Κι αυτή είναι αποτέλεσμα πολλών παραγόντων.

Διότι ο αμύητος τι βλέπει πίσω από το συμβάν;

"Βλέπει" πρόβλημα διαταραχής του ομιλούντος...

Αυτά τα ολίγα.

Είναι εξαιρετικά άβολο το να αναγκάζομαι να μιλήσω δημόσια γι' αυτά τα ζητήματα.

 

Επιτρέψτε μου να σας κοινοποιήσω το μήνυμα της Νατάλιας Ζαχάροβα που μου ήρθε πριν λίγο ως μια ακόμη απάντηση άνωθεν, αν και δεν της έχω μιλήσει περί των συμβάντων της 21ης Σεπτεμβρίου και εφεξής - ας όψεται το ότι είναι μυημένη ανθρωπόσοφος που βλέπει και ακούει υπεραισθητά:

"Η ιστορία «γράφεται και συντίθεται» από πνευματικά όντα της τρίτης ιεραρχίας (Αρχές-Αρχάγγελοι-Άγγελοι), ενώ οι άνθρωποι πιστεύουν ότι όλα προέρχονται από τους ίδιους..."

Δεν υπάρχουν σχόλια: