Μόσχα, 25 Μαΐου 2021
Αγαπητοί
φίλοι!
Με
ιδιαίτερη επιτυχία πραγματοποιήθηκαν τη Δευτέρα, 24 Μαΐου 2021στις
εγκαταστάσεις της Βιβλιοθήκης Ιστορίας της Ρωσικής Φιλοσοφίας και
Πολιτισμού «Οίκος του φιλοσόφου Α.Φ. Λόσεφ, στην καρδιά της Μόσχας, τα
εγκαίνια της έκθεσης "ΜΥΘΟΣ - ΕΣΤΙ ΖΩΗ!".
Η κύρια ιδέα της έκθεσης έγκειται στην ανάδειξη σημασία του μύθου για την ανθρώπινη ιστορία - από την αρχαιότητα μέχρι σήμερα. Σκοπός της έκθεσης είναι να παρουσιάσει και να αποκαλύψει τη σχέση μεταξύ της φιλοσοφικής θεωρίας του μύθου από το Ρώσο φιλόσοφο του 20ου αι. A.F. Losev και τη πραγματική λειτουργία του μύθου στη ζωή της κοινωνίας, του πολιτισμού και της τέχνης (ζωγραφική, μουσική, θέατρο, κινηματογράφος)
Το
πρόγραμμα των εγκαινίων περιλάμβανε:
Συντονισμός
από τη δ/ντια της Βιβλιοθήκης-Μουσείο Α.Φ. Λόσεβ Βαλεντίνη Ιλγινά.
- Ομιλία εκπροσώπου του Υπουργείου Πολιτισμού της πόλης της
Μόσχας.
- Ομιλία του επιστημονικού συνεργάτη του Μουσείου V.P. Troitsky
για την ουσία της θεωρίας του μύθου από τον A.F. Losev και την
επιστημονική ιδέα της έκθεσης.
- Ομιλία της δ/ντριας του Κέντρου Ελληνικού Πολιτισμού – Κ.Ε.Π. Δώρα
Γιαννίτση.
- Παρουσίαση των καλλιτεχνών, τα έργα των οποίων εκτίθενται στην
έκθεση.
- Θεατρικό πρόγραμμα, ανάγνωση αποσπασμάτων αρχαίας ελληνικής
δραματουργίας από το Θεατρικό Εργαστήρι του Κέντρου Ελληνικού
Πολιτισμού – Κ.Ε.Π. Γκεόργκιι Τσερβίνσκι.
- Παρουσίαση της νέας ακαδημαϊκής έκδοσης "Διαλεκτική του
Μύθου" και "Συμπληρώματα" στη Διαλεκτική του Μύθου".
- Διαδικτυακή συνάντηση "Συζητήσεις Losevskie". Μήνυμα
της Προέδρου της Εταιρείας «Λόσεβ» ΄Aζας Τάχο-Γκόντι (διακεκριμένη
φιλόλογος, χήρα του αείμνηστου Αλεξέι Λόσεβ).
Το
εναρκτήριο πρόγραμμα εμπλουτίστηκε με ένα όμορφο, ενδιαφέρον καλλιτεχνικό
πρόγραμμα, με καλλιτεχνική απαγγελία αποσπασμάτων αρχαίας ελληνικής
δραματουργίας από τα μέλη του Θεατρικού Εργαστηρίου του Κέντρου
Ελληνικού Πολιτισμού – Κ.Ε.Π. Γκεόργκιι Τσερβίνσκι
Όλγα Σάβινοβα, Οξάνα Ιζότοβα, Ευγκένιι Σμόλιακόβ. Μαζί τους
και η δ/ντρια του Κ.Ε.Π., ιστορικός και ηθοποιός Δώρα Γιαννίτση,
με αποσπάσματα από «Ευμενίδες» Αισχύλου και «Τρωάδες»
Ευριπίδου.
Στην
έκθεση εκτίθενται τα έργα των εξής εικαστικών: Igor Roldugin, Igor
Andreevich Ioganson, Leonid Feodor, Alexander Dragovoy, Milena Kashirina,
Alexandra Zhernoklyueva. Ειδικός προσκεκλημένος της έκθεσης o ομογενής
μας καλλιτέχνης, ακόλουθος της Πρεσβείας της Ελλάδας στη Μόσχα, Γιώργος
Τόλης. Επιμελήτρια της έκθεσης η ρωσίδα εικαστικός και πιστή φίλη του
Κ.Ε.Π., μέλος της Ένωσης Ζωγράφων Μόσχας, Τατιάνα Μπάμπουσκινα.
Την
τελετή εγκαινίων δύνασθε να παρακολουθήσετε στους εξής συνδέσμους στο Διαδίκτυο
https://www.facebook.com/100002328849295/videos/4132283813525873/
https://www.facebook.com/100002328849295/videos/4132353623518892/
https://www.facebook.com/100002328849295/videos/4132373233516931/
Παρατίθεται
σύνδεσμος με φωτογραφίες από την τελετή εγκαινίων https://yadi.sk/d/_aiP0fWyLLLU-A
Με την
ευκαιρία αυτή, θέλουμε να συγχαρούμε όλους τους συμμετέχοντες για την
εξαιρετική έκθεση, καθώς και να εκφράσουμε την ευγνωμοσύνη μας στη διεύθυνση
της Βιβλιοθήκης, στη διευθύντρια Βαλεντίνη Ιλγινά και όλη την
ομάδα της, για τη μακροχρόνια, τόσο γόνιμη, εποικοδομητική και ουσιαστική
συνεργασία μας, και για την πρόσκληση και τη δυνατότητα επικοινωνίας με το
κοινό, καθώς και στα μέλη του Θεατρικού μας Εργαστηρίου για την εκ μέρους τους
υποστήριξη της εκδήλωσης και την ανταπόκρισή τους.
ΕΙΜΑΣΤΕ
ΜΑΖΙ !!! ΕΙΜΑΣΤΕ ΕΝΑΣ ΕΝΙΑΙΟΣ ΚΟΣΜΟΣ !!!
ΜΑΖΙ
ΠΑΡΑΜΕΝΟΥΜΕ ΔΥΝΑΤΟΤΕΡΟΙ, ΣΘΕΝΑΡΟΤΕΡΟΙ, ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΑ ΕΜΠΛΟΥΤΙΣΜΕΝΟΙ και ειλικρινά
ΕΥΤΥΧΙΣΜΕΝΟΙ !!!
Εις
το επανιδείν, φίλοι μας !
Ειλικρινώς
υμετέρα, με εκτίμηση και φιλικούς χαιρετισμούς,
Δρ.
Δώρα Γιαννίτση,
δ/ντρια
Κέντρου Ελληνικού Πολιτισμού – Κ.Ε.Π.
Παρατίθεται
στη ρωσική, και σε google-translation στην ελληνική, δελτίο τύπου με την περιγραφή της Έκθεσης, καθώς
και βιογραφικό σημείωμα του Έλληνα εικαστικού Γώργου Τόλη.
Αναλυτικό απολογισμό
δράσεων του Κέντρου Ελληνικού Πολιτισμού (Κ.Ε.Π.) έτους 2019 δύνασθε να αντλήσετε
στον εξής σύνδεσμο στο Διαδίκτυο:
http://www.hecucenter.ru/up/Last_Απολογισμός%20δράσεων%20Κ.Ε.Π.%20έτους%202019___.pdf
Σύντομο απολογισμό δράσεων του Κέντρου
Ελληνικού Πολιτισμού (Κ.Ε.Π.) έτους 2019 δύνασθε να αντλήσετε στον εξής
σύνδεσμο στο Διαδίκτυο:
http://www.hecucenter.ru/gr/reports/apologismos_drasis_kep_2019.html
Αναλυτικό απολογισμό
δράσεων του Κέντρου Ελληνικού Πολιτισμού (Κ.Ε.Π.) για το έτος 2020 δύνασθε να αντλήσετε στον εξής
σύνδεσμο στο Διαδίκτυο:
http://www.hecucenter.ru/up/Last_Απολογισμός-δράσεων-Κ.Ε.Π.-έτους-2020_fnl.pdf
Σύντομο απολογισμό δράσεων του Κέντρου
Ελληνικού Πολιτισμού (Κ.Ε.Π.) για το έτος 2020 δύνασθε να αντλήσετε στον εξής
σύνδεσμο στο Διαδίκτυο:
КОНЦЕПЦИЯ
ВЫСТАВКИ
«МИФ – ЕСТЬ САМА ЖИЗНЬ!»
(авторы:
В.В.Ильина, Е.А.Тахо-Годи, В.П.Троицкий)
- I.
Основная идея организуемой выставки: актуальность мифа
для человеческой истории – от древности до наших дней.
Цель выставки – представить и раскрыть связь между
философской теорией мифа А.Ф. Лосева и реальным функционированием мифа в жизни
общества, в культуре и искусстве (живопись, музыка, театр, кино).
При разработке
выставки предполагается осветить следующие основные темы:
- Древняя
мир — колыбель мифа. Исторические факты и религиозные верования в
период зарождения и бытования мифа. Наиболее известные мифы, их
содержание, персонажи.
- Мифология
в красках. Произведения художников на мифологические сюжеты.
- Мифы
— источник вдохновения драматургов, музыкантов. Спектакли на
мифологические сюжеты.
- Миф и
притча в русской классической литературе.
- Основные
положения теории А.Ф. Лосева о мифе.
- Социальный
миф и «Диалектика мифа» в судьбе А.Ф. Лосева.
- Выдающиеся
отечественные исследователи мифа ХХ века.
Задача выставки – содействовать повышению культурного уровня
москвичей и гостей столицы, в первую очередь молодого поколения и школьников.
Этой задачей
обусловлен учебно-педагогический и просветительский метод подачи
материалов. В связи с этим предлагается максимально ограничить количество и
объем сопровождающих текстов («музей текста» уже создан на I этаже «Дома
А.Ф. Лосева»), сосредоточившись больше на постерах, фотографиях и
декоративно-изобразительных материалах.
Выставка
как культурная годовая программа.
Концепция предусматривает не только проведение экскурсий, но и проведение
различного рода «перформансов» (события) как неотъемлемую
составляющую выставки:
1) 17 апреля –
открытие выставки в канун годовщины ареста А.Ф. Лосева за издание книги
«Диалектика мифа»;
2) 24 мая – «В
начале было слово» – день свв. Кирилла и Мефодия и памяти А.Ф. Лосева
показ спектакля «Радость на веки»;
3) 23 сентября –
день рождения А.Ф. Лосева и презентация нового издания «Диалектики мифа»;
4) 21 декабря –
закрытие выставки и презентация издания материалов конференции, посвященной
90-летию выхода лосевской «Диалектики мифа».
5) Помимо
вышеперечисленных мероприятий, возможно использование постановок театра
«Амадей», например, фрагментов оперетты «Прекрасная Елена» и др.
- II. Материалы:
- Принимается
во внимание, что из экспонатов музея приходится использовать лишь
фотокопию книги «Диалектика мифа», ее необходимо максимально развернуть и
распределить, иллюстрируя основные положения лосевской теории мифа и
задавая сквозную тему выставки.
- Предлагается
также включить в экспозицию копию рукописи «Диалектики мифа» (200 листов
формата А3), сделанную в Архиве ФСБ РФ в 1995 г.; копия подарена А.А.
Тахо-Годи В.П. Троицкому для работы по подготовке к изданию книги. В.П.
Троицкий передает ее в дар музею.
- Привлекается
соответствующий копийный материал (постеры, фотографии,
декоративно-изобразительные материалы).
III. Зонирование. Предлагается
размещение выставки по трем зонам:
– зона А, холл III
этажа (основная, «просветительская»),
– зона Б, ЛЧЗ
(«научная»),
– зона В, левая
стена конференц-зала («театральная»),
– интерактивная
зона (может быть размещена в холле (плазменный экран) и/или на лестнице,
ведущей на 4-й этаж).
- IV.
План выставки:
- Зона А:
– в 6
малых плоских витринах размещаются листы фотокопии «Диалектики мифа»
вместе с наиболее яркими цитатами, так чтобы их совокупность передавала
основные мысли книги,
– в 7
больших плоских витринах дается изобразительный ряд с примерами
основных мифологических систем и демонстрации «абсолютной» и «относительных»
мифологий, при этом выбираются творения преимущественно художников Серебряного
века:
- постер
– Бруни «Медный змей» (иудаистская),
- постер
– Рерих «Песнь о Шамбале» (индуистская),
- постер
– Бакст «Античный ужас» (эллинская),
- постер
– Васнецов «Сирин и Алконост» (славянская, языческая),
- постер
– Нестеров «На Руси. Душа народа» (христианская),
- постер
– Кустодиев «Большевик» (социалистическая),
- постер
– «Троица» Андрея Рублева как максимальное выражение «абсолютной
мифологии», в сопровождении двух цитат: Флоренский «Если есть Троица
Рублева, значит, есть Бог»; Лосев: о Троице из «Диалектике мифа».
– в
настольной витрине размещается копию рукописи «Диалектики мифа» из ФСБ
вместе с современными изданиями «Диалектики мифа»; туда же можно будет
поместить новое издание 2021 г. после его выхода из печати.
– в двух
книжных шкафах-витринах размещаются:
а) в левом
– книги и работы А.Ф. Лосева о мифе и мифологии (подбор – Т.И. Соловьева,
в том числе статьи в энциклопедии «Мифы народов мира»),
б) в
правом – небольшая экспозиция, воспроизводящая основные этапы
«жизненного мифа» Лосева, по схеме – краткое описание «мифологемы» + картинка,
ей соответствующая:
- «В
начале было слово» – воспроизведение иконы свв. Кирилла и
Мефодия. С христианской символикой связывается детство Лосева:
его крещение в храме Михаила Архангела, годы в доме деда – протоиерея
Алексия Полякова, поездки к дядюшке протоиерею Стефану, любовь к
гимназическому храму св.равноап.Кирилла и Мефодия, к урокам о законе
Божием гимназического Батюшки о Василия Чернявского.
- «Гибель
Богов» – из театральной Вагнерианы. Центральной
становится миф Вагнеровской оперы, которую Лосев слушает в 1914 году в
Берлине. Это огонь революций – 1905 и 1917годов, это огонь русско-японской
войны и главное – Первой мировой. Это музыка Скрябина «Прометей» и «Поэма
Огня». В этом историческом пламене исчезают люди, с которыми общался в
юности Лосев, будучи студентом Московского университета, посетителем
Религиозно-философского общества памяти Вл. Соловьева.
- «Призрак
коммунизма» – илл. Пришвин «Когда колокола били».
Мифология советского государства и его символика. Строительство нового
государства, борьба с Церковью, со свободной философской мыслью – высылка
философов в 1922 году на «философском пароходе», появление первых
концлагерей. Попытки Лосева бороться с этой мифологией – его увлеченность
имяславием, разработка имяславческого учения, общение с видными деятелями
Церкви, принятие монашества вместе с женой, издание первого
«восьмикнижия», в том числе «Диалектики мифа», где разоблачаются и
социальные мифы.
- «Жертвоприношение»
– илл. Белов «Беломорканал». Арест, отправка в лагерь,
переписка с женой и лагерное творчество. Разрушение «верхушки» на ул.
Воздвиженке, а потом и полное ее уничтожение во время Второй мировой
войны.
- «Античная
мифология» – с обложки книги «Олимпийская мифология». После
возвращения из лагеря Лосеву запрещено заниматься философией. Он вынужден
вернуться к своей первоначальной стезе – к классической филологии. Этот
путь начинается в конце 1930-х годов с создания книги по греческой
мифологии. Затем последует создание 8-митомной «Истории античной
эстетики», изучение которой невозможно без мифологии. Борьба Лосева с
эстетикой Возрождения как ложным истолкованием античности.
- «Арбатский
миф» – илл. кадр из фильма Косаковского. Миф о
Лосеве как о «русском Платоне» или «русском Прокле», о том что на Арбате
существует некая «платоновская Академия», которой, по сути, и была
лосевская квартира, где велись беседы на самые отвлеченные темы.
- Зона Б:
в книжном шкафу
выставка «Отечественные исследователи мифа и мифологии», где представлены в
хронологической последовательности фотопортреты и краткая информация о фигурах:
- Александр
Николаевич Веселовский
- Вячеслав
Иванович Иванов как создатель книги «Дионис и прадионисийство»
- В.Я.
Пропп,
- О.М.
Фрейденберг,
- А.Ф.
Лосев,
- А.А.
Тахо-Годи,
- Е.М.
Мелетинский,
- В.Н.
Топоров.
- Зоны В.
Миф в
театре (театральные постановки и декорации). Возможны более подробно представить:
- театральная
Вагнериана,
- «Сказание
о граде Китеже» Римского-Корсакова,
- «Прометей»
Скрябина
- и/или
другие сюжеты на мифологические темы в театральных декорациях.
- Интерактивная
зона:
1) Интерактивный
стенд (грифельная доска на лестнице, ведущей на 4-й этаж), на котором
можно желающим написать, что они считают сегодняшним мифом.
2) в режиме «листания»
на мониторе (зона Б, плазменный экран) статей о мифе у Лосева
(например, статьи В.П. Троицкого «Миф Лосева», прилагается) и статей
Лосева-Тахо-Годи о мифологических персонажах
3) музыкальное
сопровождение (зона Б, плазменный экран) – возможность прослушивания
фрагментов из музыкальных произведений на мифологические сюжеты (Вагнер,
Римский-Корсаков, Скрябин).
4) кино-сопровождение
(зона Б, плазменный экран) – возможность просмотреть фрагменты из
кинофильмов на мифологические сюжеты.
ΕΝΝΟΙΑ-ΠΕΡΙΕΓΧΟΜΕΝΟ
ΕΚΘΕΣΗΣ
"ΜΥΘΟΣ - ΕΣΤΙ ΖΩΗ!"
(συγγραφείς:
V.V. Ilyina, E.A. Taho-Godi, V.P. Troitsky)
Ι. Η κύρια ιδέα
της οργανωμένης έκθεσης: η σημασία του μύθου για την ανθρώπινη ιστορία - από
την αρχαιότητα έως σήμερα.
Σκοπός της έκθεσης
είναι να παρουσιάσει και να αποκαλύψει τη σχέση μεταξύ της φιλοσοφικής θεωρίας
του μύθου από τον A.F. Losev και η πραγματική λειτουργία του μύθου στη ζωή της
κοινωνίας, του πολιτισμού και της τέχνης (ζωγραφική, μουσική, θέατρο,
κινηματογράφος)
Κατά την ανάπτυξη
της έκθεσης, σχεδιάζεται να επισημανθούν τα ακόλουθα κύρια θέματα:
1) Ο αρχαίος
κόσμος είναι το λίκνο του μύθου. Ιστορικά γεγονότα και θρησκευτικές πεποιθήσεις
κατά την προέλευση και την ύπαρξη του μύθου. Οι πιο διάσημοι μύθοι, το
περιεχόμενό τους, οι χαρακτήρες.
2) Μυθολογία στα
χρώματα. Έργα καλλιτεχνών σε μυθολογικά θέματα.
3) Οι μύθοι
αποτελούν πηγή έμπνευσης για συγγραφείς και μουσικούς. Παραστάσεις βασισμένες
σε μυθολογικά θέματα.
4) Μύθος και
παραβολή στη ρωσική κλασική λογοτεχνία.
5) Βασικές
διατάξεις της θεωρίας του A.F. Λόσεφ για το μύθο.
6) Κοινωνικός
μύθος και «Διαλεκτική του μύθου» στη μοίρα του A.F. Λόσεφ.
7) Εξαιρετικοί
Ρώσοι ερευνητές του μύθου του εικοστού αιώνα.
Στόχος της έκθεσης
είναι να συμβάλει στην αύξηση του πολιτιστικού επιπέδου των Μοσχοβιτών και των
επισκεπτών της πρωτεύουσας, κυρίως της νέας γενιάς και των μαθητών.
Αυτή η εργασία
οφείλεται στην εκπαιδευτική, παιδαγωγική και εκπαιδευτική μέθοδο παρουσίασης
υλικού. Σε αυτό το πλαίσιο, προτείνεται να περιοριστεί ο αριθμός και ο όγκος
των συνοδευτικών κειμένων όσο το δυνατόν περισσότερο (το «μουσείο κειμένων»
έχει ήδη δημιουργηθεί στον πρώτο όροφο του «AF Losev House»), εστιάζοντας
περισσότερο σε αφίσες, φωτογραφίες και διακοσμητικά και γραφικά υλικά.
Έκθεση ως
πολιτιστικό ετήσιο πρόγραμμα. Η ιδέα παρέχει όχι μόνο για εκδρομές, αλλά και
για διάφορα είδη "παραστάσεων" (εκδηλώσεις) ως αναπόσπαστο μέρος της
έκθεσης:
1) 17 Απριλίου -
το άνοιγμα της έκθεσης την παραμονή της επετείου της σύλληψης του A.F. Losev
για τη δημοσίευση του βιβλίου Διαλεκτική του Μύθου.
2) 24 Μαΐου -
"Στην αρχή ήταν η λέξη" - η ημέρα των Αγίων. Ο Κύριλλος και ο
Μεθόδιος και η μνήμη του A.F. Λόσεφ; προβολή του έργου "Χαρά για
πάντα".
3) Η 23η
Σεπτεμβρίου είναι τα γενέθλια του A.F. Losev και παρουσίαση μιας νέας έκδοσης
"Διαλεκτική του Μύθου".
4) 21 Δεκεμβρίου -
κλείσιμο της έκθεσης και παρουσίαση της έκδοσης του υλικού του συνεδρίου
αφιερωμένο στην 90η επέτειο από την κυκλοφορία του "Διαλεκτική του
Μύθου" του Λόσεφ.
5) Εκτός από τις
παραπάνω δραστηριότητες, μπορείτε να χρησιμοποιήσετε τις παραστάσεις του
θεάτρου "Amadeus", για παράδειγμα, θραύσματα της οπερέτας
"Beautiful Elena" κ.λπ.
ΙΙ. Υλικά:
1) Λαμβάνεται
υπόψη ότι από τα εκθέματα του μουσείου πρέπει να χρησιμοποιηθεί μόνο μια
φωτοτυπία του βιβλίου "Διαλεκτική του Μύθου", πρέπει να επεκταθεί και
να διανεμηθεί όσο το δυνατόν περισσότερο, απεικονίζοντας τις κύριες διατάξεις
της θεωρίας του μύθου και του σκηνικού του Λόσεφ ένα οριζόντιο θέμα της
έκθεσης.
2) Προτείνεται
επίσης να συμπεριληφθεί στην έκθεση ένα αντίγραφο του χειρόγραφου
"Διαλεκτική του Μύθου" (200 φύλλα μορφής Α3), που έγινε στα αρχεία
του FSB της Ρωσικής Ομοσπονδίας το 1995. ένα αντίγραφο που δωρίστηκε στην A.A.
Taho-Godi V.P. Troitsky για εργασίες προετοιμασίας για τη δημοσίευση του
βιβλίου. V.P. Ο Τρόιτσκι το δωρίζει στο μουσείο.
3) Χρησιμοποιείται
το κατάλληλο υλικό αντιγραφής (αφίσες, φωτογραφίες, διακοσμητικά και γραφικά
υλικά).
III. Χωρισμός εις
ζώνας. Προτείνεται να τοποθετηθεί η έκθεση σε τρεις ζώνες:
- ζώνη Α, αίθουσα
του ορόφου III (κύρια, "εκπαιδευτική"),
- ζώνη B, LCHZ
("επιστημονική"),
- ζώνη Β,
αριστερός τοίχος της αίθουσας συνεδριάσεων ("θέατρο"),
- διαδραστική
περιοχή (μπορεί να βρίσκεται στην αίθουσα (οθόνη πλάσματος) ή / και στις σκάλες
που οδηγούν στον 4ο όροφο).
- IV.
Σχέδιο έκθεσης:
- Ζώνη Α:
- 6 μικρές
επίπεδες βιτρίνες περιέχουν φύλλα φωτοτυπίας του "Διαλεκτική του
Μύθου" μαζί με τις πιο ζωντανές αποσπάσματα, έτσι ώστε η ολότητά τους να
μεταφέρει τις κύριες ιδέες του βιβλίου,
- σε 7 μεγάλες
επίπεδες βιτρίνες, δίνεται μια εικονογραφική σειρά με παραδείγματα των κύριων
μυθολογικών συστημάτων και επιδείξεων «απόλυτων» και «σχετικών» μυθολογιών, επιλέγοντας
τις δημιουργίες κυρίως καλλιτεχνών της Ασημένιας Εποχής:
1) αφίσα - Bruni
"The Brazen Serpent" (Judaic),
2) αφίσα - Roerich
"Song of Shambhala" (Hindu),
3) αφίσα - Bakst
"Ancient horror" (Ελληνικά),
4) αφίσα -
Vasnetsov "Sirin and Alkonost" (σλαβική, ειδωλολατρική),
5) αφίσα -
Nesterov «Στη Ρωσία. Η ψυχή του λαού "(Χριστιανός),
6) αφίσα -
Kustodiev "Bolshevik" (σοσιαλιστής),
7) αφίσα -
"Τριάδα" από τον Αντρέι Ρούμπλεφ ως τη μέγιστη έκφραση της
"απόλυτης μυθολογίας", συνοδευόμενη από δύο εισαγωγικά: Florensky
"Αν υπάρχει μια Τριάδα του Ρούμπλεφ, τότε υπάρχει Θεός". Losev: για
την Τριάδα από τη "Διαλεκτική του Μύθου".
- ένα αντίγραφο
του χειρόγραφου "Διαλεκτική του Μύθου" από το FSB μαζί με τις
σύγχρονες εκδόσεις του "Dialectics of Myth" τοποθετείται στην
επιτραπέζια βιτρίνα. Η νέα έκδοση του 2021 μπορεί επίσης να τοποθετηθεί εκεί
μετά την εκτύπωση.
- δύο βιτρίνες
βιτρίνες μπορούν να φιλοξενήσουν:
α) στα αριστερά -
βιβλία και έργα του A.F. Losev για το μύθο και τη μυθολογία (επιλογή -
T.I.Soloviev, συμπεριλαμβανομένων άρθρων στην εγκυκλοπαίδεια "Μύθοι των
λαών του κόσμου"),
β) στα δεξιά - μια
μικρή έκθεση που αναπαράγει τα κύρια στάδια του "μύθου ζωής" του
Λόσεφ, σύμφωνα με το σχήμα - μια σύντομη περιγραφή του "μυθολογίου" +
μια εικόνα που αντιστοιχεί σε αυτό:
1) «Στην αρχή ήταν
η λέξη» - αναπαραγωγή της εικόνας του Sts. Κύριλλος και Μεθόδιος. Η παιδική
ηλικία του Λόσεφ συνδέεται με τον χριστιανικό συμβολισμό: το βάπτισμά του στην
Εκκλησία του Αρχαγγέλου Μιχαήλ, χρόνια στο σπίτι του παππού του - Αρχιερέας
Αλέξιος Β΄.
Биографическая справка художника ЙОРГОСА
ТОЛИСА.
Родился
4 мая, вторник 1954 года в небольшой, но красивой деревне Пентолаккос,
Янина.
Отцовский
дом находится за пределами деревни с уникальным видом на просторы, где в
поле зрения попадают все четыре стороны
горизонта .
С юных
лет г-н Йоргос наблюдал восход и закат солнца ,
летающего орла и пасущихся быков и коней, форель и угрей,
плывущих вниз по реке. Живописью занимался с начальной школы,
где рисовал карандашом в основном героев греческой революции и
географические карты. В 1966 году уехал из села учиться в
Зосиминское училище Янины. Там художнику посчастливилось
учиться у г-на Павлоса Вреллиса, скульптора и художника. В последнем
классе лицея учеников попросили нарисовать горный пейзаж. Забыв свои
мелки , он только карандашом нарисовал скалу с сухой веткой и на горизонте
полет орла. Закончив первым и, вручив свою картину учителю ,услышал
вопрос:
-
«Какой курс ты выбрал для изучения?»
-
«Политехнический ».
-
«Почему ты не предпочел Школу изящных искусств?»
-
«Рисование для богатых детей, я ищу профессию, которая обеспечит
мне жизнь».
- «Во
всяком случае, ты должен знать, что в тебе есть большая способность к
живописи», - такими словами напутствовал учитель ученика.
Йоргос
изучал инженерно-технологическое строительство, а затем был принят на работу
администратором в Министерство иностранных дел. Все эти годы он
рисовал в повседневно. Он служил в посольстве Греции в Гаване,
откуда мы видим влияние афро-кубинской культуры.
В конце
2016 года ему поставили диагноз болезнь Паркинсона. С тех пор он
начал страстно рисовать, так как чувствовал
необходимость выразить себя ... вынуть биометрические изображения,
которые были у него внутри, прежде чем он не сможет рисовать из-за
болезни.
Цвета
яркие его работ связаны с представлениями детства художника, с теми
цветами, которые окружали его с детства и вошли в сознание ребенка как символы
жизни: красный цвет закатного солнца, арбузов и помидор,
желтый из спелой пшеницы, зеленый из травы с
полей, коричневый из земли и голубой из неба.
Представляя
работы Йоргоса Толиса , изображающих сюжеты и героев
из древнегреческой мифологии, хочется отметить свойственную ему
экспрессивную манеру выявления истории и характера персонажа. И глубокого
проникновения греческой истории, природы и культуры в подсознание
художника. И даже, отдав большую часть жизни дипломатической службе, и
оказавшись перед чертой, которую ему определила судьба, желая представить миру
свой нереализованный творческий потенциал, он обращается к Элладе и своему
детскому восприятию окружающей его жизни. Любовь к своей родине, несмотря
на интеграцию в мировую культуру, он пронес в себе через время и страны , как
настоящий эллин.
ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ
ΓΕΩΡΓΙΟΥ ΤΟΛΗ
4 του
Μάη, ημέρα Τρίτη του έτους 1954 γεννήθηκα στο μικρό αλλά πανέμορφο χωριό
Πεντόλακκος Ιωαννίνων.
Το
πατρικό μου σπίτι είναι έξω από το χωριό με μοναδική θέα απεραντοσύνης, όπου
τέσσερεις διαφορετικοί ορίζοντες εκτείνονται στο οπτικό σου πεδίο.
Από
μικρός παρατηρούσα την ανατολή του ήλιου, τη δύση, το πέταγμα του αετού και
φυσικά τον ταύρο, το άλογο και κάτω στο ποτάμι τις πέστροφες και τα χέλια. Με
την ζωγραφική ασχολήθηκα από το δημοτικό, όπου έκανα με μολύβι κυρίως ήρωες της
Ελληνικής Επανάστασης και χάρτες γεωγραφίας. Το 1966 έφυγα από το χωριό για να
φοιτήσω στην Ζωσιμαία Σχολή των Ιωαννίνων. Εκεί είχα την τιμή και την τύχη να
έχω καθηγητή τον κ. Παύλο Βρέλλη, γλύπτη και ζωγράφο. Στην τελευταία τάξη του
Λυκείου μας έβαλε να ζωγραφίσουμε ένα ορεινό τοπίο. Είχα ξεχάσει τις
ξυλομπογιές μου και μόνο με το μολύβι ζωγράφισα ένα βράχο με ένα ξερό κλαδί και
στον ορίζοντα το πέταγμα ενός αετού. Τελείωσα πρώτος και παραδίδοντάς του
την ζωγραφική μου με ρώτησε "Ποιό κύκλο σπουδών δήλωσες για να
σπουδάσεις?"
Του
απάντησα "Πολυτεχνικό Κύκλο". Εκείνος γύρισε και μου είπε
"Γιατί δεν έβαλες την Σχολή Καλών Τεχνών?"
Και εγώ
του απάντησα "Η ζωγραφική είναι για παιδιά πλουσίων, εγώ ψάχνω ένα
επάγγελμα που θα μου εξασφαλίζει τα προς το ζειν." " Πάντως να
ξέρεις ότι το έχεις μέσα σου το μικρόβιο της ζωγραφικής" ήταν τα τελευταία
λόγια του.
Σπούδασα
Τεχνολόγος Πολιτικός Μηχανικός και στη συνέχεια προσελήφθην ως διοικητικός
υπάλληλος στο Υπουργείο Εξωτερικών. ΄Ολα αυτά τα χρόνια ζωγράφιζα περιστασιακά.
Υπηρέτησα στην Ελληνική Πρεσβεία στην Αβάνα από όπου επηρρεάστικα καταλυτικά
από την αφροκουβάνικη κουλτούρα.
Διαγνώστηκα
από την ασθένεια Πάρκινσον στα τέλη του 2016. Απжщ τότε ξεκίνησα μανιωδώς να
ζωγραφίζω διότι αισθάνθηκα την ανάγκη να εκφραστώ.... να βγάλω τις βιωματικές
εικόνες που έχω μέσα μου, πριν ακόμα σταθώ ανίκανος να ζωγραφίσω, λόγω
της ασθένειας.
Τα
χρώματά μου είναι έντονα και αυτό οφείλεται στις παραστάσεις των παιδικών μου
χρόνων, το κόκκινο της ντομάτας, το κίτρινο του ώριμου σιταριού, το
πράσινο του αγρού, το καφέ της γης στο όργωμα και το μπλέ του
ουρανού. Οι παραστάσεις των έργων μου απεικονίζουν την αρχαία ελληνική
μυθολογία, όπερες και musical αλλά κυρίως έχουν επιρροή από αφροκουβάνικη
και ισπανική κουλτούρα.
ГРЕЧЕСКИЙ
КУЛЬТУРНЫЙ
ЦЕНТР ΚΕΝΤΡΟ ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ
Москва,
Алтуфьевское шоссе,
44 Altufyevskoe shosse,
44, office No 9,
2nd floor
офис № 9, 2 этаж 127566 Moscow,
Russia
Тел.: 7084809 – Тел./Факс: 7084810 Tel.: +7 495 7084809; Tel./Fax: +7 495 7084810
e-mail: hcc@mail.ru info@hecucenter.ru
skype:
hellenic.cultural.center
facebook: http://www.facebook.com/Hecucenter
vkontakte: http://vk.com/hecucenter
|
|
|
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου