30 Μαρτίου 2016

ΑΥΤΟΣΥΝΕΙΔΗΣΙΑ ΚΑΙ ΙΣΤΟΡΙΚΗ ΣΥΝΕΧΕΙΑ (3ο)

«Το αποφασιστικό σημείο που ανοίγει τη μεταπολίτευση  είναι η κυπριακή καταστροφή, γιατί  περνάμε  σε  μια νέα σχέση  με   την Τουρκία. 
Έχουμε μέχρι το 1922 μια περίοδο, έχουμε, ας το πω έτσι, από το 1922 μέχρι το 1974 μια νέα περίοδο και έκτοτε έχουμε μια   νέα σχέση επεκτατισμού που φτάνει μέχρι τον Οθωμανισμό σήμερα»
Και φτάνουμε στο σήμερα που φαίνεται πως ο κύκλος της μεταπολίτευσης ολοκληρώθηκε.
Περάσαμε μια δεύτερη περίοδο η οποία έχει το απόγειό της με την παρούσα κυβέρνηση. Δηλαδή ολοκληρώνεται η μεταπολίτευση με το απόγειό της. Όπως η εμφυλιακή περίοδος ολοκληρώθηκε με το απόγειό της που...
ήταν η χούντα, έτσι και η μεταπολιτευτική περίοδος ολοκληρώνεται με τους ιδεολογικούς εκφραστές της μεταπολίτευσης, που ήταν η Αριστερά και μάλιστα η ανανεωτική Αριστερά, η οποία όταν οι πολιτικοί εκφραστές της μεταπολίτευσης δεν μπορούν πια αναπαραχθούν μετά τα μνημόνια φτάνει και στην κυβερνητική εξουσία, ενώ πριν είναι think tank της μεταπολίτευσης.

Να σταθώ λίγο εδώ. Βάσει όλων όσων έχουμε συζητήσει έως τώρα, θα ήθελα να σας ζητήσω να μου εξηγήσετε, δεδομένου ότι προέρχεστε από το χώρο της Αριστεράς, τη γνωρίζετε, που αποδίδετε την άρνηση αυτή την οποία διαδηλώνει με κάθε τρόπο απέναντι σε έννοιες που έχουν να κάνουν με το Βυζάντιο, την ελληνική ταυτότητα, την ιστορική μας συνέχεια, άρνηση που πολλές φορές εκφράζεται με μένος.


Σωστά, το έχω ζήσει το ζήτημα. Και όταν λέω το έχω ζήσει εννοώ ότι το έχω ζήσει από τα μέσα και εν μέρη, ιδεολογικά, έχω συμμετάσχει και εγώ σε αυτό.

Να σας πω, λοιπόν. Είναι η αίσθηση ότι τελειώσαμε ως έθνος και επομένως πρέπει να γίνουμε κομμάτι ενός ευρύτερου δυτικού ή ευρωπαϊκού πολιτισμού μέσα στο οποίο θα κινηθούμε, γιατί οι Έλληνες, το ακούτε και σήμερα αυτό, είναι έξυπνοι και μέσα στα πλαίσια υπερεθνικών ενοτήτων μπορούν να λειτουργήσουν ενώ μέσα στα πλαίσια του έθνους τους δεν μπορούν. Αυτό το σχήμα είναι κυρίαρχο ουσιαστικά στην Αριστερά. Εγώ, θυμάμαι ότι όταν ήμουνα νεαρός το όνειρό μου ήταν πως να γίνουμε αναπτυγμένοι με την έννοια της Δύσης. Πως θα έχουμε πολλά εργοστάσια, πως θα γκρεμιστεί η παραδοσιακή ελληνική μικροαστική ταυτότητα, την οποία τη θεωρούσαμε οπισθοδρόμηση και γι’ αυτό τώρα την καταστρέφει εντελώς η παρούσα κυβέρνηση (γέλια). Άρα έτσι, αφού δεν είμαστε μια ισχυρή χώρα, εγκαταλείπουμε αυτή την ταυτότητα και πάμε για άλλα. Αυτό είναι το βαθύτερο υπόστρωμα. Από τη στιγμή δε που αυτό συνδέθηκε και με αντίστοιχη ενίσχυση, δηλαδή ενισχύεται από αυτό που λέμε Ευρώπη, από αυτό που λέμε παγκοσμιοποίηση, από τις ΜΚΟ (Μη Κυβερνητικές Οργανώσεις), ενισχύεται δηλαδή αυτή η κατεύθυνση άρα αποδίδει κιόλας, έχεις το τερπνόν μετά του ωφέλιμου.

Δηλαδή αυτή η άποψη, είναι η άποψή που σου δίνει έδρα στο πανεπιστήμιο. Γιατί εάν έχεις τη δική μου άποψη δεν μπαίνεις στο πανεπιστήμιο με τίποτα! Ξέρω ανθρώπους, οι οποίοι είχαν απλή βιβλιογραφική παραπομπή και κόβεται η βιβλιογραφική παραπομπή. Μιλάμε για απόλυτη λογοκρισία, στο πανεπιστήμιο, στις εφημερίδες, δεν θα δείτε βιβλιοκριτικές συγκεκριμένων βιβλίων με αντίθετη άποψη. Θέλω να πω ότι υπάρχει μια απόλυτη δικτατορία αυτής της σκέψης, η οποία είναι η κυρίαρχη σκέψη.

Το έχει περιγράψει ο Ζαν Κλωντ Μισεά όταν λέει ότι στις σύγχρονες δυτικές κοινωνίες υπάρχει ένα δίδυμο λόμπι: από τη μια πλευρά είναι ο οικονομικός φιλελευθερισμός, τον οποίο εκφράζουν οι νεοφιλελεύθεροι και οι οποίοι λένε τα διάφορα όπως τη θεωρία της παγκοσμιοποίησης και από την άλλη υπάρχει ο πολιτισμικός φιλελευθερισμός, τον οποίο εκφράζει η Αριστερά, η οποία κυριαρχεί όχι μόνο στην Ελλάδα άλλα παντού. Στην Ελλάδα τι συνέβη; Τα έφερε η τύχη, οι πολιτισμικά φιλελεύθεροι που είναι η Ανανεωτική Αριστερά, να ολοκληρώσουν και τον οικονομικό φιλελευθερισμό, όπως κάνουν σήμερα.

«Όπως η εμφυλιακή περίοδος ολοκληρώθηκε με το απόγειό της που ήταν η χούντα, έτσι και η μεταπολιτευτική περίοδος ολοκληρώνεται με τους ιδεολογικούς εκφραστές της μεταπολίτευσης, που ήταν η Αριστερά και μάλιστα η ανανεωτική Αριστερά»


Από κεκτημένη ταχύτητα;


Όχι, γιατί τα έφερε η ιστορία να καταρρεύσει η αστική τάξη στην Ελλάδα. Διότι, ας πούμε, δεν είχαμε ισχυρή βιομηχανία, δεν είχαμε ισχυρή παραγωγή ή μπορούσαν πολύ εύκολα να φύγουν έξω τα χρήματα από εφοπλιστές ή τραπεζίτες, ομάδες που δεν είναι δεμένες με τον τόπο. Επομένως φύγανε τα χρήματα έξω, άδειασαν τα ταμεία, έχουμε πάνω από 200 δισ. ευρώ που έφυγαν. Επίσης τα παιδιά της φεύγουν, άρα κατέρρευσε η αστική κρατική τάξη του ΠΑΣΟΚ. Διότι αυτό ήταν το ΠΑΣΟΚ, επομένως η διανόηση αυτού του χώρου, το think tank αυτού του χώρου που ήταν πάντα αυτή η Αριστερά, σε όλη τη μεταπολίτευση, θα δείτε κυριαρχεί στα πανεπιστήμια, σε εφημερίδες, ηγεμονεύει σ' αυτούς τους χώρους και είτε συνεργάζεται είτε όχι με τις κυβερνήσεις. Χαρακτηριστική είναι η συνάφεια που είχε με τον κ. Σημίτη και εκείνη την εποχή είχε μια μεγάλη συνάφεια. Ενισχύεται οικονομικά με τα ευρωπαϊκά προγράμματα σε μεγάλο βαθμό, ιδιαίτερα από τη δεκαετία του 90 και μετά.

Όμως, έρχονται τα πράγματα έτσι στην οικονομία και την παραγωγή και στη συνέχεια με το μεταναστευτικό και δεν έχουμε ούτε ελληνική εργατική τάξη, η οποία περίπου εξαφανίσθηκε, ούτε ελληνική βιομηχανική αστική τάξη. Άρα τι μένει; Μένει ο κρατικός τομέας και οι διανοούμενοι του αναπαραγωγικού χώρου, του χώρου της κοινωνικής αναπαραγωγής, δηλαδή δημοσιογράφοι, καθηγητές…φανταστείτε οι εκπαιδευτικοί αυτή τη στιγμή είναι περίπου 250.000 άνθρωποι. Πρόκειται για μια πολύ μεγάλη κοινωνική κατηγορία, στη δημοσιογραφία είναι δεκάδες χιλιάδες άνθρωποι, για να μην πω εκατοντάδες.

Όλα αυτά δεν έγιναν εν μία νυκτί. Έχετε κάνει μια εκπληκτική παρατήρηση και τα επισημαίνατε χρόνια τώρα. Μιλάτε για κοινωνικές ομάδες και think tanks ή για ανθρώπους στο ακαδημαϊκό χώρο, για διανοούμενους και δημοσιογράφους, η πλειονότητα των οποίων εμφανίζει ταύτιση απόψεων στους περισσότερους τομείς. Προωθούν πράγματα ξένα προς εμάς και άτοπα χρονικά, δεδομένης της κατάστασης που βιώνουμε σαν λαός και παραμένουμε σε ένα λήθαργο και ένα βουητό που δεν βγάζει νόημα, αντί να υπάρχει ένας ορθός λόγος από τη διανόηση ή από τον πολιτικό κόσμο.

Βεβαίως, διότι ούτως ή άλλως το κράτος μας από τότε που δημιουργήθηκε είναι εξαρτημένο. Αυτό το οποίο έγινε τα τελευταία χρόνια είναι η διάλυση των παλιών τάξεων που κρατούσαν τη συνέχεια, ιδιαίτερα της αγροτιάς και μάλιστα της αγροτιάς του ορεινού και ημιορεινού όγκου, η οποία σταδιακά εξαφανίσθηκε και κοινωνικά. Οι περισσότεροι άνθρωποι περάσανε στις πόλεις, οι υπόλοιποι διεφθάρησαν μέσα από τα ευρωπαϊκά προγράμματα και τις επιδοτήσεις, συρρικνώθηκαν και αριθμητικά, η εργατική τάξη αντικαταστάθηκε από Αλβανούς και άλλους μετανάστες,. Ειδικά από τη δεκαετία του 90 και μετά η κοινωνική αλλαγή που γίνεται στην Ελλάδα είναι φοβερή και το καταπληκτικότερο που δείχνει τη συνενοχή των διανοουμένων είναι ότι κανένας δεν την κατέγραψε. Είναι φοβερό ότι αυτή η αλλαγή δεν έχει καταγραφεί. Είδατε καμία σχολή κοινωνιολογίας να το έχει κάνει; Την καταγράφουμε μόνο άνθρωποι που είμαστε εκτός, που επιλέξαμε να είμαστε εκτός.

Υπάρχει και μια πιο απλοϊκή σκέψη, κυριαρχεί στη χώρα μας, αλλά δεν πρέπει να την υποτιμούμε. Υπάρχουν λοιπόν άνθρωποι που βλέπουν μια συνωμοσία πίσω απ’ όλα αυτά, που υποστηρίζουν πως υπάρχει μια μεθόδευση από κάποια κέντρα εντός ή εκτός της χώρας.


Κοιτάξτε, κέντρα υπάρχουν. Δεν θα αρκούσαν όμως για να γίνει αυτή η αλλαγή. Αυτό είναι το λάθος που κάνουμε, γιατί όταν λες ότι υπάρχουν κέντρα, τότε ο συλλογισμός πάει ως εξής: Εξαλείφουμε τη σχέση με τα κέντρα, άρα είμαστε εντάξει και η αλλαγή εναπόκειται στο να έλθει ο καλός ηγέτης, το καλό κόμμα και υπάρχει μια τέτοια διαρκής αναζήτηση από τον κόσμο και αυτό ισχύει δυστυχώς γιατί και ένα μεγάλο κομμάτι του κόσμου αρνείται να δει ότι το πρόβλημα είναι βαθύτερο και ότι πρέπει να αλλάξει και ο ίδιος.


Αυτό που πέτυχε το ΠΑΣΟΚ από 300 χιλιάδες ο δημόσιος τομέας πήγε στο ένα εκατομμύριο, είναι ότι κοινωνικοποίησε ένα ολόκληρο μοντέλο και άρα έφτιαξε κοινωνική βάση για να αναπαράγεται. Η ιδιαιτερότητα του ΠΑΣΟΚ σε σχέση με τις παλαιότερες μορφές πελατειακών συστημάτων, είναι ότι πρόκειται για κοινωνικό πελατειακό σύστημα μεγάλης κοινωνικής έκτασης. Αυτό είναι το πρόβλημα και το οποίο όταν καταρρέει το 2010 προκαλεί μια αναπαραγωγή με ένα νέο σχήμα. Διαλύθηκε το ΠΑΣΟΚ πάμε σ’ ένα νέο σχήμα που είναι οι ιδεολογικοί εκφραστές, η πραγματική Αριστερά, διότι ο Αντρέας ας πούμε δεν ήταν αυθεντική Αριστερά.

«Η ιδιαιτερότητα του ΠΑΣΟΚ σε σχέση με τις παλαιότερες μορφές πελατειακών συστημάτων, είναι ότι πρόκειται για κοινωνικό πελατειακό σύστημα μεγάλης κοινωνικής έκτασης. Αυτό είναι το πρόβλημα και το οποίο όταν καταρρέει το 2010 προκαλεί μια αναπαραγωγή με ένα νέο σχήμα. Διαλύθηκε το ΠΑΣΟΚ πάμε σ’ ένα νέο σχήμα που είναι οι ιδεολογικοί εκφραστές, η πραγματική Αριστερά, διότι ο Αντρέας ας πούμε δεν ήταν αυθεντική Αριστερά»


Πείτε μου κάτι. ‘Εχουμε αυτή την Αριστερά, που κατακεραυνώνει ό,τι εθνικό, ό,τι έχει να κάνει με ορθοδοξία και εσείς από την μεριά σας, όντας αριστερός, τους ασκείτε μια δριμεία κριτική και παράλληλα δεν έχετε το ταμπού να πείτε τη λέξη ορθοδοξία . Πώς γίνεται αυτό;


Όταν γινόταν η σύγκρουση για τις ταυτότητες, στα τέλη της δεκαετίας του 90 αρχές του 2000, ήμουν σε μια εκπομπή, θυμάμαι, και είπα ότι υπάρχουν και ορθόδοξοι άθεοι και δεν μπορούσαν να καταλάβουν ότι κάποιος μπορεί να μην έχει μεταφυσική πίστη και ταυτόχρονα να είναι ορθόδοξος. Με την έννοια η παράδοσή του, η κουλτούρα του, το σύνολο των αναπαραστάσεών του βγαίνει από εκεί. Αυτό προσπάθησε να αρνηθεί και δεν μπορεί να το κάνει ο φίλος μου ο Ράμφος. Ο οποίος ήταν ορθόδοξος, μάλιστα έφτανε στο σημείο να λέει πως έξω από την ορθοδοξία και την Ελλάδα δεν υπάρχει τίποτα. Έφτανε σε υπερβολή, για να περάσει μετά σε μία ανάλογη απόρριψη ότι πρέπει να πετάξουμε εντελώς αυτό το πράγμα. Ε, δεν μπορείς να πετάξεις τον εαυτό σου, είναι η ιστορική αμνησία για την οποία μιλάει.

Και ο κ. Γιανναράς λέει πως στην Ελλάδα δεν υπάρχουν ένθεοι ή άθεοι, όλο αυτό είναι βιωματικό και περνάει μέσα μας με το γάλα της μάνας.

Ακριβώς έχει δίκιο! Δεν είναι δυνατόν να πετάξεις έτσι την παράδοσή σου. Μόνο εάν περάσουν χρόνια και χρόνια εξάλειψης αυτής της παράδοσης, όπως θέλει να κάνει το σύστημα με μεγάλη ταχύτητα, να βγάλει δηλαδή γενιές που δεν έχουν καμία σχέση με αυτό…

Γιατί το σύστημα επιθυμεί κάτι τέτοιο;

Ούτως ή άλλως η έννοια που λέμε παγκοσμιοποίηση έχει μέσα του αυτή την έννοια. Γίνεται κατανοητό με ένα απλό παράδειγμα που χρησιμοποιώ. Ας πούμε στη Νέα Υόρκη οι περισσότερες οικογένειες είναι μονογονεϊκές. Αυτό πολλαπλασιάζει την κατανάλωση. Μία οικογένεια με έξι – επτά άτομα πόσα αυτοκίνητα θα έχει; Να πούμε δύο. Πόσα σπίτια θα έχει, πόσα ψυγεία κτλ.; Αντίθετα, εάν φανταστείτε άτομα, και δεν είναι μόνο στο επίπεδο της κατανάλωσης, έχει να κάνει και με τη ψυχολογική δομή που συγκροτείται, όταν λοιπόν έχεις άτομα και η κατανάλωση πολλαπλασιάζεται. Έχουμε το άτομο καταναλωτή που δεν έχει πια σχέση με τίποτα άλλο. Τότε έχεις από τη μια πλευρά την πολυεθνική επιχείρηση και από την άλλη άτομα – καταναλωτές. Αυτό είναι το ιδεώδες, αν θέλετε ενός συστήματος το οποίο θέλει να διαλύσει τάξεις, οικογένεια, θρησκείες, έθνη, ταυτότητες, γιατί όλα αυτά αποτελούν, εν μέρει ή σε μεγάλο βαθμό ,εμπόδια στην αναπαραγωγή του. Αυτό είναι η παγκοσμιοποίηση. Βέβαια το παράδοξο με την παγκοσμιοποιήση είναι ότι στο κέντρο της θέλει να έχει ταυτότητα.

Αν δείτε, για παράδειγμα, ένα αμερικανικό κινηματογραφικό έργο θα δείτε εκατό φορές την αμερικανική σημαία. Για φανταστείτε να το δείτε στην Ελλάδα! Σε δύο χώρες είναι τόσο έντονη η παρουσία της σημαίας. Στην Αμερική και στην Τουρκία. Η τουρκική σημαία και ο Κεμάλ είναι παντού, για άλλους λόγους…Και θυμηθείτε όταν εμείς κάποτε στις διαδηλώσεις καίγαμε την αμερικανική σημαία. Σήμερα οι νέες γενιές καίνε την ελληνική.

Αυτό πέτυχε και αυτό είναι το καταπληκτικό επίτευγμα της παγκοσμιοποίησης στην Ελλάδα. Επομένως, πέτυχε να παραπέμψει και να μεταθέσει τον πατριωτισμό και την ελληνική ταυτότητα, όχι στον Βελουχιώτη ο οποίος έλεγε ότι «εμείς οι Αριστεροί είμαστε πιο πατριώτες γιατί το μόνο που έχουμε να χάσουμε είναι τα πεζούλια μας, ενώ οι κεφαλαιοκράτες μπορούνε να τα πάνε αλλού». Πρόκειται για τον περίφημο λόγο στη Λαμία. Πέτυχε λοιπόν να μεταθέσει αυτές τις έννοιες αλλού και πατριώτες να είναι οι χρυσαυγίτες. Αυτό είναι για εμένα το ιστορικό έγκλημα της Αριστεράς.


Σε όλη αυτή τη διαδρομή αναπόφευκτα επηρεάστηκε η Αριστερά, έχασε τον πατριωτικό της χαρακτήρα;

Οι αλλαγές που έχουν γίνει είναι φοβερές, ακόμη και στην ίδια την Αριστερά. Το ΚΚΕ Εσωτερικού είχε μια σημαία που κατά το ήμισυ ήταν το σφυροδρέπανο και το άλλο μισό η ελληνική σημαία, ε το δεύτερο μισό έφυγε. Όλα αυτά αρχίζουν από τη δεκαετία του 90. Η κατάρρευση της Σοβιετικής Ένωσης, η είσοδος των ευρωπαϊκών προγραμμάτων, η αλλαγή επιπέδου διαβίωσης, τάξης στην πραγματικότητα, της διανόησης, δημιούργησε μια νέα κοινωνική πραγματικότητα, όπου έχεις μια Αριστερά που κρατάει κατ’ όνομα την ταξικότητα την οποία την αντιπαραθέτει στο πατριωτισμό, ενώ στη χώρα μας οι φτωχοί άνθρωποι έχουν ανάγκη από την πατρίδα. Αυτό το βλέπετε καθαρά καθώς όποιοι εμφανίζονται πατριώτες, ακόμη και εάν είναι φασίστες, παίρνουν υψηλά ποσοστά. Οι φασίστες τα ποσοστά τους τα παίρνουν στις λαϊκές γειτονιές. Το ίδιο έκανε και η Λεπέν.
Όμως κάποιος θα μπορούσε να υποστηρίξει πως ο πατριωτισμός αυτό ακριβώς κάνει, οδηγεί σε αυτά τα ακραία φαινόμενα, στον εθνικισμό.

Όχι βέβαια διότι είναι προφανές ότι είναι δευτερογενές φαινόμενο η Χρυσή Αυγή. Είναι πρόσφατο, ενώ είναι πρωτογενές φαινόμενο ο εθνομηδενισμός. Σαράντα χρόνια εθνομηδενισμού έχουμε για να εξαφανιστεί το πατριωτικό ΠΑΣΟΚ, η πατριωτική Αριστερά. Να μη ξεχνάμε ότι το ΠΑΣΟΚ ήταν κάποτε το κόμμα που έλεγε «η Ελλάδα ανήκει στους Έλληνες».


Δεν υπάρχουν σχόλια: